Simple jQuery Dropdowns
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/21927
Title: การเปรียบเทียบผลการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์กับภาพพลิกต่อความรู้ และความวิตกกังวลของมารดาในการดูแลผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการสวนหัวใจ
Other Titles: Comparing the Effects of Teaching with VCD and Teaching with Flip Chart on Knowledge and Anxiety of Mothers in Caring for Children Undergoing Cardiac Catheterization
Authors: อรุณรัตน์ ศรีจันทรนิตย์
Arunrat Srichantaranit
ปวีณา จึงสมประสงค์
Paweena Chungsomprasong
ชดชนก วิจารสรณ์
Chodchanok Vijarnsorn
วิภารัตน์ สุขทองสา
Wiparat Sukthongsa
นวลจันทร์ อุดมพงศ์ลักขณา
Nuanchan Udomponglukana
ชญานี จตุรชัยเดช
Chayanee Jaturachaidech
มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล. ภาควิชากุมารเวชศาสตร์
มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะพยาบาลศาสตร์. ภาควิชาการพยาบาลกุมารเวชศาสตร์
Keywords: สื่อวีดิทัศน์;ภาพพลิก;ความรู้;ความวิตกกังวล;การสวนหัวใจ;วารสารพยาบาลศาสตร์;The Journal of Nursing Science;Open Access article
Issue Date: 2557
Citation: วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 32, ฉบับที่ 2 ( เม.ย. - มิ.ย. 2557), 41-51
Abstract: วัตถุประสงค์: เพื่อเปรียบเทียบผลการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์กับภาพพลิกต่อความรู้และความวิตกกังวลของมารดาในการดูแล ผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการสวนหัวใจ รูปแบบการวิจัย: การวิจัยเชิงทดลอง วิธีดําเนินการวิจัย:กลุ่มตัวอย่างคือมารดาของเด็กโรคหัวใจอายุ 1 เดือน - 6 ปีที่เข้ารับการตรวจสวนหัวใจในโรงพยาบาลศิริราช จํานวน 90 คน สุ่มเข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบ กลุ่มละ 45 คน กลุ่มทดลองได้รับการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์ กลุ่มเปรียบเทียบได้รับการสอนด้วยภาพพลิกในวันแรกที่บุตรเข้ารับการรักษาในโรงพยาบาล (1 วันก่อนได้รับการสวนหัวใจ) เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามความรู้และแบบประเมินความวิตกกังวลก่อนและหลังการสวนหัวใจ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ Mann-Whitney U test, Friedman test และ Wilcoxon signed-ranks test ผลการวิจัย: คะแนนความรู้ หลังการสอนทันทีและหลังการสวนหัวใจ 1-2 ชั่วโมงของกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบไม่แตกต่างกันที่นัยสําคัญทางสถิติ .05 แต่เมื่อเปรียบเทียบภายในกลุ่ม พบว่า แต่ละกลุ่มมีคะแนนความรู้เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p < .001) ส่วนความวิตกหลังการสอนทันทีของกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบไม่แตกต่างกันที่นัยสําคัญทางสถิติ .05 แต่เมื่อ เปรียบเทียบภายในกลุ่ม พบว่า แต่ละกลุ่มมีคะแนนความวิตกกังวลลดลงอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p < .01) สรุปและข้อเสนอแนะ: มารดาที่ได้รับข้อมูลจากการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์หรือภาพพลิกต่างมีความรู้เพิ่มขึ้น และความวิตกกังวล ลดลง จึงควรส่งเสริมให้นําสื่อการสอนทั้งสองชนิดไปใช้ในการให้ข้อมูลแก่ผู้ดูแลของผู้ป่วยกลุ่มนี้
metadata.dc.description.abstractalternative: Purpose: To compare the effects of teaching between using VCD and flip chart on knowledge and anxiety of mothers in caring for children undergoing cardiac catheterization.Design: Experimental study design.Methods: The study subjects included 90 mothers of children aged 1 month-6 years undergoing cardiac catheterization at Siriraj Hospital. Subjects were randomly assigned into experimental and comparison groups of 45 each. The experimental group received teaching with VCD, while the comparison group received teaching with flip chart on the first admission day (1 day before cardiac catheterization). Data were collected by using a knowledge questionnaire and an anxiety scale before and after cardiac catheterization. The data were analyzed by using Mann-Whitney U test, Friedman test, and Wilcoxon signed-ranks test. Main findings: The knowledge scores after teaching and 1-2 hours after cardiac catheterization of both groups were not significantly different (p > .05). When compared to the scores at pretest within each group, the knowledge scores of each group was significantly increased (p < .001). The scores of anxiety after teaching of both groups were not significantly different (p > .05). When compared to the scores at pretest within each group, the anxiety scores of each group was significantly decreased (p < .01).Conclusion and recommendations: Mothers who receive information from teaching with VCD or with flip chart have increased knowledge and decreased anxiety. Provision information via VCD or flip chart should be encouraged and implemented in a routine nursing practice for caregivers of these children
URI: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/21927
metadata.dc.identifier.url: https://tci-thaijo.org/index.php/ns/article/view/27418
Appears in Collections:SI-Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
si-ar-paweena-2557.pdf224.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.