Simple jQuery Dropdowns
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/2448
Title: การพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ กรณีศึกษากรมควบคุมโรค กระทรวงสาธารณสุข
Other Titles: Public sector management quality award: A case study of Department of Diseases Control, Ministry of Public Health
Authors: จิตติญา ลัดดากลม
ปิยธิดา ตรีเดช
พีระ ครึกครื้นจิตร
Piyathida Tridech
Peera Krugkrunjit
มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะสาธารณสุขศาสตร์. ภาควิชาบริหารงานสาธารณสุข
ปิยธิดา ตรีเดช
Keywords: การพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ;การประเมินผล;การปฏิบัติงาน;Public Sector management quality;Assessment;Work operation;Open Access article;วารสารสาธารณสุขศาสตร์;Journal of Public Health
Issue Date: Sep-2552
Citation: วารสารสาธารณสุขศาสตร์. ปีที่ 39, ฉบับที่ 3 (2552), 258-270
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสิเคราะห์ เพื่อประเมินการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ ตามความคิดเห้นของข้าราชการ พนักงานราชการ กรมควบคุมโรค กระทรวงสาธารณสุข กลุ่มตัวอย่างคือ ข้าราชการ พนักงานราชการ กรมควบคุมโรค จำนวน 264 ราย เก็บรวบรวมข้อมูลจากแบบสอบถาม และเอกสารที่เกี่ยวข้อง วิเคาระห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและการวิเคาระห์ถดถอยพหุแบบขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ร้อยล่ะ 84.5 ประเมินการพัฒนาคุณภาพฯ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก มีคะแนนเฉลี่ย 3.84 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านคือ ด้านการเตียมความพร้อม ด้านการนำไปปฎิบัติ ด้านการวัดและจัดการความรู้ และด้านผลลัพธ์การดำเนินการ อยู่ในระดับมาก สำหรับปัจจัยที่มีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติต่อการพัฒนาคุณภาพฯ ได้แก่ เป้าหมายขององค์การ (r = 0.58, p< 0.001) การติดต่อสื่อสารภายในองค์การ (r = 0.67, p< 0.001) และระดับการศึกษา (r = -0.21, p< 0.001) โดยปัจจัยทั้งหมดร่วมกันอธิบายการพัฒนาคุณภาพฯ ได้ร้อยละ 66.30 สำหรับปัญหาอุปสรรคในการพัฒนาคุณภาพ คือ การเข้ามามีส่วนร่วมของบุคคลากรยังไม่มากนัก และยังไม่สามารถผสมผสานงานพัฒนาคุณภาพเข้ากับเนื้องานปกติได้ ดังนั้นผู้บริหารจึควรผลักดัน และสนับสนุนนโยบายการพัฒนาคุณภาพฯ อย่างจริงจัง นำมาซึ่งการมีส่วนร่วมของเจ้าหน้าที่ทุกระดับในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐต่อไป
This study is an analytical research to assess the level of recognition of Public Sector Management Quality Award (PMQA) among government officials in the Department of Disease Control (DDC), Ministry of Public Health. The survey was conducted with a sample of 264 officials using validated questionnaires and also through an analysis of related documents. Descriptive statistical and step-wise multiple regression were used for analysis. The results revealed that 84.5% of the samples assessed the Public Sector Management Quality Award at a high level with an average score of 3.84. The Recognition of the necessary stages (preparatory phase, implementation, knowledge management and work outcome) in Public Sector Management Quality Award was also perceived by the samples at a high level. The significant factors that influenced Public Sector Management Quality Award were organization’s goal (r = 0.58, p < 0.001), internal communications (r = 0.67, p <0.001) and level of education (r = -0.21, p < 0.001). These factors could explain Public Sector Management Quality Award according to the recognition of the officials at level of 66.30%. The obstacles of conducting Public Sector Management Quality Award were the inadequate participation of the officials and integration of Public Sector Management Quality to the routine work. There should be the policy support from executive level for encouraging all officials to participate voluntarily in quality improvement activities.
URI: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/2448
metadata.dc.identifier.url: http://www.ph.mahidol.ac.th/journal/39_52_3/258-270.pdf
ISSN: 0125-1678
Appears in Collections:PH-Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ph-ar-piyathid-2552-3.pdf155.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.