Simple jQuery Dropdowns
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/2489
Title: อาหารลดน้ำหนัก
Other Titles: Weight-Loss Diets
Authors: เอกราช บำรุงพืชน์
Akkarach Bumrungpert
มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะสาธารณสุขศาสตร์. ภาควิชาโภชนวิทยา
เอกราช บำรุงพืชน์
Keywords: โรคอ้วน;พลังงาน;ไขมัน;คาร์โบไฮเดรต;ดัชนีน้ำตาล;อาหารลดน้ำหนัก;Obesity;Calorie;Fat;Carbohydrate;Glycemic Index;Weight-Loss Diets;Open Access article;วารสารสาธารณสุขศาสตร์;Journal of Public Health
Issue Date: 2553
Citation: วารสารสาธารณสุขศาสตร์. ปีที่ 40, ฉบับที่ 2 (2553), 226-236
Abstract: ปัจจุบันความชุกของผู้ป่วยโรคอ้วนมีแนวโน้มเพิ่มสูงขึ้นจนกลายเป็นปัญหาสาธารณสุขที่สำคัญในหลายประเทศทั่วโลกรวมถึงประเทศไทย การเพิ่มขึ้นของโรคอ้วนส่งผลให้มีอาหารลดน้ำหนักต่างๆ เพิ่มมากขึ้นตามมา อาหารลดน้ำหนักแต่ละชนิดจะมีการเปลี่ยนแปลงองค์ประกอบของสารอาหารหลักที่แตกต่างกัน อาหารที่แนะนำสำหรับการลดน้ำหนักแบบดั้งเดิม ได้แก่ อาหาร พลังงานต่ำและอาหารไขมันต่ำ ซึ่งจะทำให้น้ำหนักลดลงได้ในระยะยาว นอกจากนี้อาหารคาร์โบไฮเดรตต่ำเป็นอาหารลดน้ำหนักที่น่าสนใจอย่างมาก เพราะช่วยให้น้ำหนักลดลงได้อย่างรวดเร็วและลดลงได้มากกว่าอาหารไขมันต่ำในระยะสั้น ซึ่งกลไกในการลดน้ำหนักของอาหารนี้ผ่านทางการสูญเสียน้ำของร่างกาย การสลายไขมันเพิ่มขึ้นและสังเคราะห์ไขมันลดลงรวมทั้งการควบคุมความหิว อย่างไรก็ตามการใช้อาหารชนิดนี้ต้องพิจารณาถึงความปลอดภัยในระยะยาว อาหารดัชนีน้ำตาลต่ำก็เป็นที่น่าสนใจสำหรับการลดน้ำหนัก เนื่องจากอาหารดัชนีน้ำตาลต่ำช่วยส่งเสริมให้รู้สึกอิ่ม และควบคุมความหิวได้ดี ส่งผลให้น้ำหนักลดลงมากกว่าอาหารดัชนีน้ำตาลสูง อาหารเมดิเตอร์เรเนียน ซึ่งเน้นการบริโภคอาหารที่เป็นแหล่งของกรดไขมันไม่อิ่มตัวเชิงเดี่ยว ผัก ผลไม้ และธัญพืชต่างๆ ก็กำลังได้รับความสนใจและเป็นที่นิยมเพิ่มขึ้น สำหรับใช้ในการลดน้ำหนัก เนื่องจากคุณประโยชน์ต่อสุขภาพ โดยเฉพาะช่วยป้องกันโรคหัวใจและหลอดเลือดได้อีกด้วย The increasing prevalence of obesity has become one of the major public health concerns in many countries around the world including Thailand. Concomitant with this increase in the prevalence of obesity has been the rise in the number of weight-loss diets, many of which alter macronutrient composition. The traditional dietary recommendations for weight loss are low-calorie and low-fat diets which can reduce body weight in the long term. Moreover, a low-carbohydrate diet is attractive because it promises rapid weight loss. The mechanisms of action of a low-carbohydrate diet act via body water loss, increase of lipolysis, decrease of lipogenesis, and hunger control. Low-carbohydrate diets also could be better in terms of short-term weight loss relative to low-fat diets, however long-term effects should be considered for safety. Furthermore, a low-glycemic index diet is interesting for weight reduction because it promotes satiety and suppresses hunger, stimulating greater weight loss than a high-glycemic index diet. The Mediterranean diet, which contains a very high level of monounsaturated fats, fruits, vegetables, and cereals, is also becoming an increasingly popular weight-loss diet because of its health benefits, particularly regarding decreased cardiovascular risk.
URI: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/2489
metadata.dc.identifier.url: http://www.ph.mahidol.ac.th/journal/40_2/file12.pdf
ISSN: 0125-1678
Appears in Collections:PH-Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ph-ar-akkarach-2553.pdf122.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.