Simple jQuery Dropdowns
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/48366
Title: การออกแบบและพัฒนาแบบจำลองทวารเทียมสำหรับฝึกทักษะหัตถการดูแลทวารเทียม
Other Titles: Design and Development of a Colostomy Model for Practicing Colostomy Care Skills
Authors: นุชนาฏ สุทธิ
ณัฏฐชา เจียรนิลกุลชัย
Nuchanad Sutti
Natthacha Chiannilkulchai
มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะแพทยศาสตร์โรงพยาบาลรามาธิบดี. โรงเรียนพยาบาลรามาธิบดี
Keywords: หุ่นฝึกทักษะเฉพาะส่วน;แบบจำลองทวารเทียม;หัตถการดูแลทวารเทียม;การฝึกทักษะปฏิบัติ;ประสิทธิผลของแบบจำลองทวารเทียม;Part-task trainers;Colostomy model;Colostomy care procedures;Psychomotor skill;Effectiveness of developed colostomy model
Issue Date: 2562
Citation: รามาธิบดีพยาบาลสาร. ปีที่ 25, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2562), 227-241
Abstract: การวิจัยการออกแบบและพัฒนาในการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแบบจำลอง ทวารเทียมให้มีลักษณะทางกายวิภาคคล้ายกับผู้ป่วยที่มีทวารเทียม สำหรับให้นักศึกษาพยาบาล ใช้ฝึกทักษะการทำความสะอาดทวารเทียมการเปลี่ยนและล้างถุงรองรับอุจจาระในห้องฝึกทักษะ หัตถการ การศึกษาแบ่งเป็น 2 ระยะคือ ระยะที่1 การออกแบบและพัฒนาแบบจำลองทวารเทียม และระยะที่ 2 การประเมินประสิทธิผลของแบบจำลองทวารเทียมที่พัฒนาขึ้น โดยเลือกกลุ่ม ตัวอย่างแบบเจาะจง คือ นักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 3 ที่ลงทะเบียนเรียนวิชาปฏิบัติการพยาบาล ผู้ใหญ่และผู้สูงอายุโรงเรียนพยาบาลรามาธิบดีจำนวน 110 รายเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือแบบสอบถามคะแนนความคิดเห็นของผู้ใช้ต่อประสิทธิผลของแบบจำลองทวารเทียมวิเคราะห์ ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยาย ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ใช้แบบจำลองทวารเทียมให้คะแนน ความคิดเห็นต่อประสิทธิผลต่อแบบจำลองทวารเทียมโดยรวมในทุกด้านเฉลี่ยอยู่ในระดับเห็น ด้วยมากที่สุดผลการศึกษานี้แสดงให้เห็นว่าแบบจำลองทวารเทียมที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นให้ความรู้สึก สมจริง และมีคุณค่าเหมาะสำหรับให้นักศึกษาพยาบาลนำไปใช้ในฝึกทักษะการดูแลทวารเทียมได้ แต่อย่างไรก็ตาม การที่จะช่วยให้นักศึกษาเกิดความมั่นใจพร้อมที่จะปฏิบัติจริงกับผู้ป่วยได้นั้น นอกจากจะมีหุ่นฝึกทักษะและวัสดุอุปกรณ์ทางการแพทย์ที่ใช้ในการฝึกที่เพียงพอแล้ว ควรเปิด โอกาสให้นักศึกษาได้ฝึกทักษะซ้ำๆเพื่อให้เกิดความชำนาญและความมั่นใจในหัตถการได้ดียิ่งขึ้น
metadata.dc.description.abstractalternative: This design and development research study aimed to develop a colostomy model based on anatomy of patients with colostomy for nursing students to practice procedures of cleaning colostomy, changing, and washing colostomy bag in a nursing skill training room. The study was conducted in two phases. Phase 1 of the study included designing and developing a colostomy model, In Phase 2, the effectiveness of the developed colostomy model was evaluated by a sample of 110 third-year nursing students in a practicum course at Ramathibodi School of Nursing who were purposively selected to participate the study. The instrument for collecting data was a questionnaire with rating scales on their opinions toward the effectiveness of the developed colostomy model. Data were analyzed using descriptive statistics. The results showed that nursing students who practiced colostomy care with the developed colostomy model expressed their opinions toward the effectiveness of the colostomy model at the “strongly agree” level in all aspects. The finding indicates that the developed colostomy model conveys realistic feeling and being valuable to be used for training nursing students in colostomy care. However, improving students’ self-confidence in performing colostomy care with the patients should not only have a sufficient number of training models and medical equipment, but also should provide the opportunity for students to train several times to achieve mastery and enhance individual confidence in unskilled procedures.
URI: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/48366
metadata.dc.identifier.url: https://med.mahidol.ac.th/nursing/jns/LinkDownload.php?LinkID=668
https://www.tci-thaijo.org/index.php/RNJ/article/view/178561/150192
ISSN: 0858-9739 (Print)
2672-9784 (Online)
Appears in Collections:RA-Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ra-ar-nuchanad-2562.pdf3.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.