Simple jQuery Dropdowns
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/53956
Title: ศึกษาความพึงพอใจของบัณฑิตที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนในหลักสูตร วิทยาศาสตรบัณฑิต คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Other Titles: The Study of Graduate’s Satisfaction Towards Learning in Bachelor of Science Program in Faculty of Environment and Resource Studies, Mahidol University
Authors: อุทุมพร ไวฉลาด
วันทนีย์ โพธิ์กลาง
Utumporn Waichalad
Wantanee Phoklang
มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์
Keywords: ความพึงพอใจ;บัณฑิต;การจัดการเรียนการสอน;นักวิชาการศึกษา
Issue Date: 2557
Citation: วารสาร Mahidol R2R e-Journal. ปีที่ 1, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2557), 55-75
Abstract: บทความนี้เป็นการศึกษาระดับความพึงพอใจและเปรียบเทียบความพึงพอใจของบัณฑิตที่สำเร็จการศึกษาจากคณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล ที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนของหลักสูตร 6 ด้าน คือ ด้านเนื้อหาวิชาของหลักสูตร ด้านอาจารย์ผู้สอน ด้านการจัดทรัพยากร สิ่งอำนวยความสะดวกและสภาพแวดล้อม ด้านการจัดกิจกรรมพัฒนานักศึกษา ด้านการให้บริการ การอำนวยความสะดวก และด้านการนำความรู้ไปใช้กับการทำงาน โดยจำแนกตามข้อมูลปัจจัยพื้นฐานส่วนบุคคล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นบัณฑิตที่สำเร็จการศึกษาจากคณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล ประจำปีการศึกษา 2556 จำนวน 66 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบทีและการวิเคราะห์ความแปรปรวน ผลการศึกษาพบว่าบัณฑิตมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนการสอนโดยรวมทั้ง 6 ด้าน อยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ด้านอาจารย์ผู้สอน รองลงมา คือ ด้านการนำความรู้ไปใช้กับการทำงาน ด้านการจัดกิจกรรมพัฒนานักศึกษา ด้านการให้บริการ การอำนวยความสะดวก ด้านเนื้อหาวิชาของหลักสูตร และด้านการจัดสิ่งอำนวยความสะดวกและสภาพแวดล้อม ตามลำดับ การวิเคราะห์เปรียบเทียบโดยจำแนกตามปัจจัยพื้นฐานส่วนบุคคล คือ เพศ แขนงวิชา การสอบเข้าศึกษา และเกรดเฉลี่ยสะสมตลอดหลักสูตร นั้น พบว่า บัณฑิตเพศชายมีความพึงพอใจในการจัดการเรียนการสอน ด้านการให้บริการ การอำนวยความสะดวกมากกว่าบัณฑิตเพศหญิง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนอีก 5 ด้าน มีความพึงพอใจไม่แตกต่างกัน เมื่อเปรียบเทียบด้วยตัวแปรด้านแขนงวิชา การเลือกสอบเข้าศึกษา และเกรดเฉลี่ยสะสมตลอดหลักสูตรนั้น บัณฑิตมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนการสอน ทั้ง 6 ด้าน ที่ไม่แตกต่างกัน
metadata.dc.description.abstractalternative: This article aims to study graduate’s satisfaction level and compare satisfaction of graduates of the Faculty of Environment and Resource Studies, Mahidol University towards six teaching and learning aspects namely course contents, lecturers, resource and environment management, student development activities, services and facilities and application of knowledge into work practice, classified by basic personal data. The survey sample included 66 graduates from the Faculty of Environment and Resource Studies, Mahidol University in academic year 2013. Questionnaires were used for data collection and the data was analyzed using statistics such as percentage, arithmetic mean, standard deviation, T-Test and analysis of variance. The results revealed that graduates were highly satisfied with the teaching and learning of all six aspects. The highest average was lecturers’ aspect; followed by application of knowledge into work practice, student development activities, services and facilities aspect, course contents aspect and resource and environment management respectively. Comparative analysis of graduate’s satisfaction was classified by basic personal data; gender, field of study, admission examination, and Cumulative Grade Point Average. A significant difference at the level of 0.05 was found male graduate’s satisfaction towards the services and facilities aspect than female graduate. However, there were no difference in satisfaction in terms of the other five aspects. A comparison between the field of study, admission examination and Cumulative Grade Point Average, did not find a difference in graduate’s satisfaction towards the six aspects of teaching and learning.
URI: http://repository.li.mahidol.ac.th/dspace/handle/123456789/53956
Appears in Collections:EN-Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
en-ar-udhumporn-2557.pdf591.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.