กฎพร ไกรมงคลประชาตรีทิพ บุญแย้มKotporn KraimongkolprachaTreetip Boonyamมหาวิทยาลัยมหิดล. วิทยาลัยดุริยางคศิลป์. สาขาธุรกิจดนตรี2022-03-252022-03-252565-03-252562วารสาร Mahidol Music Journal. ปีที่ 1, ฉบับที่ 2 (ก.ย. 2562-ก.พ. 2563), 4-18https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/64396านวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการจัดกิจกรรมการสอนดนตรีไทยและพฤติกรรมของ เด็กดาวน์ซินโดรมที่เข้าร่วมกับการจัดกิจกรรมทางดนตรีของโรงเรียนดนตรีบ้านเก่งขิม โดยวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ แบบศึกษาเฉพาะกรณี ด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกและการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม ผลการวิจัยพบว่า การจัดกิจกรรมการสอนดนตรีไทยสำหรับเด็กดาวน์ซินโดรมของโรงเรียนดนตรีบ้าน เก่งขิมมี 3 รูปแบบ คือ การสอนแบบเน้นการฟังและการร้องเพลง การสอนแบบเน้นการเคลื่อนไหวและการก ล้าแสดงออกร่วมกับกิจกรรมทางดนตรี และการสอนแบบเน้นการเลียนแบบและทำซ้ำ ผลคือ ผู้ที่เป็นกรณีศึกษา ได้รับการพัฒนาทักษะสำคัญ ได้แก่ ทักษะทางอารมณ์ มีแรงจูงใจในการเรียนที่ดี ทักษะทางสังคม มีความกล้า แสดงออก และเกิดการเรียนรู้ทักษะทางด้านดนตรี ส่งผลให้พฤติกรรมของผู้ที่เป็นกรณีศึกษาเป็นไปในทางที่ดี ช่วงของสมาธิในการจดจ่อยาวนานมากขึ้น มีความสุขในการปฏิบัติเครื่องดนตรีขิม อีกทั้งดนตรียังช่วยแก้ไข ปัญหาความบกพร่องด้านร่างกายและพฤติกรรมที่ไม่พึงประสงค์ให้ดีขึ้นอย่างเห็นได้ชัดThe purpose of this research was to study the teaching activities with Thai Musical Instrument and behavior of Down Syndrome Children who were participating in the musical activities of Baan Keng Khim Thai Music School. By using the qualitative research in special case, the research was conducted by in – depth interview and observation. The result of research stated that the arrangement of teaching activities with Thai musical instruments for Down Syndrome Children of Baan Keng Khim Thai Music School had three structures which were “the teaching method which emphasizes on listening and singing, “the teaching method which emphasizes on movement and the ability to perform with the teaching activities” and “the teaching method which emphasizes on imitation and irritation”. The outcome was that the sample would receive the important skill development such as emotional skill in motivating the good learning, social skill to be assertive and improving the learning skill in musical instruments. This would lead to good improvement and behavior development of the sample. This would create a long concentration and happiness in “Khim” musical instrument performance. However, music may remedy the physical disability and unwanted behavior in a better way.thaมหาวิทยาลัยมหิดลดาวน์ซินโดรมกิจกรรมการสอนด้วยดนตรีดนตรีไทยdown syndromemusic teaching activitiesThai instrumentวารสาร Mahidol Music Journalการจัดกิจกรรมการสอนดนตรีไทยสำหรับเด็กดาวน์ซินโดรม: กรณีศึกษาโรงเรียนดนตรีบ้านเก่งขิมTeaching Activities With Thai Instrument for Down Syndrome Childen: A Case Study of Baan Keng Khim Thai Music SchoolResearch Articleวิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล