Alexander Chabot Nanni2025-05-162025-05-162025-05-162024Interdisciplinary Studies Journal. Vol. 24 No. 2 (Jul-Dec 2024), 139-1521513-8429https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110146In recent decades, few events can rival the international impact of the COVID-19 pandemic. The impact is far-reaching and in many cases dramatic. Such is the case in education, where many programs were forced to shift to an online mode of teaching and learning on short notice. Of necessity, teachers and students worked to overcome this rupture in their established routines and to establish new approaches to effective education suitable for the situation. This paper documents the experience of one intensive English program at a university in Thailand during the COVID-19 pandemic and frames the experience in terms of emergency remote teaching (ERT). The paper then shares several practical lessons learned during the program’s time in ERT. These lessons relate to the following: chunking, continuous assessment, rethinking assessment security, and building an online learning community. The lessons described in this paper will be of interest not only to English language teaching (ERT) professionals but also to other educators who wish to develop their teaching practice.ในช่วงไม่กี่ทศวรรษที่ผ่านมานี้ แทบไม่มีเหตุการณ์ใดที่ส่งผลกระทบไปทั่วทั้งโลกได้เท่ากับปรากฏการณ์โรคระบาด COVID-19 เหตุการณ์โรคระบาดครั้งนี้ส่งผลกระทบเป็นวงกว้างและมีหลาย ๆ กรณีที่กลายเป็นเรื่องราวใหญ่โตเกินความเป็นจริง โดยหนึ่งในนั้นก็คือ เรื่องการศึกษา การระบาดของ COVID-19 ทำให้สถานศึกษาหลายๆ แห่งจำเป็นต้องจัดการเรียนการสอนเป็นแบบออนไลน์แทบจะในทันทีทันใด ทั้งครูและนักเรียนจำเป็นต้องปรับตารางเวลาในชีวิตประจำวันของตนเองและปรับวิธีการเรียนการสอนใหม่เพื่อให้สอดคล้องกับสถานการณ์ รายงานฉบับนี้เป็นการเก็บรวบรวมข้อมูลที่เกิดขึ้นจริงในการเรียนการสอนของหลักสูตรที่ใช้ภาษาอังกฤษแบบเข้มข้นในมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในประเทศไทยในช่วงที่เกิดการระบาดของ COVID-19 โดยเป็นการศึกษาวิเคราะห์ตามแนวทางการสอนทางไกลในสถานการณ์ฉุกเฉินหรือ Emergency Remote Teaching (ERT) รายงานฉบับนี้ถือเป็นการแบ่งปันความรู้ที่เกิดจากการจัดการเรียนการสอนจริง ๆ ตามหลัก ERT รายงานฉบับนี้กล่าวถึงการแบ่งเนื้อหาที่ต้องเรียนเป็นหน่วยเล็ก ๆ การประเมินแบบต่อเนื่อง การปรับการจัดการด้านความปลอดภัยในการประเมิน การสร้างชุมชนการเรียนทางออนไลน์ เนื้อหาในรายงานฉบับนี้อาจเป็นประโยชน์ต่อทั้งบุคลากรในระบบการสอนทางไกลในสถานการณ์ฉุกเฉินและนักวิชาการท่านอื่น ๆ ที่ต้องการพัฒนาวิธีการสอนของตนเองapplication/pdfengผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้าEmergency Remote Teaching (ERT)English Language Teaching (ELT)Intensive EnglishThailandการสอนทางไกลในสถานการณ์ฉุกเฉินการเรียนการสอนภาษาอังกฤษหลักสูตรที่ใช้ภาษาอังกฤษแบบเข้มข้นประเทศไทยEmergency Remote Teaching (ERT) in a Thai Intensive English Program: Lessons Learnedการสอนทางไกลในสถานการณ์ฉุกเฉินสำหรับหลักสูตรที่ใช้ภาษาอังกฤษแบบเข้มข้นในโรงเรียนไทยResearch ArticleInternational College Mahidol University