ณัฐชยา นัจจนาวากุลกานต์ยุพา จิตติวัฒนาปวีณา ศรนะรา2024-01-052024-01-05256225622567สารนิพนธ์ (ศศ.ม. (ดนตรี))--มหาวิทยาลัยมหิดล, 2562https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/91916ดนตรี (มหาวิทยาลัยมหิดล 2562)การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อให้นักเรียนสามารถเรียนรู้จังหวะหน้าทับปรบไก่ จากเกมการ์ดได้ด้วยตนเองและเพื่อให้นักเรียนสามารถจดจำจังหวะหน้าทับปรบไก่ได้ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ศึกษาในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนปลายจำนวน 15 คน โรงเรียนชุมชนบ้านหนองคัน อำเภอภูหลวง จังหวัดเลย ให้เล่นเกมการ์ดเพื่อการเรียนรู้จังหวะหน้าทับปรบไก่ด้วยตนเองด้วยการศึกษาวิธีการเล่นเกมการ์ดจากคู่มือการเล่นเกมที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ใช้เวลาในการเล่นเกมการ์ดครั้งละ 30 นาที รวมทั้งหมด 10 ครั้ง เครื่องมือที่ผู้วิจัยใช้ในการศึกษาประกอบด้วย (1) เกมการ์ด เรื่องการอ่านโน้ตไทย เกมการ์ด เรื่องจังหวะฉิ่งและเกมการ์ดเรื่องจังหวะหน้าทับปรบไก่ (2) แบบทดสอบก่อน-หลังการเล่นเกมการ์ด (3) แบบสังเกตพฤติกรรมจากการเล่นเกมการ์ดและแบบทดสอบก่อน-หลังการเล่นเกมการ์ด ผลการศึกษา พบว่า การเปรียบเทียบกับเกณฑ์การประเมินซึ่งกําหนดไว้ 16 คะแนน พบว่านักเรียนทั้ง 15 คน มีคะแนนสูงกว่าเกณฑ์ที่กําหนด ผู้เรียนกลุ่มอาสาสมัครที่เรียนรู้จังหวะฉิ่งและจังหวะหน้าทับปรบไก่ ด้วยเกมการ์ด มีทักษะในการปรบจังหวะและร้องจังหวะหน้าทับปรบไก่ได้เพิ่มขึ้น และสามารถจดจำจังหวะหน้าทับปรบไก่ได้ถูกต้อง ผลการทดสอบด้วยค่าสถิติ t-test แบบจับคู่ที่ระดับนัยสำคัญที่ 0.05 พบว่า ผลการเรียนรู้ของผู้เรียนกลุ่มอาสาสมัคร ก่อนการทดสอบด้วยเกมการ์ดได้คะแนนน้อยกว่าผลการเรียนรู้หลังการทดสอบด้วยเกมการ์ดแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ขณะเดียวกันพบว่านักเรียนสามารถจดจำอัตราจังหวะหน้าทับปรบได้ตามเกณฑ์ พร้อมทั้งมีการวางแผนในการเล่นเกมที่ดี รักษากฎกติกา รับฟังคำแนะนำและแลกเปลี่ยนเรียนรู้ไปกับสมาชิกในขณะเล่นเกม ซึ่งเป็นผล ให้เกิดพัฒนาการด้านทักษะความสัมพันธ์และการสื่อสารระหว่างบุคคลได้อีกทางหนึ่งIn this research, the aims are to provide the students having their self-learning ability in rhythmic patterns of Propkai using card games and to provide the students having their recognizable ability in rhythmic patterns of Propkai. The sample group used in this research is 15 upper primary school students in Chumchonbannongkun School, Phu Luang district, Loei. The students played card games for self-learning in rhythmic patterns of Propkai, by studying the methodology in card games playing from the author-made game play manual. The card games playing time is 30 min per times within totally 10 times. The tools used in this research consist of (1) card games: thai note reading, card games: cymbals patterns and card games: rhythmic patterns of Propkai, (2) the pre-test and post-test of card games playing and (3) the observation form from playing card games and the pre-test and post-test of card games playing. The results compared with the evaluation criteria set in 16 scores were found that all 15 students showed upper scores than that of the evaluation criteria. The students in volunteer group who learned in cymbals patterns and rhythmic patterns of Propkai using card games showed their improved skill in rhythmic and sing patterns of Propkai and their correctly recognizable skill in rhythmic patterns of Propkai. The results analyzed by T-test statistics at 0.05 level, were found that scores on the learning results of the students in volunteer group using card games of pre-test were lower than that of post-test. At the same time, the results were found that the students could recognize the rate of rhythmic patterns following the evaluation criteria. Moreover, the students showed good playing plans, followed playing laws, listened suggestions and exchanged with members. These resulted in the improvements on their relationship and conservation skills.ก-ซ, 110 แผ่น : ภาพประกอบapplication/pdfthaผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้าหน้าทับปรบไก่จังหวะดนตรีการเรียนรู้จังหวะหน้าทับปรบไก่ด้วยเกมการ์ดLearning rhythmic patterns of Propkai using card gamesMaster Thesisมหาวิทยาลัยมหิดล