Taweesak SamanchuenSupaporn KiattisinAlissara Chindapornsopit2024-01-252024-01-25201520242015Thematic Paper (M.Sc. (Information Technology Management))--Mahidol University, 2015https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/94057Information Technology Management (Mahidol University 2015)The requirement prioritization process is a big challenge in a software company that develops software using the incremental model. Because of limitations in efforts and time, the proper requirements in proper time must be selected for implementation. A requirement prioritization framework with customer value base is introduced in this work. Four factors of customer value are extracted from the requirements, including business rules, revenue, process improvement, and technology. Analytic Hierarchy Process is applied for calculating's weighting factors of customer value. The number of requirements is reduced for minimizing the complexity of the proposed framework by using a filtration process. Key customer and requirement types are used as the controlled parameters in this process. The result of this study is a ranking list of requirements for a software release project. The list is ordered by the score manipulated with the weighting factors of the customer value. The highest score means the highest priority. Framework performance is evaluated by stakeholders of the software release project. The stakeholders agree and accept that the proposed framework could enhance the existing manual process and customer satisfaction.กระบวนการจัดความสำคัญความต้องการของลูกค้าเป็นสิ่งท้าทายของบริษัทซอฟแวร์ ที่พัฒนาซอฟแวร์โดยการแบ่งระบบงานออกเป็นระบบย่อยๆแบบก้าวหน้า เนื่องจากข้อจำกัดของ เวลาและทรัพยากรทำให้ต้องเลือกความต้องการของลูกค้าที่เหมาะสมมาดำเนินการในเวลาที่ เหมาะสมกัน งานวิจัยนี้ได้นำเสนอกรอบการทำงานในการเลือกความต้องการของลูกค้าโดยใช้ คุณค่าต่อลูกค้า 4 คุณค่าเป็นเกณฑ์ ได้แก่ คุณค่าในด้านการตอบสนองต่อหลักเกณฑ์ในการทำธุรกิจ รายได้ การพัฒนากระบวนการทำงาน และเทคโนโลยี งานวิจัยใช้การวิเคราะห์เชิงลำดับชั้นในการ หาน้ำหนักความสำคัญของแต่ละคุณค่า เนื่องจากปริมาณความต้องการมีมากมาย กระบวนการคัด กรองความต้องการได้ถูกนำมาใช้เพื่อลดปริมาณและซับซ้อนของกรอบการการทำงานลง ลูกค้าคน สำคัญและประเภทของความต้องการได้ถูกนำมาใช้เป็นตัวแปรเพื่อคัดกรองความต้องการของลูกค้า ผลของงานวิจัยนี้คือรายการความต้องการของลูกค้าเรียงตามลำดับความสำคัญสำหรับใช้ในการ วางแผนพัฒนาซอฟแวร์ในส่วนย่อยถัดไป ลำดับความสำคัญนั้นหาได้จากคะแนนของความต้องการ คูณด้วยน้ำหนักของคุณค่า ความต้องการที่ได้คะแนนมากที่สุด คือความต้องการที่มีลำดับ ความสำคัญสูงสุด ประสิทธิภาพของกรอบการทำงานนี้ถูกวัดจากผู้ที่รับผิดชอบในการเตรียม แผนพัฒนาซอฟแวร์ โดยผู้รับผิดชอบเห็นด้วยและยอมรับกรอบการทำงานนี้ว่าสามารถพัฒนา กระบวนการที่มีอยู่เดิมและความพึงพอใจของลูกค้าได้x, 53 leaves : ill., tablesapplication/pdfengผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้าCustomer servicesCustomer relationsDecision making -- Mathematical modelsRequirement prioritization for software release planning based on customer value with analytic hierarchy processการจัดความสำคัญของความต้องการสำหรับการวางแผนพัฒนาซอฟแวร์ โดยการใช้คุณค่าต่อลูกค้าด้วยการวิเคราะห์เชิงลำดับMaster ThesisMahidol University