Sudsabuy ChulakadabbaChirdsak KowasintCharunee Vidhyachak2025-03-112025-03-11201120252011Thesis (M.Sc. (Clinical Psychology))--Mahidol University, 2011https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/106623Clinical Psychology (Mahidol University 2011)This was a survey research conducted for studying relationships between family environment, school environment, and Adversity Quotient (AQ) among hearing impaired students and comparing their AQ with diverse levels of hearing, ages of onset, and academic achievements. Seventy-five students with hearing impairment in Matthayomsuksa 4-6 from special education schools in Bangkok participated in this research. Research tools consisted of four questionnaires: personal information, AQ, family environment, and school environment. The results indicated positive relationships between family environment, school environment, and AQ. The relationship dimension of the school environment was a crucial factor significantly affecting AQ of these hearing impaired students. However, there were no different AQs according to different levels of hearing, ages of onset, and academic achievements. Thus; school plays an important role in developing AQ by encouraging good relationships between students, their peers, and teachers together with appropriate support from their family.การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างบรรยากาศใน ครอบครัว โรงเรียน กับ ความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรค ของนักเรียนที่บกพร่องทางการได้ยินและเปรียบเทียบความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรคตามระดับการได้ยิน อายุที่เริ่มมีความบกพร่องทางการได้ยินและผลการเรียนที่แตกต่างกัน โดยศึกษาในนักเรียนที่บกพร่องทางการได้ยิน ระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย จากโรงเรียนการศึกษาพิเศษ ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 75 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ประกอบด้วย แบบสอบถาม 4 ฉบับ คือ แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล, ความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรค, บรรยากาศในครอบครัวและบรรยากาศในโรงเรียน ผลการวิจัย พบว่า บรรยากาศในครอบครัวและโรงเรียนมีความสัมพันธ์ทางบวกกับความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรค โดยบรรยากาศในโรงเรียน ด้านสัมพันธภาพเป็นปัจจัยสำคัญที่ ส่งผลต่อความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรคของนักเรียนที่บกพร่องทางการได้ยินอย่างมีนัยสำคัญ อย่างไรก็ตาม ไม่พบความแตกต่างของความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรค ตามระดับการได้ยิน อายุที่เริ่มมีความบกพร่องทางการได้ยินและผลการเรียนที่แตกต่างกัน ดังนั้น โรงเรียนจึงมีบทบาทสำคัญในการสร้างเสริมความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรค ด้วยการส่งเสริมความสัมพันธ์ที่ดีระหว่างนักเรียนกับเพื่อนและครู โดยครอบครัวมีส่วนร่วมในการสนับสนุนอย่างเหมาะสมxvi, 78 leaves : ill.application/pdfengผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้าHearing impaired -- Family relationshipsHearing impaired -- Parent participationSuccess -- Psychological aspectsThe relationship between family environment, school environment and adversity quotient of hearing impaired studentsความสัมพันธ์ระหว่างบรรยากาศในครอบครัว โรงเรียน กับความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรคของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยินMaster ThesisMahidol University