Mingmanas SivaraksaTanasanee PhienthrakulLalita NarupiyakulArunwan Kornchatree2024-02-072024-02-07201420142014Thesis (M.Sc. (Technology of Information System Management))--Mahidol University, 2014https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/95229Technology of Information System Management (Mahidol University 2014)This study presents the application of centrality measures to analyze the behavior of Facebook users by using interactions with Page posts using a Facebook Fan Page in Thailand as an example. The multiple regression analysis was used to measure the individual users from the centrality measures against the overall Facebook Page Insights of the Page to find the influence of users affecting the overall popularity of the Page provided by the Facebook Page Insights. This method can strengthen the results from centrality measurement alone which does not give relative information regarding the popularity of the Page at each particular time. In summary, this paper suggests an approach to find out the influence on users engaging with a particular Facebook Fan Page. The experimental results showed users to have the characteristics of leaders or trendsetters with high levels of interaction with Page posts and high Beta values from the multiple regression analysis. In the users with characteristics of Page followers, there were few interactions with Page posts and high Beta values. The experiments can increase understanding of trendsetting user groups capable of disseminating news and information giving other users more interest in the Facebook Fan Page.งานวิจัยนี้นำเสนอการประยุกต์ใช้ตัววัดความเป็นศูนย์กลาง ในการวิเคราะห์พฤติกรรมผู้ใช้ เฟซบุ๊กที่เข้ามามีปฏิสัมพันธ์กับโพสต์ของเพจ (เพจโพสต์) ในกลุ่มตัวอย่างของเฟซบุ๊กแฟนเพจใน ประเทศไทย และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของข้อมูลจากการวัดความเป็นศูนย์กลาง ซึ่งเป็นข้อมูลของ ผู้ใช้รายบุคคลกับข้อมูลเชิงสถิติของเฟซบุ๊กแฟนเพจจากเฟซบุ๊กเพจอินไซต์ โดยใช้การวิเคราะห์ ความถดถอยเชิงพหุ เพื่อช่วยในการวิเคราะห์ข้อมูลของผู้ใช้รายบุคคลที่ได้จากการวัดความเป็น ศูนย์กลาง ซึ่งเป็นข้อมูลในการเข้ามามีส่วนร่วมในโพสต์ของเพจที่สามารถส่งผลต่อกลุ่มผู้ใช้กลุ่ม ใหญ่จากข้อมูลทางสถิติของเฟซบุ๊กเพจอินไซต์ เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ให้ดี ขึ้น ซึ่งจะทำให้สามารถวิเคราะห์ผู้นำในการกระจายข่าวได้อย่างแท้จริงโดยไม่วิเคราะห์เพียงแค่ ความถี่ในการเข้ามามีส่วนร่วมแต่เพียงอย่างเดียว โดยมีจุดประสงค์เพื่อเสนอแนะวิธีการในการหาผู้ใช้ที่มีอิทธิพลในเครือข่ายได้อย่างแท้จริง ผลการทดลองพบว่าผู้ใช้ที่มีลักษณะเป็นผู้นำจะเป็นผู้ใช้ที่เข้ามามีปฏิสัมพันธ์กับโพสต์ ของเพจ จำนวนหลายครั้งและมีค่าสัมประสิทธิ์ความถดถอยมาตราฐานที่สูง และผู้ใช้ที่มีลักษณะเป็นผู้ตามจะเป็นผู้ใช้ที่เข้ามามีปฏิสัมพันธ์จำนวนน้อยครั้ง แต่มีค่าสัมประสิทธิ์ความถดถอยมาตราฐานที่ สูง จากการทดลองจึงทำให้ทราบถึงกลุ่มผู้ใช้ที่เป็นผู้นำ ที่จะสามารถช่วยในการกระจายข้อมูลต่าง ๆ และทำให้ผู้ใช้คนอื่น ๆ มีความสนใจในเฟซบุ๊กแฟนเพจxiii, 121 leaves : ill.application/pdfengผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้าInternet users -- BehaviorFacebook (Electronic resource)Mass media -- AudiencesSocial networksFacebook users behavior analysis using centrality measures with facebook page insightsการวิเคราะห์พฤติกรรมผู้ใช้เฟซบุ๊กโดยใช้ตัววัดความเป็นศูนย์กลางร่วมกับข้อมูลของเฟซบุ๊กเพจอินไซต์Master ThesisMahidol University