Publication: Aloe ice cream and sherbet
dc.contributor.author | Vimol Srisukh | en_US |
dc.contributor.author | Walla Tungrugsasut | en_US |
dc.contributor.author | Nuntavan Bunyapraphatsara | en_US |
dc.contributor.author | Somchai Khuwattanasil | en_US |
dc.contributor.author | Somsak Wongpoomchai | en_US |
dc.contributor.author | วิมล ศรีศุข | en_US |
dc.contributor.author | วัลลา ตั้งรักษาสัตย์ | en_US |
dc.contributor.author | นันทวัน บุณยะประภัศร | en_US |
dc.contributor.author | สมชัย คูวัฒนศิลป์ | en_US |
dc.contributor.author | สมศักดิ์ วงศ์ภูมิชัย | en_US |
dc.contributor.other | Mahidol University. Faculty of Pharmacy. Department of Food Chemistry | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-03-29T09:06:23Z | |
dc.date.accessioned | 2017-11-10T02:45:45Z | |
dc.date.available | 2015-03-29T09:06:23Z | |
dc.date.available | 2017-11-10T02:45:45Z | |
dc.date.created | 2015 | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.description.abstract | Aloe (Aloe vera Linn.) has been used in peptic ulcer, diabetes mellitus, etc. Commercially available food products from aloe, including canned aloe drink, required the process of high heat treatment that might be detrimental to the active ingredients. Four formulae of aloe frozen products were developed in this study. Aloe was incorporated in the form of gel, at 25% by weight; other ingredients included sweetening, coloring, and flavoring agents. Sensory evaluations were carried out, using 9-point Hedonic Scale method. Pandan-flavored aloe ice cream obtained the score of 7.43 (“like moderately” to “like very much”). The average score was significantly higher than the other 3 formulae (P<0.01). Coconut-flavored, Orange-flavored aloe ice creams and Pandan-flavored aloe sherbet obtained the average scores of 6.49, 6.45 (“like slightly” to “like moderately”) and 5.96 (neither like nor dislike” to “like slightly”), respectively. | en_US |
dc.description.abstract | ว่านหางจระเข้เป็นสมุนไพรซึ่งมีการนำมาใช้เพื่อบรรเทาอาการในโรคกระเพาะอาหารอักเสบ โรคเบาหวาน เป็นต้น ผลิตภัณฑ์ว่านหางจระเข้ที่มีจำหน่ายทางการค้ามักอยู่ในรูปของเครื่องดื่มบรรจุกระป๋อง ฯลฯ ซึ่งต้องผ่านกระบวนการให้ความร้อนสูง และอาจมีผลต่อความคงตัวของสารสำคัญได้ งานวิจัยนี้ทำการพัฒนาสูตรผลิตภัณฑ์เยือกแข็ง 4 สูตร ประกอบด้วยวุ้นว่านหางจระเข้ ร้อยละ 25 โดยน้ำหนัก และสารแต่งรส สี และกลิ่น เมื่อทำการประเมินผลิตภัณฑ์ทางประสาทสัมผัสในผู้ประเมิน 50 คน โดยวิธี 9-point Hedonic Scale พบว่า ไอศกรีมว่านหางจระเข้กลิ่นใบเตยได้รับคะแนนความชอบเฉลี่ยสูงสุด 7.43 (“ชอบปานกลาง” ถึง “ชอบมาก”) ทั้งนี้คะแนนความชอบเฉลี่ยนี้สูงกว่าผลิตภัณฑ์อีก 3 ชนิดอย่างมีนัยสำคัญ (P<0.01) โดยที่ไอศกรีมกะทิ ไอศกรีมรสส้ม และเชอร์เบตกลิ่นใบเตย ได้รับคะแนนความชอบเฉลี่ยเท่ากับ 6.49, 6.45 (“ชอบเล็กน้อย” ถึง “ชอบปานกลาง”) และ 5.96 (“เฉยๆ” ถึง “ชอบเล็กน้อย”) ตามลำดับ | |
dc.format.extent | 103 KB | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.citation | Thai Journal of Phytopharmacy. Vol.13, No.2 (2006) - Vol.15, No.1 (2008), 1-12 | en_US |
dc.identifier.issn | 0858-9399 | |
dc.identifier.uri | https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/3104 | |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.rights | Mahidol University | en_US |
dc.rights.holder | Faculty of Pharmacy Mahidol University | en_US |
dc.subject | Aloe vera | en_US |
dc.subject | Ice cream | en_US |
dc.subject | Sherbet | en_US |
dc.subject | ว่านหางจระเข้ | en_US |
dc.subject | Thai Journal of Phytopharmacy | |
dc.subject | วารสารสมุนไพร | |
dc.title | Aloe ice cream and sherbet | en_US |
dc.title.alternative | ไอศกรีมและเชอร์เบ็ตว่านหางจระเข้ | en_US |
dc.type | Research Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication |