Publication:
Aloe ice cream and sherbet

dc.contributor.authorVimol Srisukhen_US
dc.contributor.authorWalla Tungrugsasuten_US
dc.contributor.authorNuntavan Bunyapraphatsaraen_US
dc.contributor.authorSomchai Khuwattanasilen_US
dc.contributor.authorSomsak Wongpoomchaien_US
dc.contributor.authorวิมล ศรีศุขen_US
dc.contributor.authorวัลลา ตั้งรักษาสัตย์en_US
dc.contributor.authorนันทวัน บุณยะประภัศรen_US
dc.contributor.authorสมชัย คูวัฒนศิลป์en_US
dc.contributor.authorสมศักดิ์ วงศ์ภูมิชัยen_US
dc.contributor.otherMahidol University. Faculty of Pharmacy. Department of Food Chemistryen_US
dc.date.accessioned2015-03-29T09:06:23Z
dc.date.accessioned2017-11-10T02:45:45Z
dc.date.available2015-03-29T09:06:23Z
dc.date.available2017-11-10T02:45:45Z
dc.date.created2015
dc.date.issued2008
dc.description.abstractAloe (Aloe vera Linn.) has been used in peptic ulcer, diabetes mellitus, etc. Commercially available food products from aloe, including canned aloe drink, required the process of high heat treatment that might be detrimental to the active ingredients. Four formulae of aloe frozen products were developed in this study. Aloe was incorporated in the form of gel, at 25% by weight; other ingredients included sweetening, coloring, and flavoring agents. Sensory evaluations were carried out, using 9-point Hedonic Scale method. Pandan-flavored aloe ice cream obtained the score of 7.43 (“like moderately” to “like very much”). The average score was significantly higher than the other 3 formulae (P<0.01). Coconut-flavored, Orange-flavored aloe ice creams and Pandan-flavored aloe sherbet obtained the average scores of 6.49, 6.45 (“like slightly” to “like moderately”) and 5.96 (neither like nor dislike” to “like slightly”), respectively.en_US
dc.description.abstractว่านหางจระเข้เป็นสมุนไพรซึ่งมีการนำมาใช้เพื่อบรรเทาอาการในโรคกระเพาะอาหารอักเสบ โรคเบาหวาน เป็นต้น ผลิตภัณฑ์ว่านหางจระเข้ที่มีจำหน่ายทางการค้ามักอยู่ในรูปของเครื่องดื่มบรรจุกระป๋อง ฯลฯ ซึ่งต้องผ่านกระบวนการให้ความร้อนสูง และอาจมีผลต่อความคงตัวของสารสำคัญได้ งานวิจัยนี้ทำการพัฒนาสูตรผลิตภัณฑ์เยือกแข็ง 4 สูตร ประกอบด้วยวุ้นว่านหางจระเข้ ร้อยละ 25 โดยน้ำหนัก และสารแต่งรส สี และกลิ่น เมื่อทำการประเมินผลิตภัณฑ์ทางประสาทสัมผัสในผู้ประเมิน 50 คน โดยวิธี 9-point Hedonic Scale พบว่า ไอศกรีมว่านหางจระเข้กลิ่นใบเตยได้รับคะแนนความชอบเฉลี่ยสูงสุด 7.43 (“ชอบปานกลาง” ถึง “ชอบมาก”) ทั้งนี้คะแนนความชอบเฉลี่ยนี้สูงกว่าผลิตภัณฑ์อีก 3 ชนิดอย่างมีนัยสำคัญ (P<0.01) โดยที่ไอศกรีมกะทิ ไอศกรีมรสส้ม และเชอร์เบตกลิ่นใบเตย ได้รับคะแนนความชอบเฉลี่ยเท่ากับ 6.49, 6.45 (“ชอบเล็กน้อย” ถึง “ชอบปานกลาง”) และ 5.96 (“เฉยๆ” ถึง “ชอบเล็กน้อย”) ตามลำดับ
dc.format.extent103 KB
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.citationThai Journal of Phytopharmacy. Vol.13, No.2 (2006) - Vol.15, No.1 (2008), 1-12en_US
dc.identifier.issn0858-9399
dc.identifier.urihttps://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/3104
dc.language.isoengen_US
dc.rightsMahidol Universityen_US
dc.rights.holderFaculty of Pharmacy Mahidol Universityen_US
dc.subjectAloe veraen_US
dc.subjectIce creamen_US
dc.subjectSherbeten_US
dc.subjectว่านหางจระเข้en_US
dc.subjectThai Journal of Phytopharmacy
dc.subjectวารสารสมุนไพร
dc.titleAloe ice cream and sherbeten_US
dc.title.alternativeไอศกรีมและเชอร์เบ็ตว่านหางจระเข้en_US
dc.typeResearch Articleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
py-ar-vimol-2008.pdf
Size:
171.62 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections