Publication: เปรียบเทียบการให้บริการยานพาหนะภายในของวิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล
Received Date
2564-08-24
Accepted Date
2564-12-28
Issued Date
2566
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
13 หน้า
ISSN
2392-5515
Journal Title
วารสาร Mahidol R2R e-Journal
Volume
10
Issue
1
Start Page
107
End Page
119
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
สำนักงานอธิการบดี มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสาร Mahidol R2R e-Journal. ปีที่ 10, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2566), 107-119
Suggested Citation
สุชานันท์ ตาลเจริญธรรม, Suchanant Tanjaroentham เปรียบเทียบการให้บริการยานพาหนะภายในของวิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสาร Mahidol R2R e-Journal. ปีที่ 10, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2566), 107-119. 119. doi:https://doi.org/10.14456/jmu.2023.9 สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110221
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
เปรียบเทียบการให้บริการยานพาหนะภายในของวิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
The Comparative of internal vehicle services of the Mahidol University, International College
Author's Affiliation
Abstract
การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความพึงพอใจในการให้บริการรับ-ส่งนักศึกษาภายในมหาวิทยาลัยมหิดลโดยใช้รถกอล์ฟและรถตู้ และเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นด้านปัจจัยการให้บริการยานพาหนะภายในมหาวิทยาลัยมหิดล เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) ประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ นักศึกษาวิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล ปีการศึกษา 2563-2564 ผู้วิจัยใช้กลุ่มตัวอย่างวิจัย 465 ตัวอย่าง และใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือสำหรับการวิจัย ประมวลผลด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป SPSS โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติเชิงอนุมาน (Inferential Analysis) ได้แก่ ค่าสถิติ Paired Sample t-Test เพื่อเปรียบเทียบค่าความแตกต่างของความคิดเห็น นำเสนอผลการวิจัยด้วยวิธีการพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีเพศหญิงร้อยละ 58.7 มีเพศชายร้อยละ 38.7 ส่วนใหญ่มีอายุอยู่ในกลุ่ม ≤ 21 ปี คิดเป็นร้อยละ 76.5 ผลการวิจัยในแต่ละด้านพบว่านักศึกษามีความพึงพอใจในการให้บริการโดยรถกอล์ฟและรถตู้ในด้านความสะดวกในการให้บริการ ด้านเจ้าหน้าที่ผู้ให้บริการ ด้านคุณภาพการบริการที่ได้รับ ด้านระยะเวลาในการดำเนินการ และด้านการสื่อสารอยู่ในระดับมาก และมีความพึงพอใจโดยรวมทุกด้านในการให้บริการรถกอล์ฟและรถตู้อยู่ในระดับมากเช่นเดียวกัน แต่เมื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นด้านปัจจัยในการให้บริการยานพาหนะโดยรถกอล์ฟและรถตู้ พบว่า ความพึงพอใจด้านความสะดวกในการให้บริการ ด้านเจ้าหน้าที่ผู้ให้บริการ ด้านคุณภาพการบริการที่ได้รับ และด้านการสื่อสาร นักศึกษามีความคิดเห็นที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 0.05 โดยนักศึกษามีความพึงพอใจในการให้บริการโดยรถกอล์ฟน้อยกว่ารถตู้ แต่นักศึกษามีความเห็นในด้านระยะเวลาในการดำเนินการให้บริการของรถตู้และกอล์ฟไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 0.05
The aim of this research was to study the satisfaction on the student transportation services by golf carts and vans in Mahidol University and to compare the opinions on the factors affecting the vehicle services in Mahidol University. This research was a quantitative research and the research population was the students of Mahidol University International College in the Academic Year 2020-2021. The researcher used 465 students as research sample group and used a questionnaire as a research tool. The data was evaluated by SPSS and the descriptive statistics which were frequency, percentage, average and standard deviation, plus the inferential analysis statistics which was Paired Sample t-Test to compare the difference values of opinions. The research results were presented by using the descriptive methods. The research results found that the majority of sample group or 58.7% of the research sample group were female and 38.7% of the research sample group were male. Most of them or 76.5% of the research sample group were in the age group of ≤ 21 years old. The research results in each aspect showed that the students were satisfied on the transportation services by golf carts and vans in the aspect of the convenience of services, the staff who provide services, the quality of services received, the duration of service operation and the communication at a high level. The overall satisfaction on every aspect of the transportation services by golf carts and vans was also at a high level. However, when comparing the opinions on the factors affecting the transportation services by golf carts and vans, the results showed that for the satisfaction on the convenience of services, the staff who provide services, the quality of services and the communication, the opinions of students were different with the statistically significant at 0.05 which were the satisfaction levels of students on the services of golf carts were less than the satisfaction levels on the service of vans but the opinions of students on the duration of service operation of vans and golf carts were not different with the statistically significant at 0.05.
The aim of this research was to study the satisfaction on the student transportation services by golf carts and vans in Mahidol University and to compare the opinions on the factors affecting the vehicle services in Mahidol University. This research was a quantitative research and the research population was the students of Mahidol University International College in the Academic Year 2020-2021. The researcher used 465 students as research sample group and used a questionnaire as a research tool. The data was evaluated by SPSS and the descriptive statistics which were frequency, percentage, average and standard deviation, plus the inferential analysis statistics which was Paired Sample t-Test to compare the difference values of opinions. The research results were presented by using the descriptive methods. The research results found that the majority of sample group or 58.7% of the research sample group were female and 38.7% of the research sample group were male. Most of them or 76.5% of the research sample group were in the age group of ≤ 21 years old. The research results in each aspect showed that the students were satisfied on the transportation services by golf carts and vans in the aspect of the convenience of services, the staff who provide services, the quality of services received, the duration of service operation and the communication at a high level. The overall satisfaction on every aspect of the transportation services by golf carts and vans was also at a high level. However, when comparing the opinions on the factors affecting the transportation services by golf carts and vans, the results showed that for the satisfaction on the convenience of services, the staff who provide services, the quality of services and the communication, the opinions of students were different with the statistically significant at 0.05 which were the satisfaction levels of students on the services of golf carts were less than the satisfaction levels on the service of vans but the opinions of students on the duration of service operation of vans and golf carts were not different with the statistically significant at 0.05.