Publication: พลังร่วมของมาตรการทางอาญาและการปฏิบัติตามพิธีสารเพื่อขจัดการค้าผลิตภัณฑ์ยาสูบที่ผิดกฎหมาย
Issued Date
2567
Resource Type
Language
tha
ISSN
2697-6285 (Online)
Journal Title
วารสารกฎหมายและนโยบายสาธารณสุข
Volume
10
Issue
2
Start Page
441
End Page
449
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
ภาควิชาบริหารงานสาธารณสุข คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารกฎหมายและนโยบายสาธารณสุข. ปีที่ 10, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2567), 441-449
Suggested Citation
ฉัตรสุมน พฤฒิภิญโญ, Chardsumon Prutipinyo พลังร่วมของมาตรการทางอาญาและการปฏิบัติตามพิธีสารเพื่อขจัดการค้าผลิตภัณฑ์ยาสูบที่ผิดกฎหมาย. วารสารกฎหมายและนโยบายสาธารณสุข. ปีที่ 10, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2567), 441-449. 449. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/99033
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
พลังร่วมของมาตรการทางอาญาและการปฏิบัติตามพิธีสารเพื่อขจัดการค้าผลิตภัณฑ์ยาสูบที่ผิดกฎหมาย
Alternative Title(s)
Synergy of Criminal Measures and Implementation of the Protocol to Eliminate Illicit Trade in Tobacco Products
Author(s)
Author's Affiliation
Abstract
การค้าผลิตภัณฑ์ยาสูบอย่างผิดกฎหมายถือเป็นองค์กรอาชญากรรมข้ามชาติ ซึ่งเกี่ยวข้องกับการเคลื่อนย้ายสินค้าและบุคคลข้ามเขตอำนาจศาล การดำเนินคดีที่เกี่ยวข้องกับบุหรี่ผิดกฎหมายกลายเป็นเรื่องท้าทายสำหรับการฟอกเงินเนื่องจากการยึดบุหรี่ บุหรี่ไฟฟ้าที่ผิดกฎหมายโดยตัวมันเองไม่ได้ถือเป็นความผิดฐานฟอกเงิน หากผู้บริโภครายใดถูกจับได้ จะถือเป็นคดีเล็กๆที่เกี่ยวข้องกับผู้บริโภค
อย่างไรก็ตาม เมื่อจับกุมผู้ขายและปฏิบัติต่อผู้ขายในฐานะส่วนหนึ่งขององค์กรอาชญากรรมข้ามชาติ การใช้พระราชบัญญัติฟอกเงินจึงจำเป็นในการติดตามผู้ขายและติดตามที่มาของผู้ขาย ซึ่งเป็นแนวทางปฏิบัติที่ได้รับการสนับสนุนจากกฎหมายไทย ความผิดทางอาญาก่อให้เกิดปัญหาทางเทคนิคและวิธีการที่ต้องใช้ความเชี่ยวชาญและนำไปใช้ในระดับสากลในทุกกรณี กฎหมายไทยกำหนดให้กรมสอบสวนคดีพิเศษ (ดีเอสไอ) รับผิดชอบในการจับกุมผู้สอบสวน และอัยการควรร่วมมือในการสืบสวนคดีนอกราชอาณาจักร การสื่อสารจะถูกส่งตรงไปยังอัยการสูงสุดเพื่อขอคำแนะนำ
การมีส่วนร่วมในพิธีสารว่าด้วยการขจัดการค้าที่ผิดกฎหมายในผลิตภัณฑ์ยาสูบช่วยอำนวยความสะดวกในความร่วมมือระหว่างประเทศและเสนอความช่วยเหลือด้านเทคนิคในเรื่องการบังคับใช้กฎหมาย เช่น การสืบสวนคดี การข้ามพรมแดน การใช้เขตอำนาจศาล และการส่งผู้ร้ายข้ามแดนผู้ถูกกล่าวหา พิธีสารนี้กำหนดการลงโทษผู้ซื้อแม้แต่สินค้าลอกเลียนแบบและสินค้าผิดกฎหมายเล็กน้อย ตัวอย่างเช่น ความผิดทางปกครองอาจมีผลกระทบเชิงป้องกันในภาคส่วนความผิดที่เกี่ยวข้องกับความรับผิดทางอาญาตามสัดส่วน โดยคำนึงถึงมาตรการในการยึดและยึดเงิน
The illegal trade in tobacco products is considered a transnational criminal activity. This involves the movement of goods and persons across jurisdictions. Prosecutions involving illegal cigarettes have become a challenge for money laundering due to the seizure of cigarettes. Illegal e-cigarettes by themselves do not constitute a money laundering offence. If any consumer is caught it will be considered a small case involving consumers. However, when the seller is arrested and treated as part of a transnational criminal organization, the use of the Money Laundering Act is therefore necessary to trace sellers and trace their origins. This is a practice supported by the Thai law. Criminal offenses pose technical and methodological problems that require expertise and universal application in all cases. Thai law holds the Department of Special Investigation (DSI) responsible for arresting investigators, and prosecutors should cooperate in investigating cases outside the Kingdom. Communications will be directed to the Attorney General for advice. Participation in the Protocol on the Elimination of Illegal Trade in Tobacco Products facilitates international cooperation and offers technical assistance in law enforcement matters, such as case investigations, border crossings, exercise of jurisdiction and the extradition of the accused. The Protocol imposes penalties on purchasers of even minor counterfeit and illegal goods. For example, administrative offenses may have a preventive effect in the offense sector involving proportionate criminal liability. Taking into account measures to seize and confiscate money.
The illegal trade in tobacco products is considered a transnational criminal activity. This involves the movement of goods and persons across jurisdictions. Prosecutions involving illegal cigarettes have become a challenge for money laundering due to the seizure of cigarettes. Illegal e-cigarettes by themselves do not constitute a money laundering offence. If any consumer is caught it will be considered a small case involving consumers. However, when the seller is arrested and treated as part of a transnational criminal organization, the use of the Money Laundering Act is therefore necessary to trace sellers and trace their origins. This is a practice supported by the Thai law. Criminal offenses pose technical and methodological problems that require expertise and universal application in all cases. Thai law holds the Department of Special Investigation (DSI) responsible for arresting investigators, and prosecutors should cooperate in investigating cases outside the Kingdom. Communications will be directed to the Attorney General for advice. Participation in the Protocol on the Elimination of Illegal Trade in Tobacco Products facilitates international cooperation and offers technical assistance in law enforcement matters, such as case investigations, border crossings, exercise of jurisdiction and the extradition of the accused. The Protocol imposes penalties on purchasers of even minor counterfeit and illegal goods. For example, administrative offenses may have a preventive effect in the offense sector involving proportionate criminal liability. Taking into account measures to seize and confiscate money.