Publication: ผลของโปรแกรมสุขศึกษาในการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการรับประทานอาหาร ในนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จังหวัดบุรีรัมย์
dc.contributor.author | ภัทรานุช พิทักษา | en_US |
dc.contributor.author | สุปรียา ตันสกุล | en_US |
dc.contributor.author | ขวัญเมือง แก้วดำเกิง | en_US |
dc.contributor.author | ปิยะธิดา ขจรชัยกุล | en_US |
dc.contributor.author | Pataranut Pitaksa | en_US |
dc.contributor.author | Supreya Tansakul | en_US |
dc.contributor.author | Kwanmuang Kaeodumkoeng | en_US |
dc.contributor.author | Piyathida Khajornchikul | en_US |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะสาธารณสุขศาสตร์. ภาควิชาสุขศึกษาและพฤติกรรมศาสตร์ | en_US |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยมหิดล. คณะสาธารณสุขศาสตร์. ภาควิชาอนามัยครอบครัว | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-12-31T15:35:05Z | |
dc.date.available | 2020-12-31T15:35:05Z | |
dc.date.created | 2563-12-31 | |
dc.date.issued | 2557 | |
dc.description.abstract | This quasi-experimental research aimed to assess the effect of a health education program for promoting knowledge, self-efficacy, outcome expectations, social support and food consumption behavior among Grade 6 students. The samples were composed of 90 students, and were grouped into an experimental group and a comparison group, with 45 students each. The experimental group participated in a health education program that applied Self-efficacy theory and Social Support. The learning activities were lecture with Power Point presentation, video, group discussion, games, food preparation practices, mastery learning, modeling, verbal persuasion, emotional arousal and social support from their parents and teachers. Data analysis was done by computing statistics including frequencies, percentages, arithmetic means, Paired sample t-tests, and Independent t-tests. The results showed that after the intervention, the experimental group had significantly higher mean scores with knowledge, self-efficacy, outcome expectation, and social support compared to their mean scores before the program and those of the comparison group. But food consumption behavior was not different from the comparison group | en_US |
dc.identifier.citation | วารสารสุขศึกษา. ปีที่ 37, ฉบับที่ 126 (ม.ค.- เม.ย. 2557), 66-81 | en_US |
dc.identifier.uri | https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/60656 | |
dc.language.iso | tha | en_US |
dc.rights | มหาวิทยาลัยมหิดล | en_US |
dc.rights.holder | คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล | en_US |
dc.subject | โปรแกรมสุขศึกษา | en_US |
dc.subject | การรับประทานอาหารที่ถูกต้องตามวัย | en_US |
dc.subject | การรับรู้ความสามารถตนเอง | en_US |
dc.subject | แรงสนับสนุนทางสังคม | en_US |
dc.subject | Health education program | en_US |
dc.subject | Food consumption behavior | en_US |
dc.subject | Self-efficacy | en_US |
dc.subject | Social support | en_US |
dc.title | ผลของโปรแกรมสุขศึกษาในการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการรับประทานอาหาร ในนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จังหวัดบุรีรัมย์ | en_US |
dc.title.alternative | Effect of Health Education Program for Changing Food Consumption Behavior Among Grade 6 Students Buriram Province | en_US |
dc.type | Research Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication |