Publication: โปรแกรมวัณโรคศึกษา สำหรับผู้ตู้องขังป่วยวัณโรคทัณฑสถานโรงพยาบาลราชทัณฑ์
Issued Date
2552
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสุขศึกษา. ปีที่ 32, ฉบับที่ 111 (ม.ค.- เม.ย. 2552), 42-58
Suggested Citation
พรนิภา คชชา, มณีรัตน์ ธีระวิวัฒน์, นิรัตน์ อิมามี, พิมสุภาว์ จันทนะโสตถิ์ โปรแกรมวัณโรคศึกษา สำหรับผู้ตู้องขังป่วยวัณโรคทัณฑสถานโรงพยาบาลราชทัณฑ์. วารสารสุขศึกษา. ปีที่ 32, ฉบับที่ 111 (ม.ค.- เม.ย. 2552), 42-58. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/71596
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
โปรแกรมวัณโรคศึกษา สำหรับผู้ตู้องขังป่วยวัณโรคทัณฑสถานโรงพยาบาลราชทัณฑ์
Alternative Title(s)
Tuberculosis Education Program for Male Prisoner TB Patients in Medical Correctional Institute
Abstract
การวิจัยกึ่งทดลองนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมวัณโรคศึกษาที่ใช้ปรับเปลี่ยน
พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ต้องขังป่วยวัณโรค ให้แก่กลุ่มตัวอย่างผู้ต้องขังป่วยวัณโรคปอด
อายุระหว่าง 20-60 ปี ทัณฑสถานโรงพยาบาลราชทัณฑ์ กรุงเทพมหานคร จำนวน 40 คน โปรแกรม
วัณโรคศึกษาพัฒนาขึ้นโดยประยุกต์แบบแผนความเชื่อด้านสุขภาพร่วมกับแรงสนับสนุนทางสังคม
ซึ่งกิจกรรมในโปรแกรมประกอบด้วย การบรรยายประกอบสไลด์ การอภิปรายกลุ่ม การใช้ตวั แบบ
ทั้งมีชีวิตและตัวแบบสัญลักษณ์ รวมทั้งการให้แรงสนับสนุนทางสังคมโดยผู้วิจัย และพยาบาลประจำ
หอผู้ป่วย ระยะเวลาในการทดลองโปรแกรม 4 เดือน รวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์ก่อนและหลัง
เข้าร่วมโปรแกรมวิเคราะห์ข้อมูลทั่วไปด้วยสถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
และเปรียบเทียบความแตกต่างของคะแนนเฉลี่ยก่อนและหลังการทดลอง เรื่องความรู้เกี่ยวกับ
วัณโรคปอด การรับรู้โอกาสเสี่ยงการรับรู้ความรุนแรงต่อวัณโรคปอด การรับรู้ถึงผลดีและอุปสรรค
ต่อการปฏิบัติตามคำแนะนำ และพฤติกรรมการดูแลสุขภาพตนเองที่ถูกต้องด้วยสถิติ paired t-test
ผลการวิจัยพบว่าโปรแกรมวัณโรคศึกษาที่ประยุกต์แบบแผนความเชื่อด้านสุขภาพร่วมกับแรง
สนับสนุนทางสังคม สามารถทำให้ผู้ต้องขังป่วยวัณโรคมีความรู้เกี่ยวกับวัณโรคปอด การรับรู้
โอกาสเสี่ยงและการรับรู้ความรุนแรงต่อวัณโรคปอดและการป่วยซ้ำ การรับรู้ผลดีและการรับรู้
อุปสรรคในการรับประทานยาและการปฏิบัติตามคำแนะนำ และมีพฤติกรรมการดูแลตนเองใน
ด้านการรับประทานยา การดูแลสุขภาพทั่วไป และการควบคุมแหล่งแพร่กระจายเชื้อดีขึ้นกว่า
ก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และพบว่าผลการตรวจเสมหะเมื่อครบการรักษาในระยะ
เข้มข้น เสมหะไม่พบเชื้อวัณโรค ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าโปรแกรมวัณโรคศึกษามีผลทำให้ผู้ต้องขัง
ป่วยวัณโรค มีพฤติกรรมการดูแลตนเองดีขึ้น
Tuberculosis is becoming more widespread in Thailand and it is particularly severe among the prison population Therefore, this quasi-experimental research was aimed to study the effect of a tuberculosis educational program on changing self-care behavior of 40 male prisoner tuberculosis patients aged 20-60 years at a medical correctional institute. The program was developed by applying the Health Belief Model and social support. The program activities were composed of a lecture with a slideshow, group discussions modeling by using both live and symbolic models, and social support provided by the researcher and nurses working at the wards. The experiment lasted for 4 months. Data were collected by interviewing the respondents before and after participating in the program. The general data were analyzed by percentage, arithmetic mean, and standard deviation. The difference comparison of the mean scores before and after the experimentation in regard to knowledge about tuberculosis, perceived vulnerability and perceived severity of tuberculosis, perceived benefits and obstacles of performing compliance behavior, and self-care behaviors, was done by using paired t-test. The research results showed that the program was effective in helping the patients to gain a significantly higher level of knowledge about tuberculosis. They also had significantly higher levels of perception about the susceptibility to and severity of tuberculosis and recurrent illness, the benefits and obstacles in taking drug and performing compliance behavior, and self-care behavior in taking drugs, general health care, and controlling the infection reservoir, than before the program. Also, the results of the sputum test after the completion of intensive treatment were found to be negative. The results of the study show that the tuberculosis education program was effective in developing better self-care behavior among the prisoner TB patients. Thus, this type of program should be applied in other settings and other chronic diseases.
Tuberculosis is becoming more widespread in Thailand and it is particularly severe among the prison population Therefore, this quasi-experimental research was aimed to study the effect of a tuberculosis educational program on changing self-care behavior of 40 male prisoner tuberculosis patients aged 20-60 years at a medical correctional institute. The program was developed by applying the Health Belief Model and social support. The program activities were composed of a lecture with a slideshow, group discussions modeling by using both live and symbolic models, and social support provided by the researcher and nurses working at the wards. The experiment lasted for 4 months. Data were collected by interviewing the respondents before and after participating in the program. The general data were analyzed by percentage, arithmetic mean, and standard deviation. The difference comparison of the mean scores before and after the experimentation in regard to knowledge about tuberculosis, perceived vulnerability and perceived severity of tuberculosis, perceived benefits and obstacles of performing compliance behavior, and self-care behaviors, was done by using paired t-test. The research results showed that the program was effective in helping the patients to gain a significantly higher level of knowledge about tuberculosis. They also had significantly higher levels of perception about the susceptibility to and severity of tuberculosis and recurrent illness, the benefits and obstacles in taking drug and performing compliance behavior, and self-care behavior in taking drugs, general health care, and controlling the infection reservoir, than before the program. Also, the results of the sputum test after the completion of intensive treatment were found to be negative. The results of the study show that the tuberculosis education program was effective in developing better self-care behavior among the prisoner TB patients. Thus, this type of program should be applied in other settings and other chronic diseases.