Publication: การพัฒนาและประเมินระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์
Issued Date
2564
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 8, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2564), 1-12
Suggested Citation
ประทีป เทพยศ, อภิรมย์ อังสุรัตน์, Pratip Tepyot, Apirom Angsurat การพัฒนาและประเมินระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์. วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 8, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2564), 1-12. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/63955
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การพัฒนาและประเมินระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์
Alternative Title(s)
Development and Evaluation of Online Durable Article Maintenance System: Faculty of Environment and Resource Studies, Mahidol University
Abstract
งานวิจัยนี้ จัดทำขึ้นเพื่อพัฒนาระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์ให้กับงานกายภาพและบริการพื้นฐาน คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล นอกจากนี้ยังประเมินประสิทธิภาพของระบบโดยวัดจากความพึงพอใจของผู้ให้และผู้ใช้บริการ ผู้วิจัยได้ทำการศึกษาปัญหา ข้อจำกัด และข้อเสนอแนะจากผู้ใช้บริการระบบแจ้งซ่อมบารุงครุภัณฑ์เดิม ข้อมูลที่ได้ถูกนำมาใช้ในการพัฒนาระบบแจ้งซ่อมบารุงครุภัณฑ์ออนไลน์ ระบบนี้ได้ทำการพัฒนาบนระบบปฏิบัติการ Windows Server 2010 ภายใต้ Internet Information Service (IIS) ด้วยเทคโนโลยี .Net Framework บนฐานข้อมูล Microsoft SQL Server 2000 และประเมินความพึงพอใจหลังทดลองใช้ระบบจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 24 คน ซึ่งเป็นผู้ให้และผู้ใช้บริการระบบแจ้งซ่อมบารุงครุภัณฑ์ออนไลน์ ที่เคยให้บริการและทดลองใช้ระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์ ผลการศึกษาพบว่า ระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์พัฒนาขึ้น มีประสิทธิภาพและสามารถนำไปใช้ได้ดีในกระบวนการแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์ของคณะฯ ผู้ให้และผู้ใช้บริการมีความพึงพอใจต่อระบบภาพรวมอยู่ในระดับดี (Mean ± S.D. = 4.15±0.65) โดยพึงพอใจต่อประสิทธิภาพและประโยชน์ของระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์ อยู่ในระดับมากที่สุด (Mean ± S.D. = 4.21±0.69) ด้านการสนับสนุนการให้บริการการใช้งาน และด้านการออกแบบโปรแกรม อยู่ในระดับมาก (Mean ± S.D. = 4.15±0.59 และ 4.01±0.60 ตามลาดับ) ดังนั้น ระบบแจ้งซ่อมบำรุงครุภัณฑ์ออนไลน์จึงสามารถสนับสนุนกระบวนการแจ้งซ่อมครุภัณฑ์ของคณะฯ ให้มีความสะดวก รวดเร็ว และถูกต้องมากยิ่งขึ้น
The research was conducted to develop the online durable article maintenance system for thw Physical and Basic Service Department in the Faculty of Environment and Resource Studies, Mahidol University. It also assessed the efficiency of the system based on the satisfaction of the service providers and the users. The researchers studied the problems, limitations and user suggestions on previous system of equipment maintenance. The information was used to develop the online durable article maintenance system. This system was developed on Windows Server 2010 operating system under Internet Information Service (IIS) with .Net Framework technology and based on Microsoft SQL Server 2000 database. Then, the satisfaction of the system by twenty-four users, who had been provided a trial use of the online durable article maintenance system was assessed. The results showed that the online durable article maintenance system is effective. It can be applied well in the faculty's online maintenance notification process. The service providers and users were satisfied with the overall system at a good level (mean ± S.D. = 4.15±0.65). They were satisfied with the efficiency and benefits of the system at the highest level (mean ± S.D. = 4.21±0.69) and the support services provision and the appearance of the system at a high level (mean ± S.D. = 4.15±0.59 and 4.01±0.60, respectively). Therefore, the online durable article maintenance system can support the repair process that will be more convenient, faster and accurate.
The research was conducted to develop the online durable article maintenance system for thw Physical and Basic Service Department in the Faculty of Environment and Resource Studies, Mahidol University. It also assessed the efficiency of the system based on the satisfaction of the service providers and the users. The researchers studied the problems, limitations and user suggestions on previous system of equipment maintenance. The information was used to develop the online durable article maintenance system. This system was developed on Windows Server 2010 operating system under Internet Information Service (IIS) with .Net Framework technology and based on Microsoft SQL Server 2000 database. Then, the satisfaction of the system by twenty-four users, who had been provided a trial use of the online durable article maintenance system was assessed. The results showed that the online durable article maintenance system is effective. It can be applied well in the faculty's online maintenance notification process. The service providers and users were satisfied with the overall system at a good level (mean ± S.D. = 4.15±0.65). They were satisfied with the efficiency and benefits of the system at the highest level (mean ± S.D. = 4.21±0.69) and the support services provision and the appearance of the system at a high level (mean ± S.D. = 4.15±0.59 and 4.01±0.60, respectively). Therefore, the online durable article maintenance system can support the repair process that will be more convenient, faster and accurate.