Publication: การบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2567
Resource Type
Resource Version
Accepted Manuscript
Language
tha
File Type
application/pdf
ISSN
1513-8429
Journal Title
วารสารสหศาสตร์
Volume
24
Issue
1
Start Page
19
End Page
35
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสหศาสตร์. ปีที่ 24, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2567), 19-35
Suggested Citation
งามญา ศรีพอ, ภัทร์ พลอยแหวน, Ngamya Sripor, Phut Ploywan การบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารสหศาสตร์. ปีที่ 24, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2567), 19-35. 35. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110105
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
STRATEGIC PERFORMANCE BASED BUDGETING OF FACULTY OF SOCIAL SCIENCES AND HUMANITIES, MAHIDOL UNIVERSITY
Author(s)
Author's Affiliation
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ตามมาตรฐานการเงิน 7 ด้าน (7 Hurdle) 2) เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ในบุคลากรที่มีปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างตามมาตรฐานการเงิน 7 ด้าน (7 Hurdle) และ 3) เพื่อพัฒนาแนวทางการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ตามมาตรฐานการเงิน 7 ด้าน (7 Hurdle) ของคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์มหาวิทยาลัยมหิดล ศึกษาข้อมูลในปีงบประมาณ พ.ศ. 2566 เป็นการวิจัยแบบผสมผสาน โดยใช้แบบสอบถามจากประชากรที่ศึกษาวิจัย 147 คน มีผู้ตอบแบบสอบถามกลับ 125 คน แบ่งเป็นสายวิชาการ 62 คน สายสนับสนุน 63 คน และการสัมภาษณ์กลุ่มผู้ให้ข้อมูลหลัก (Key Information In-Depth Interview) ผลการวิจัย พบว่าระดับการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ตามมาตรฐานการเงิน 7 ด้าน (7 Hurdle) ของคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์มหาวิทยาลัยมหิดลอยู่ในระดับมาก (𝒙̅= 3.75, S.D. = 0.81) เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากที่สุดไปหาน้อยที่สุด 3 อันดับ ดังนี้ ด้านการวางแผนงบประมาณ (𝒙̅= 3.96, S.D. = 0.85) ด้านการตรวจสอบภายใน (𝒙̅= 3.81, S.D. = 0.66) และด้านการคำนวณต้นทุน (𝒙̅= 3.79, S.D. = 0.81) ปัจจัยส่วนบุคคลที่แตกต่างกัน ได้แก่ เพศ ระดับการศึกษา ประเภทบุคลากร อายุการปฏิบัติงานมีความคิดเห็นต่อการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ตามมาตรฐานการเงิน 7 ด้าน (7 Hurdle)ไม่แตกต่างกัน ซึ่งเสนอเป็นแนวทางการพัฒนาการบริหารงบประมาณแบบมุ่งเน้นผลงานตามยุทธศาสตร์ตามมาตรฐานการเงิน 7 ด้าน (7 Hurdle) ดังนี้เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากน้อยที่สุด 3 อันดับ ดังนี้ 1) ด้านระบบการจัดซื้อจัดจ้างควรพัฒนาการจัดทำคู่มือการปฏิบัติงานด้านการจัดซื้อจัดจ้าง (𝒙̅= 3.30, S.D. = 1.02) 2) ด้านการรายงานทางการเงินและผลการดำเนินการควรเผยแพร่การรายงานข้อมูลทางการเงินให้บุคลากรทราบ (𝒙̅= 3.38, S.D. = 1.17) 3) ด้านการบริหารทางการเงินและการควบคุมงบประมาณควรพัฒนาการหางบประมาณจากแหล่งอื่นเพิ่มเติม (𝒙̅= 3.55, S.D. = 0.79)
This research aims to study 1) the level of budget management that focuses on performance in accordance with the strategy according to the seven financial standards (7 hurdles); 2) to compare opinions on budget management focused on performance according to the strategic goals within personnel with different factors on the seven financial standards (7 hurdles); and 3) to present guidelines for developing performance-focused budget management in alignment with the strategy of the Faculty of Social Sciences and Humanities at Mahidol University, based on the seven financial standards (7 hurdles). This is a mixed-method research project using questionnaires administered to the entire faculty population and in-depth interviews with a purposive sample group from the same faculty. The research findings indicate that the level of budget management, with a focus on performance aligned with the strategy of the Faculty of Social Sciences and Humanities at Mahidol University, is at a high level. Personal factors, including gender, educational level, job category, and age, do not have a significant impact on performance-focused budget management within the faculty. For the development of performance-focused budget management in alignment with the faculty's strategy, the following guidelines are proposed: 1) In the budget planning aspect, conduct a SWOT analysis to identify strengths, weaknesses, opportunities, and threats. 2) In the area of setting goals and cost calculations, develop alternative evaluation methods that reduce costs while maintaining similar results. 3) In the procurement and contracting system, create a procurement and contracting practices manual. 4) In financial management and budget control, explore additional budget sources. 5) In asset management, implement a continuous maintenance and upkeep plan. 6) In financial reporting and operational results, disseminate financial information to staff. 7) In internal auditing, develop efficient and secure information system access.
This research aims to study 1) the level of budget management that focuses on performance in accordance with the strategy according to the seven financial standards (7 hurdles); 2) to compare opinions on budget management focused on performance according to the strategic goals within personnel with different factors on the seven financial standards (7 hurdles); and 3) to present guidelines for developing performance-focused budget management in alignment with the strategy of the Faculty of Social Sciences and Humanities at Mahidol University, based on the seven financial standards (7 hurdles). This is a mixed-method research project using questionnaires administered to the entire faculty population and in-depth interviews with a purposive sample group from the same faculty. The research findings indicate that the level of budget management, with a focus on performance aligned with the strategy of the Faculty of Social Sciences and Humanities at Mahidol University, is at a high level. Personal factors, including gender, educational level, job category, and age, do not have a significant impact on performance-focused budget management within the faculty. For the development of performance-focused budget management in alignment with the faculty's strategy, the following guidelines are proposed: 1) In the budget planning aspect, conduct a SWOT analysis to identify strengths, weaknesses, opportunities, and threats. 2) In the area of setting goals and cost calculations, develop alternative evaluation methods that reduce costs while maintaining similar results. 3) In the procurement and contracting system, create a procurement and contracting practices manual. 4) In financial management and budget control, explore additional budget sources. 5) In asset management, implement a continuous maintenance and upkeep plan. 6) In financial reporting and operational results, disseminate financial information to staff. 7) In internal auditing, develop efficient and secure information system access.