Publication: การศึกษาเปรียบเทียบค่าใช้จ่ายและเวลาในการจัดสอบ OSCE แบบปกติและการสอบ OSCE แบบดัดแปลงในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ
Received Date
2564-01-25
Accepted Date
2564-12-29
Issued Date
2565
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
13 หน้า
ISSN
2392-5515
Journal Title
วารสาร Mahidol R2R e-Journal
Volume
9
Issue
3
Start Page
77
End Page
89
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
สำนักงานอธิการบดี มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสาร Mahidol R2R e-Journal. ปีที่ 9, ฉบับที่ 3 (ก.ย.-ธ.ค. 2565), 77-89
Suggested Citation
ธีรวัฒน์ ช่างปัด, สุมลชาติ ดวงบุบผา, Teerawat Changpad, Sumolchat Duangbubpha การศึกษาเปรียบเทียบค่าใช้จ่ายและเวลาในการจัดสอบ OSCE แบบปกติและการสอบ OSCE แบบดัดแปลงในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ. วารสาร Mahidol R2R e-Journal. ปีที่ 9, ฉบับที่ 3 (ก.ย.-ธ.ค. 2565), 77-89. 89. doi:https://doi.org/10.14456/jmu.2022.27 สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110159
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การศึกษาเปรียบเทียบค่าใช้จ่ายและเวลาในการจัดสอบ OSCE แบบปกติและการสอบ OSCE แบบดัดแปลงในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ
Alternative Title(s)
A Comparative Analysis of the Costs and Time between Traditional OSCE and Modified OSCE in Nursing of Adult and Elderly Practicum
Author's Affiliation
Abstract
การศึกษานี้เป็นการศึกษาเชิงพรรณนาโดยศึกษาข้อมูลย้อนหลัง (Retrospective descriptive study) มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบค่าใช้จ่ายและเวลาในการจัดสอบ OSCE แบบปกติ (Traditional OSCE) ในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ 1 และ 2 (RANS 382 และ 383) ปีการศึกษา 2560 กับการจัดสอบ OSCE แบบดัดแปลง (Modified OSCE) ในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ 1 และ 2 (RANS 382 และ 383) ปีการศึกษา 2561 ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบบันทึกข้อมูลในการสอบ OSCE ของนักศึกษาพยาบาลรามาธิบดี ชั้นปีที่ 3 ในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ 1 และ 2 (RANS 382 และ 383) ประกอบด้วย 1) RNED-F-094 แบบบันทึกรายชื่อการเข้าสอบของนักศึกษาพยาบาลรามาธิบดี ชั้นปีที่ 3 2) RNED-F-286 รูปแบบการจัดห้องเรียน (สำหรับการจัดการเรียนการสอนในห้อง Skill Lab) 3) RNED-F-113 แบบฟอร์มการขอใช้อุปกรณ์ฝึกทักษะทางการพยาบาล และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักศึกษาแบบออนไลน์เกี่ยวกับการสอบ OSCE แบบดัดแปลง (Modified OSCE) โดยมีเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) แบบบันทึกระยะเวลาที่ใช้ในการสอบ OSCE (Case Record Form; CRF) ในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ 1 และ 2 (RANS 382 และ 383) และ 2) แบบบันทึกค่าใช้จ่ายในการสอบ OSCE ในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ 1 และ 2 (RANS 382 และ 383) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและ Mann-Whitney U test ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษาพยาบาลรามาธิบดีที่เข้าสอบ OSCE ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุอยู่ในช่วง 20-21 ปี นักศึกษาพยาบาลรามาธิบดีส่วนใหญ่มีความเห็นว่าควรนำการสอบ OSCE แบบดัดแปลงไปใช้ในการสอบครั้งต่อไปและการสอบ OSCE แบบดัดแปลง (Modified OSCE) ด้วยคอมพิวเตอร์ใช้งานง่าย คิดเป็นร้อยละ 98.60 และ 96.20 ตามลำดับ การศึกษาเปรียบเทียบค่าใช้จ่ายพบว่า การสอบ OSCE แบบปกติมีค่าใช้จ่ายมากกว่าการสอบ OSCE แบบดัดแปลง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และการศึกษาเปรียบเทียบเวลาที่ใช้ในการสอบพบว่า การสอบ OSCE แบบปกติใช้เวลาในการสอบมากกว่าการสอบ OSCE แบบดัดแปลง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ดังนั้น ทีมผู้จัดสอบ OSCE จึงควรประยุกต์ใช้เทคโนโลยีในการพัฒนาการจัดสอบ OSCE เพื่อลดภาระค่าใช้จ่าย เวลา และกำลังคนในการจัดสอบ
This study was a retrospective descriptive study. The purpose of this study was to compare the costs and time between Traditional OSCE preparation in Nursing of Adult and Elderly Practicum I and II in academic year 2017 and Modified OSCE preparation in Nursing of Adult and Elderly Practicum I and II in academic year 2018. The sample used in the study consisted of 1) RNED-F-094 Record form of third year Ramathibodi nursing students 2) RNED-F-286 Skill laboratory layout form 3) RNED-F-113 Equipment request form and 4) Online students’opinions questionnaire on the Modified OSCE. The instruments of this study were 1) Time record form for OSCE preparation and 2) Costs record form for OSCE preparation. The study found that third year Ramathibodi nursing students most were female, aged 20-21 years old. Most of nursing student recommended to use Modified OSCE in the next time and Modified OSCE was easy to use. A comparative analysis of the costs and time between Traditional OSCE preparation and Modified OSCE preparation was found that Traditional OSCE preparation higher costs and increased time than Modified OSCE preparation differ statistically significant at the 0.05 level. Therefore, technologies should be considered to develop the OSCE to reduce the cost, time, and manpower for the OSCE.
This study was a retrospective descriptive study. The purpose of this study was to compare the costs and time between Traditional OSCE preparation in Nursing of Adult and Elderly Practicum I and II in academic year 2017 and Modified OSCE preparation in Nursing of Adult and Elderly Practicum I and II in academic year 2018. The sample used in the study consisted of 1) RNED-F-094 Record form of third year Ramathibodi nursing students 2) RNED-F-286 Skill laboratory layout form 3) RNED-F-113 Equipment request form and 4) Online students’opinions questionnaire on the Modified OSCE. The instruments of this study were 1) Time record form for OSCE preparation and 2) Costs record form for OSCE preparation. The study found that third year Ramathibodi nursing students most were female, aged 20-21 years old. Most of nursing student recommended to use Modified OSCE in the next time and Modified OSCE was easy to use. A comparative analysis of the costs and time between Traditional OSCE preparation and Modified OSCE preparation was found that Traditional OSCE preparation higher costs and increased time than Modified OSCE preparation differ statistically significant at the 0.05 level. Therefore, technologies should be considered to develop the OSCE to reduce the cost, time, and manpower for the OSCE.