Publication: เจตคติ ความพึงพอใจและการใช้ประโยชน์สื่อสังคมออนไลน์ของนักศึกษาและบุคลากร คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2558
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 2, (ส.ค. 2558), 43-53
Suggested Citation
คันธรส ชำนาญกิจ, จาริณี อิ้วชาวนา เจตคติ ความพึงพอใจและการใช้ประโยชน์สื่อสังคมออนไลน์ของนักศึกษาและบุคลากร คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 2, (ส.ค. 2558), 43-53. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/2812
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
เจตคติ ความพึงพอใจและการใช้ประโยชน์สื่อสังคมออนไลน์ของนักศึกษาและบุคลากร คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
Attitude, Satisfaction and Utilization of Social Media among Students and Staff at the Faculty of Environment and Resources Studies, Mahidol University
Author(s)
Other Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยเจตคติ ความพึงพอใจและการใช้ประโยชน์สื่อสังคมออนไลน์ของนักศึกษาและบุคลากรคณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเจตคติ
ความพึงพอใจและการใช้ประโยชน์สื่อสังคมออนไลน์ของนักศึกษาและบุคลากรคณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจเก็บข้อมูลจาก
กลุ่มตัวอย่างจำนวน 240 คน การกำหนดกลุ่มตัวอย่างทำด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่
ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานได้แก่ T-test ที่ระดับค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 95%
ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ กลุ่มตัวอย่างมีลักษณะทางประชากรศาสตร์ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ส่วนใหญ่มีการศึกษาระดับปริญญาตรี มีเจตคติต่อสื่อสังคมออนไลน์ในเชิงบวกและลบเท่า ๆ กัน
ส่วนใหญ่ให้ความสำคัญมาก กับ ความทันสมัย สะดวกรวดเร็วของข้อมูล การได้รับข้อมูลที่เป็นประโยชน์จากสื่อสังคมออนไลน์ ในขณะเดียวกันกลุ่มตัวอย่างรู้สึกไม่แน่ใจในความปลอดภัย
ในการใช้งานสื่อสังคมออนไลน์ มีความกังวลในการกลั่นแกล้งกันผ่านสังคมออนไลน์ และไม่แน่ใจว่าเวลาที่ใช้ไปกับสื่อสังคมออนไลน์สูญเสียไปอย่างไร้ประโยชน์หรือไม่ ด้านความพึงพอใจพบว่า
กลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจในการได้พูดคุยสนทนาผ่านสื่อสังคมออนไลน์มากที่สุด รองลงมาคือพอใจในความรวดเร็วและใช้งานง่ายตามลำดับ กลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจน้อยที่สุดในเรื่องของความน่าเชื่อถือ
ของข้อมูลที่ได้จากสื่อสังคมออนไลน์ ด้านการใช้ประโยชน์ ส่วนใหญ่มีการใช้ประโยชน์ในด้านวิชาการเช่นค้นหาข้อมูลข่าวสารมากที่สุด รองลงมาคือใช้ประโยชน์ในเรื่องของการสื่อสารกับบุคคลที่ต้องการ
และมีการใช้งานด้านการพักผ่อนหย่อนใจด้วยการเล่นเกมส์น้อยที่สุด
จากการทดสอบสมมุติฐาน พบว่า กลุ่มตัวอย่างนักศึกษาและกลุ่มเจ้าหน้าที่มีค่าเฉลี่ยของเจตคติ ความพึงพอใจ และการใช้ประโยชน์แตกต่างกัน
The research objective of this research was to study the attitude, satisfaction toward, and utilization of social media among students and staff at the Faculty of Environment and Resources Studies, Mahidol University. The 240 students and staff participants were selected by the Multi-Stage Sampling method. Questionnaires were used as the gather data tool in this survey. Statistical tools which were used for this research included Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, and Two Independent Samples T-Test. The results show that most of the participants, who are predominantly females with a bachelor’s degree, have both positive and negative attitudes towards social media. Most of them give an importance to its ability to help them stay updated, its easy access to beneficial information. On the other hand, some participants have concerns about their security while using the social media. Some of the participants are also worried about the value of spending time spending with social media. In terms of satisfaction, the participants are most satisfied with the chat feature of social media, followed by its speed and ease of use, respectively. The participants are least satisfied with information reliability. Regarding utilization, the participants realize that the social media is most beneficial as a medium in communicating with others. Then it can be used as a learning aid when some academic information is required. On the other hand, the participants agree that they use social media for entertainment, such as games playing, the least. A testing of the hypothesis shows that the average attitudes, satisfaction and utilization of the sample group of students regarding social media were differently at the significant level of 0.05.
The research objective of this research was to study the attitude, satisfaction toward, and utilization of social media among students and staff at the Faculty of Environment and Resources Studies, Mahidol University. The 240 students and staff participants were selected by the Multi-Stage Sampling method. Questionnaires were used as the gather data tool in this survey. Statistical tools which were used for this research included Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, and Two Independent Samples T-Test. The results show that most of the participants, who are predominantly females with a bachelor’s degree, have both positive and negative attitudes towards social media. Most of them give an importance to its ability to help them stay updated, its easy access to beneficial information. On the other hand, some participants have concerns about their security while using the social media. Some of the participants are also worried about the value of spending time spending with social media. In terms of satisfaction, the participants are most satisfied with the chat feature of social media, followed by its speed and ease of use, respectively. The participants are least satisfied with information reliability. Regarding utilization, the participants realize that the social media is most beneficial as a medium in communicating with others. Then it can be used as a learning aid when some academic information is required. On the other hand, the participants agree that they use social media for entertainment, such as games playing, the least. A testing of the hypothesis shows that the average attitudes, satisfaction and utilization of the sample group of students regarding social media were differently at the significant level of 0.05.