Publication: ประสิทธิภาพการเขียนใบชันสูตรบาดแผล ของนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ ๕ ตามหลักสูตรแพทยศาสตร์บัณฑิต
Issued Date
2556
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
8 หน้า
Journal Title
วารสารเวชบันทึกศิริราช
Volume
6
Issue
2
Start Page
85
End Page
92
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารเวชบันทึกศิริราช. ปีที่ 6, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2556), 85-92
Suggested Citation
วิสูตร ฟองศิริไพบูลย์, Visutr Fongsiripaibul ประสิทธิภาพการเขียนใบชันสูตรบาดแผล ของนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ ๕ ตามหลักสูตรแพทยศาสตร์บัณฑิต. วารสารเวชบันทึกศิริราช. ปีที่ 6, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2556), 85-92. 92. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110160
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ประสิทธิภาพการเขียนใบชันสูตรบาดแผล ของนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ ๕ ตามหลักสูตรแพทยศาสตร์บัณฑิต
Alternative Title(s)
The effectiveness in medico-legal document written by fifth year medical students inFaculty of Medicine Siriraj Hospital
Author(s)
Author's Affiliation
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงประสิทธิภาพในการเขียนเอกสารทางคดีที่เรียกว่า “ใบชันสูตร บาดแผล” ของนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ ๕ คณะแพทยศาสตรศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล เอกสารดังกล่าวเป็นเอกสารที่ตำรวจจะส่งมาให้แพทย์เขียนภายหลังที่ได้ตรวจผู้ป่วยแล้วเอกสารดังกล่าวอาจแบ่งได้เป็น ๓ ส่วนหลัก คือ ส่วนแรก (ส่วนประวัติของผู้ป่วย) ส่วนที่ ๒ (ส่วนที่แพทย์ตรวจได้จากผู้ป่วย) และ ส่วนที่ ๓ (ส่วนความเห็นที่จะมีผล ในทางคดี) อีกทั้งยังมีส่วนรองคือส่วนที่ ๔ หรือส่วนท้ายในการลงนามผู้ตรวจโดยผู้วิจัยได้แบ่งนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ ๕ ซึ่งเรียนในหัวข้อ “การเขียนใบชันสูตรบาดแผล” ออกเป็น ๒ กลุ่ม กลุ่มหนึ่งใช้แนวทางในการอธิบายวิธีการเขียนให้รับทราบโดยยกตัวอย่างผู้ป่วย ส่วนอีกกลุ่มหนึ่งหลังอธิบายวิธีการเขียนให้รับทราบแล้วได้ให้นักศึกษาไปตรวจผู้ป่วยที่หอผู้ป่วยแล้วกลับมาเขียนผลการวิจัยพบว่า ในส่วนที่ ๑, ส่วนที่ ๒ และส่วนที่ ๔ ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ (p>๐.๐๕) แต่ในส่วนที่ ๓ มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ (p<๐.๐๕) แสดงถึงการที่นักศึกษาหากได้ตรวจผู้ป่วยจริงๆ แล้วย่อมตระหนักถึงสภาพแห่งความร้ายแรงของการบาดเจ็บสอดคล้องกับผลทางกฎหมาย
The author has studied the effectiveness of medico-legal document written by fifth year medical students, Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University. The document issued by the police will usually be sent to the physician after he has examined the patient, legal patient, in medical practice. There could be distinguished the document into three major parts (patient’s history part, physical examination part and summary part) and one minor part (signature part). The fifth year medical students weredivided into two groups for the study. The first groups was allowed to write the documents after listening to explanation of the guidelines and showing sample cases, but the second group, after receiving the same explanation as the first group, was assigned to examine the patients at traumatic ward and came back to write the document. The results suggested that the studying of medical students by physical examination of the patients could stimulate the students to realize the relationship of patient’s injury or wound and legal effect.
The author has studied the effectiveness of medico-legal document written by fifth year medical students, Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University. The document issued by the police will usually be sent to the physician after he has examined the patient, legal patient, in medical practice. There could be distinguished the document into three major parts (patient’s history part, physical examination part and summary part) and one minor part (signature part). The fifth year medical students weredivided into two groups for the study. The first groups was allowed to write the documents after listening to explanation of the guidelines and showing sample cases, but the second group, after receiving the same explanation as the first group, was assigned to examine the patients at traumatic ward and came back to write the document. The results suggested that the studying of medical students by physical examination of the patients could stimulate the students to realize the relationship of patient’s injury or wound and legal effect.