Publication: ความคิดเห็นของนักศึกษาผู้ช่วยพยาบาล ต่อคุณลักษณะบทบาทหน้าที่ของอาจารย์ที่ปรึกษาโรงเรียนผู้ช่วยพยาบาล คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2558
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
9 หน้า
Journal Title
วารสารเวชบันทึกศิริราช
Volume
8
Issue
1
Start Page
1
End Page
9
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารเวชบันทึกศิริราช. ปีที่ 8, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2558), 1-9
Suggested Citation
ประนอม พรมแดง, สมฤทัย เพชรประยูร, วราภรณ์ สร้อยเงิน ความคิดเห็นของนักศึกษาผู้ช่วยพยาบาล ต่อคุณลักษณะบทบาทหน้าที่ของอาจารย์ที่ปรึกษาโรงเรียนผู้ช่วยพยาบาล คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารเวชบันทึกศิริราช. ปีที่ 8, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2558), 1-9. 9. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110425
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ความคิดเห็นของนักศึกษาผู้ช่วยพยาบาล ต่อคุณลักษณะบทบาทหน้าที่ของอาจารย์ที่ปรึกษาโรงเรียนผู้ช่วยพยาบาล คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
The Opinions of Student Nurse Assistants on Characteristics and Roles of Advisors in Nursing Assistant School, Faculty of Medicine, Siriraj Hospital Mahidol University
Author(s)
Author's Affiliation
Abstract
วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักศึกษาผู้ช่วยพยาบาล ต่อระบบอาจารย์ที่ปรึกษา ของโรงเรียนผู้ช่วย พยาบาล คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล
วิธีการ: การวิจัยเชิงพรรณนา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาผู้ช่วยพยาบาล ที่สำเร็จการศึกษา ปีการศึกษา 2556 จำนวน 130 คน ได้กลุ่มตัวอย่างมาโดยการสุ่มแบบง่าย เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจำนวน 5 ส่วน คือ ข้อมูลส่วนบุคคล ความคิดเห็นเกี่ยวกับคุณลักษณะของอาจารย์ที่ปรึกษา มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.75 ความคิดเห็นเกี่ยวกับบทบาทหน้าที่ของอาจารย์ที่ปรึกษา มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.92 ความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาการให้บริการของอาจารย์ที่ปรึกษา มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.90 ความต้องการและความคาดหวังของนักศึกษาต่อการทำหน้าที่ของอาจารย์ที่ปรึกษา ซึ่งเป็นคำถามปลายเปิด
ผลการศึกษา: ส่วนใหญ่กลุ่มตัวอย่างเป็นเพศหญิงร้อยละ 91.5 มีอายุอยู่ในช่วง 19-21 ปี คิดเป็นร้อยละ 68.1 มีระดับเกรดเฉลี่ยสะสม 3.01-3.50 มากที่สุดร้อยละ 53.12 มาพบอาจารย์ที่ปรึกษาเมื่ออาจารย์ที่ปรึกษาเรียกพบร้อยละ 41.1 จะมาพบอาจารย์ที่ปรึกษาเป็นบางครั้งที่มีปัญหาร้อยละ 20.5 ตามลำดับ จำนวนครั้งที่นักศึกษามาพบอาจารย์ที่ปรึกษามากที่สุดคือ 10 ครั้งใน 1 ปีคิดเป็นร้อยละ 40.4 ความพึงพอใจคุณลักษณะของอาจารย์ที่ปรึกษาโดยรวมอยู่ในระดับมาก (x= 4.69 S.D.= 0.31) ความพึงพอใจเกี่ยวกับบทบาทหน้าที่ของอาจารย์ที่ปรึกษาในภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x= 4.46 S.D.= 0.48) ปัญหาการให้บริการของอาจารย์ที่ปรึกษาในภาพรวมอยู่ในระดับน้อย (x=2.02 S.D. = 0.76) ส่วนรายด้านที่อยู่ในระดับปานกลาง (x=2.42 S.D. = 0.96) คือ เวลาว่างของอาจารย์และนักศึกษาไม่ตรงกัน และอาจารย์มีนักศึกษาในความดูแลจำนวนมาก ความต้องการและความคาดหวังของนักศึกษาต่อการทำหน้าที่ของอาจารย์ที่ปรึกษา คือ นักศึกษาต้องการให้อาจารย์มีความเป็นกันเองกับนักศึกษาจะทำ ให้นักศึกษากล้ามาปรึกษาปัญหา ควรอธิบายหรือให้คำปรึกษาอย่างตรงไปตรงมาไม่ข้ามประเด็น ฟังและเข้าใจปัญหาของนักศึกษาอยากปรึกษากับอาจารย์เป็นการส่วนตัวมากกว่าพบเป็นรายกลุ่ม อาจารย์ที่ปรึกษาควรปกปิดความลับของนักศึกษา ไม่พูดหรือบอกกับนักศึกษาคนอื่นทั้งต่อหน้าและลับหลัง
สรุป: โรงเรียนผู้ช่วยพยาบาล ควรมีการจัดทำ คู่มืออาจารย์ที่ปรึกษาเพื่อเป็นแนวทางปฏิบัติให้กับอาจารย์ใหม่ ๆ ซึ่งต้องเข้ามาทำหน้าที่ในการเป็นอาจารย์ที่ปรึกษา รวมทั้งมีการประชุมชี้แจงให้อาจารย์ที่ปรึกษาได้ทราบถึงความ ต้องการของนักศึกษา อาจารย์ที่ปรึกษาจะได้รับทราบซึ่งจะนำไปสู่การพัฒนาระบบอาจารย์ที่ปรึกษาให้ดีขึ้นและตรง กับความต้องการของนักศึกษา และควรมีการพัฒนาช่องทางการสื่อสารในการนัดหมายระหว่างนักศึกษากับอาจารย์ที่ปรึกษา เช่น สื่อสังคมออนไลน์ (line, Facebook) หรือตารางช่องทางการนัดหมายกับอาจารย์ที่ปรึกษาก่อนล่วงหน้า
Objective: To study the opinions of student nurse assistants on advisory system in nursing assistant school, Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University.Methods: The researchers studied a sample consisted of 130 student nurse assistants academic year 2013. The subjects were recruited by simple random sampling. The instruments consisted of demographic questionnaire, opinions on characteristics of advisors questionnaire (reliability was 0.75), opinions on the roles of advisors questionnaire (reliability was 0.92), and requirements and expectations of students on the roles of advisors questionnaire; open-ended questions.Results: The results showed that student nurse assistants are mostly female 91.5% belongs to 19-21 years of age (68.1%). Most (53.12%) have a cumulative grade point average (GPA) 3.01-3.50. Students had met with an advisors when called (41.1%) and sometimes when they had a problem (20.5%), respectively. Most (40.4%) 10 times in 1 year that is, number of students had met with an advisors. Characteristics of advisors were at the high level (X = 4.69 S.D. = 0.31). Opinions on the roles of advisors were at the high level (X= 4.46 S.D.= 0.48). The services of an advisors mean scores were at a low level (X = 2.02 S.D. = 0.76). The average scores were at the medium level (X =2.42 S.D. = 0.96) are the available time of advisors and students do not match up and advisors have a lot of students in theirs care. The requirements and expectations of students on the roles of advisors is; the students want the teachers are friendly to students that will dare to discuss the issue, should explain or counsel frankly and directly, listen and understand the problems of students, personally consulted with teachers more than a group, and advisors should conceal the students not tell other students, both in the presence and absence.Conclusion: Nursing assistant school should have the Advisor’s Manual to guideline for new teacher who will be an advisor. Include the briefing meeting for advisors to know the requirements of students, advisors will be informed which lead to the development advisory system and direct to requirements of students. And should be developed communication channel between students and advisors such as social media (Line, Facebook) or schedule an appointment with an advisor.
Objective: To study the opinions of student nurse assistants on advisory system in nursing assistant school, Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University.Methods: The researchers studied a sample consisted of 130 student nurse assistants academic year 2013. The subjects were recruited by simple random sampling. The instruments consisted of demographic questionnaire, opinions on characteristics of advisors questionnaire (reliability was 0.75), opinions on the roles of advisors questionnaire (reliability was 0.92), and requirements and expectations of students on the roles of advisors questionnaire; open-ended questions.Results: The results showed that student nurse assistants are mostly female 91.5% belongs to 19-21 years of age (68.1%). Most (53.12%) have a cumulative grade point average (GPA) 3.01-3.50. Students had met with an advisors when called (41.1%) and sometimes when they had a problem (20.5%), respectively. Most (40.4%) 10 times in 1 year that is, number of students had met with an advisors. Characteristics of advisors were at the high level (X = 4.69 S.D. = 0.31). Opinions on the roles of advisors were at the high level (X= 4.46 S.D.= 0.48). The services of an advisors mean scores were at a low level (X = 2.02 S.D. = 0.76). The average scores were at the medium level (X =2.42 S.D. = 0.96) are the available time of advisors and students do not match up and advisors have a lot of students in theirs care. The requirements and expectations of students on the roles of advisors is; the students want the teachers are friendly to students that will dare to discuss the issue, should explain or counsel frankly and directly, listen and understand the problems of students, personally consulted with teachers more than a group, and advisors should conceal the students not tell other students, both in the presence and absence.Conclusion: Nursing assistant school should have the Advisor’s Manual to guideline for new teacher who will be an advisor. Include the briefing meeting for advisors to know the requirements of students, advisors will be informed which lead to the development advisory system and direct to requirements of students. And should be developed communication channel between students and advisors such as social media (Line, Facebook) or schedule an appointment with an advisor.