Publication: ผลของโปรแกรมการส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนต่อพฤติกรรมการตรวจเต้านมด้วยตนเองในสตรีวัยรุ่น
Issued Date
2557
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 32, ฉบับที่ 3 (ก.ค. - ก.ย. 2557), 52-63
Suggested Citation
วรรณภา ปาณาราช, Wannapha Panarat, กนกพร หมู่พยัคฆ์, Kanokporn Moopayak, ปนัดดา ปริยทฤฆ, Panudda Priyatruk ผลของโปรแกรมการส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนต่อพฤติกรรมการตรวจเต้านมด้วยตนเองในสตรีวัยรุ่น. วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 32, ฉบับที่ 3 (ก.ค. - ก.ย. 2557), 52-63. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/21875
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ผลของโปรแกรมการส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนต่อพฤติกรรมการตรวจเต้านมด้วยตนเองในสตรีวัยรุ่น
Alternative Title(s)
The Effect of a Self-efficacy Promoting Program on Breast Self-examination Behavior among Adolescent Girls
Other Contributor(s)
Abstract
วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการส่งเสริมสมรรถนะแห่งตน ต่อพฤติกรรมการตรวจเต้านมด้วยตนเองในสตรีวัยรุ่น รูปแบบการวิจัย: การวิจัยแบบกึ่งทดลอง วิธีดําเนินการวิจัย: กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนหญิงชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนสตรี 2 แห่งในกรุงเทพมหานคร คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างเข้ากลุ่มทดลองจํานวน 26 คน ได้รับโปรแกรมการส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการตรวจเต้านมด้วยตนเอง กลุ่มเปรียบเทียบจํานวน 23 คน ได้รับการสอนแบบสาธิตการตรวจเต้านมด้วยตนเองเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามสมุดบันทึก และแบบสังเกตการตรวจเต้านมด้วยตนเองวิเคราะห์ความแตกต่างของคะแนนเฉลี่ยโดยวิธี Mann-Whitney U test, Wilcoxon Match Pair Signed-Ranks test ผลการวิจัย: กลุ่มทดลองมีคะแนนมัธยฐานความถูกต้องของการตรวจเต้านมด้วยตนเองในการประเมินผลครั้งที่ 1 (p < .001) และครั้งที่ 2 (p < .001) และมีคะแนนมัธยฐานความต่อเนื่องของการตรวจเต้านมด้วยตนเอง (p < .001) สูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบที่นัยสําคัญทางสถิติ .05 เมื่อเปรียบเทียบภายในกลุ่มพบว่าคะแนนมัธยฐานความถูกต้องของการตรวจเต้านมด้วยตนเองเมื่อติดตามระหว่างการประเมินผลครั้งที่ 1 และครั้งที่ 2 ซึ่งห่างกัน 2 สัปดาห์ไม่แตกต่างกันทั้งภายในกลุ่มทดลอง (p > .05) และกลุ่มควบคุม (p > .05) สรุปและข้อเสนอแนะ: ควรส่งเสริมให้มีการนําโปรแกรมการส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการตรวจเต้านมด้วยตนเองไปใช้สอนนักเรียน และควรจัดให้กลุ่มเพื่อนเข้ามามีส่วนร่วมในฝึกทักษะการตรวจฯ รวมทั้งมีการประเมินผลทักษะการตรวจเป็นระยะซึ่งจะสามารถช่วยเพิ่มประสิทธิภาพการตรวจเต้านมด้วยตนเอง และเน้นการฝึกตรวจต่อมน้ำเหลืองที่รักแร้ให้ถูกต้อง
Purpose: To study the effect of self-efficacy promoting program on breast self-examination behaviors among adolescent girls. Designs: Quasi-experimental research. Methods: A study sample consisted of students in Mathayomsuksa 5 from two girl’s schools in Bangkok Metropolis. There were 26 students in an experimental group receiving the self-efficacy promoting program and 23 students in a comparison group receiving a breast self-examination demonstration. Data were collected by means of a questionnaire, a record book, and an observation of breast self-examination. Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Match Pair Signed Ranks Test were used in the data analysis. Main finding: The experimental group had significantly higher median score of correctness of breast self-examination obtained at the first (p < .001) and the second assessments (p < .001) and significantly higher median score of continuity of breast self examination (p < .001), compared to the comparison group. For the within group comparison, median score of correctness of breast self-examination at the first assessment was not different from that at the second assessment in both experimental (p > .05) and comparison (p > .05) groups.Conclusion and recommendations: The self-efficacy promoting program for breast self-examination should be encouraged for implementation among school girls. Peers should be involved in the practice, and periodic evaluation of the skills is needed to increase the efficiency of the program. The correct examination of axillary lymph nodes should be focused
Purpose: To study the effect of self-efficacy promoting program on breast self-examination behaviors among adolescent girls. Designs: Quasi-experimental research. Methods: A study sample consisted of students in Mathayomsuksa 5 from two girl’s schools in Bangkok Metropolis. There were 26 students in an experimental group receiving the self-efficacy promoting program and 23 students in a comparison group receiving a breast self-examination demonstration. Data were collected by means of a questionnaire, a record book, and an observation of breast self-examination. Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Match Pair Signed Ranks Test were used in the data analysis. Main finding: The experimental group had significantly higher median score of correctness of breast self-examination obtained at the first (p < .001) and the second assessments (p < .001) and significantly higher median score of continuity of breast self examination (p < .001), compared to the comparison group. For the within group comparison, median score of correctness of breast self-examination at the first assessment was not different from that at the second assessment in both experimental (p > .05) and comparison (p > .05) groups.Conclusion and recommendations: The self-efficacy promoting program for breast self-examination should be encouraged for implementation among school girls. Peers should be involved in the practice, and periodic evaluation of the skills is needed to increase the efficiency of the program. The correct examination of axillary lymph nodes should be focused
Sponsorship
วิทยานิพนธ์หลักสูตรพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน คณะพยาบาลศาสตร์ และบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล ได้รับทุนอุดหนุนวิทยานิพนธ์บางส่วนจาก China Medical Board of New York, Inc. คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล