Publication: รูปแบบของสื่อภาพกราฟิกที่เหมาะสมสำหรับการเรียนรู้วิธีใช้งานเครื่องมือในโปรแกรม Photoshop สำหรับผู้เรียนที่มีความพิการทางการได้ยิน: การศึกษากลุ่มเล็ก
Issued Date
2557
Resource Type
Language
tha
ISSN
1686-6959
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ . ปีที่ 10, ฉบับที่ 13 (ม.ค.-ธ.ค. 2557), 71-91
Suggested Citation
สุธา เหลือลมัย, ศศิธร ทรัพย์วัฒนไพศาล, นันทพร จางวรางกูล, นิอร เหลือลมัย รูปแบบของสื่อภาพกราฟิกที่เหมาะสมสำหรับการเรียนรู้วิธีใช้งานเครื่องมือในโปรแกรม Photoshop สำหรับผู้เรียนที่มีความพิการทางการได้ยิน: การศึกษากลุ่มเล็ก. วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ . ปีที่ 10, ฉบับที่ 13 (ม.ค.-ธ.ค. 2557), 71-91. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/1336
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
รูปแบบของสื่อภาพกราฟิกที่เหมาะสมสำหรับการเรียนรู้วิธีใช้งานเครื่องมือในโปรแกรม Photoshop สำหรับผู้เรียนที่มีความพิการทางการได้ยิน: การศึกษากลุ่มเล็ก
Alternative Title(s)
An Appropriate Graphical Media for the Learning of Usage of tools in the tool box of PhotoShop Program for Hearing Impaired Learners: A Pilot Study
Other Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษาเปรียบเทียบประสิทธิผลของสื่อภาพกราฟิก 2 รูปแบบ ระหว่างแบบภาพนิ่งหลายภาพที่คลิกแสดงผลทีละขั้น Step by step Multiple Static Visual(SSV) กับแบบภาพเคลื่อนไหว Animated Visual(AV) สำหรับใช้เป็นสื่อการเรียนรู้ของผู้พิการทางการได้ยินในการเรียนรู้การใช้งานเครื่องมือในโปรแกรม PhotoShop โดยศึกษาในกลุ่มตัวอย่างขนาดเล็กจำนวน 13 คน แบ่งผู้เข้าร่วมการทดลองเป็น 2 กลุ่ม แต่ละกลุ่มเรียนด้วยสื่อภาพกราฟิกที่มีรูปแบบที่แตกต่างกัน ทำการทดลองจำนวน 3 ครั้งโดยในแต่ละครั้งเป็นการเรียนรู้วิธีใช้เครื่องมือในกล่องเครื่องมือ 1 ชนิด เปรียบเทียบประสิทธิผลของสื่อทั้งสองจากการเปรียบเทียบคะแนนทดสอบหลังเรียนและคะแนนสอบปฏิบัติ ร่วมกับการวิเคราะห์ความคิดเห็นที่กลุ่มตัวอย่างมีต่อสื่อแต่ละแบบในกรณีต่างๆ ผลการวิจัยกลุ่มเล็กนี้พบว่าเมื่อเปรียบเทียบคะแนนทดสอบหลังเรียนและคะแนนปฎิบัติระหว่างกลุ่มทดลองทั้งสองพบว่าไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติในทุกเครื่องมือที่วิจัย ซึ่งบ่งชี้ว่าสื่อภาพกราฟิกทั้งสองรูปแบบนี้อาจมีส่วนช่วยในการทำความเข้าใจให้กับผู้เรียนได้ดีเหมือนๆ กัน แต่จากผลการแสดงความคิดเห็นของกลุ่มตัวอย่างเมื่อสอบถามแยกเป็นรายเครื่องมือ พบว่า กรณีเครื่องมือที่มีลักษณะการใช้งานแบบต่อเนื่อง กลุ่มตัวอย่างจะชอบเรียนด้วยสื่อ AV ส่วนกรณีเครื่องมือซึ่งมีลักษณะการใช้งานเป็นขั้นๆ กลุ่มตัวอย่างจะชอบเรียนด้วยสื่อ SSV มากกว่า นอกจากนี้กลุ่มตัวอย่างยังได้ให้ความเห็นอีกว่า สื่อภาพกราฟิกทั้งสองรูปแบบช่วยให้เข้าใจและจดจำวิธีใช้งานเครื่องมือในโปรแกรม PhotoShop ได้ดีกว่าสื่อที่เคยใช้ โดยต้องการให้ใช้สื่อ AV ในหัวข้อที่ต้องการความต่อเนื่อง และใช้สื่อ SSV ในหัวข้อที่เน้นการทำงานเป็นลำดับขั้นตอนผลการศึกษาครั้งนี้จึงบ่งชี้ว่า รูปแบบสื่อภาพกราฟิกที่เหมาะสมสำหรับสอนวิธีใช้เครื่องมือในโปรแกรม PhotoShop ที่มีลักษณะการใช้งานแบบต่อเนื่องควรเป็นสื่อภาพกราฟิกแบบภาพเคลื่อนไหว (AV) ส่วนเครื่องมือในโปรแกรมที่มีลักษณะการใช้งานแบบขั้นตอนควรเลือกใช้สื่อภาพกราฟิกแบบภาพนิ่งหลายภาพที่คลิกแสดงผลทีละขั้น (SSV)
This pilot study is a comparative study between two types of graphics, Step by step - multiple Static Visuals (SSV) and Animated Visual (AV) for their effectiveness as an instructional media for the learning of usage of tools in the tool box of PhotoShop program for hearing impaired students. The study was conducted with 13 students who were put into two groups: SSV and AV. Three experiments were constructed for three tools, one tool at a time. Effectiveness of the two types of graphics on the learning achievement was comparatively assessed through the comparison of posttest and practical scores between the two groups. Learners’ opinions in various aspects on both types of graphics obtained from a questionnaire and an interview were also used in the assessment. The result obtained shows no significant difference in both the posttest and the practice score between the two groups, hence, this might be able to conclude that both types of graphics are equally useful. Although the results show no statistical difference between the scores, when asked about each tool individually, the sample suggested that they prefer the AV in the kind of continuous usage and prefer the SSV in the kind of step by step usage of tool. The sample also expressed that both type of graphical media help them understand and memorize how to use the tools better than another instructional media they had ever used. These results imply that an appropriate graphic type for teaching Photoshop’s tools in the kind of continuous usage is the AV and in the kind of step by step usage is the SSV.
This pilot study is a comparative study between two types of graphics, Step by step - multiple Static Visuals (SSV) and Animated Visual (AV) for their effectiveness as an instructional media for the learning of usage of tools in the tool box of PhotoShop program for hearing impaired students. The study was conducted with 13 students who were put into two groups: SSV and AV. Three experiments were constructed for three tools, one tool at a time. Effectiveness of the two types of graphics on the learning achievement was comparatively assessed through the comparison of posttest and practical scores between the two groups. Learners’ opinions in various aspects on both types of graphics obtained from a questionnaire and an interview were also used in the assessment. The result obtained shows no significant difference in both the posttest and the practice score between the two groups, hence, this might be able to conclude that both types of graphics are equally useful. Although the results show no statistical difference between the scores, when asked about each tool individually, the sample suggested that they prefer the AV in the kind of continuous usage and prefer the SSV in the kind of step by step usage of tool. The sample also expressed that both type of graphical media help them understand and memorize how to use the tools better than another instructional media they had ever used. These results imply that an appropriate graphic type for teaching Photoshop’s tools in the kind of continuous usage is the AV and in the kind of step by step usage is the SSV.
Keyword(s)
สื่อการสอน
โปรแกรม PhotoShop
ผู้พิการทางการได้ยิน
ภาพนิ่งหลายภาพ
ภาพเคลื่อนไหว
Instructional media
PhotoShop
Hearing impaired students
multiple Static Visuals
Animated Visuals
วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ
Open Access article
Journal of Ratchasuda College, Research and Development of Persons With Disabilities
โปรแกรม PhotoShop
ผู้พิการทางการได้ยิน
ภาพนิ่งหลายภาพ
ภาพเคลื่อนไหว
Instructional media
PhotoShop
Hearing impaired students
multiple Static Visuals
Animated Visuals
วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ
Open Access article
Journal of Ratchasuda College, Research and Development of Persons With Disabilities