Publication: การพัฒนาระบบบริการการสอนวิธีการพ่นยาขยายหลอดลมในผู้ป่วยโรคระบบการหายใจ
Issued Date
2562
Resource Type
Language
tha
ISSN
0858-9739 (Print)
2672-9784 (Online)
2672-9784 (Online)
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
สาขาวิชาโรคระบบการหายใจและเวชบำบัดวิกฤตระบบหายใจ ภาควิชาอายุรศาสตร์ คณะแพทยศาสตร์โรงพยาบาลรามาธิบดี มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
รามาธิบดีพยาบาลสาร. ปีที่ 25, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2562), 130-147
Suggested Citation
สุพัตรา เขียวหวาน, Supattra Khiawwan การพัฒนาระบบบริการการสอนวิธีการพ่นยาขยายหลอดลมในผู้ป่วยโรคระบบการหายใจ. รามาธิบดีพยาบาลสาร. ปีที่ 25, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2562), 130-147. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/48361
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การพัฒนาระบบบริการการสอนวิธีการพ่นยาขยายหลอดลมในผู้ป่วยโรคระบบการหายใจ
Alternative Title(s)
Development of a Teaching Service System for Using Inhaled Brochodilators in Patients with Respiratory Diseases
Author(s)
Abstract
แนวทางการรักษาหนึ่งสำหรับผู้ป่วยโรคระบบการหายใจที่มีปัญหาหลอดลมหดเกร็ง
และตีบ คือ การใช้ยาสูดพ่นขยายหลอดลมเนื่องจากออกฤทธิ์เฉพาะที่ผลข้างเคียงต่ำ มีประสิทธิภาพสูงในการรักษาในการช่วยขยายปอดให้อากาศผ่านเข้าไปในปอดมากขึ้น ลดการ
อักเสบของหลอดลม และอาการเหนื่อยหอบกำเริบเฉียบพลัน ปัจจัยที่สำคัญในการใช้ยาสูดพ่น
ขยายหลอดลมอย่างมีประสิทธิผลคือ เทคนิคการหายใจและทักษะในการสูดยาขยายหลอดลมเข้า
ทางปากของผู้ป่วย การได้รับคำแนะนำเกี่ยวกับวิธีการเตรียมยา และการฝึกสูดยาที่ถูกต้อง ใน
แต่ละอุปกรณ์ จึงมีความสำคัญต่อผู้ป่วย เพื่อให้เกิดความชำนาญ มั่นใจในการสูดยา ส่งผลให้ยา
เข้าถึงส่วนปลายของหลอดลมอย่างมีประสิทธิภาพ วัตถุประสงค์ของบทความวิชาการนี้เพื่อ
รายงานผลการดำเนินการพัฒนาระบบบริการการสอนพ่นยาขยายหลอดลมในผู้ป่วยโรคระบบการ
หายใจให้สามารถใช้ยาสูดพ่นขยายหลอดลมได้ถูกต้องมีประสิทธิภาพมากขึ้นโดยใช้แนวคิดการ
พัฒนานวัตกรรมและเทคโนโลยีซึ่งประกอบด้วย Man, Material, Method (3M) คือ 1) ด้าน
บุคลากร (Man: M1) ที่เกี่ยวข้องกับการดูแลผู้ป่วยโรคระบบการหายใจให้มีความรู้ ความชำนาญ
ในการให้คำแนะนำเกี่ยวกับยาสูดพ่นขยายหลอดลมและอุปกรณ์ชนิดต่าง ๆ แก่ผู้ป่วย 2) ด้านสื่อ
และอุปกรณ์การสอน (Material: M2) และ 3) ด้านแนวทางการปฏิบัติงาน (Method: M3)
รวมถึงการประเมินวิธีการใช้ยาสูดพ่นขยายหลอดลมชนิดต่าง ๆ ให้ได้มาตรฐานสากล และปรับ
แนวทางและขั้นตอนการปฏิบัติงานเป็นไปในทางเดียวกัน โดยสรุป แนวคิดการพัฒนานวัตกรรม
และเทคโนโลยีซึ่งประกอบด้วย Man, Material, Method สามารถนำไปใช้เป็นแผนพัฒนาระบบ
การบริการในทางปฏิบัติได้ในการดูแลผู้ป่วยทางคลินิก
One of the important treatments of patients with respiratory diseases characterized by bronchoconstriction and airway inflammation are inhaled bronchodilators. Treatment guidelines recommend the use of inhaled bronchodilators due to its specific actions, low side effects, and high effectiveness in treatment. The bronchodilators improve lung expansion by allowing the more amount of air to move into the lungs, as well as reduce airway inflammation and risk of exacerbation. The effectiveness of inhaler techniques would rely on the breathing technique and inspiratory flow generated by patients, advice for patients to use the inhaler devices and prepare drugs, and proper inhalation practice on each device. For these reasons, drug particles will be able to reach the distal airways and lungs effectively. The purpose of this article is to elaborate the development of a teaching service system to strengthen patients with respiratory diseases to use inhaled bronchodilators effectively. The development process of the teaching service system was based on the components of the techno-innovation development, including man, material, and method or so-called 3M. Firstly, the Man aspect (M1) is for human development, which emphasizes training medical personnel to be competent as trainers about inhaler device technique. Secondly, the Material aspect (M2) is to develop teaching materials and media. Lastly, the Method aspect (M3) focuses on developing the evaluation criteria for assessing the inhalation technique quality and adjusting practices to use the same technique. In conclusion, the notion of Man, Material, and Method (3M) is regarded as a development schema that is practical and applicable to clinical settings.
One of the important treatments of patients with respiratory diseases characterized by bronchoconstriction and airway inflammation are inhaled bronchodilators. Treatment guidelines recommend the use of inhaled bronchodilators due to its specific actions, low side effects, and high effectiveness in treatment. The bronchodilators improve lung expansion by allowing the more amount of air to move into the lungs, as well as reduce airway inflammation and risk of exacerbation. The effectiveness of inhaler techniques would rely on the breathing technique and inspiratory flow generated by patients, advice for patients to use the inhaler devices and prepare drugs, and proper inhalation practice on each device. For these reasons, drug particles will be able to reach the distal airways and lungs effectively. The purpose of this article is to elaborate the development of a teaching service system to strengthen patients with respiratory diseases to use inhaled bronchodilators effectively. The development process of the teaching service system was based on the components of the techno-innovation development, including man, material, and method or so-called 3M. Firstly, the Man aspect (M1) is for human development, which emphasizes training medical personnel to be competent as trainers about inhaler device technique. Secondly, the Material aspect (M2) is to develop teaching materials and media. Lastly, the Method aspect (M3) focuses on developing the evaluation criteria for assessing the inhalation technique quality and adjusting practices to use the same technique. In conclusion, the notion of Man, Material, and Method (3M) is regarded as a development schema that is practical and applicable to clinical settings.