Publication: การพัฒนาคุณภาพชีวิตของคนไทยและคนลาวบริเวณจุดเชื่อมต่อชายแดนระหว่างประเทศไทยและลาว: กรณีศึกษาสะพานมิตรภาพไทยลาวแห่งที่ 5 จังหวัดบึงกาฬ–เมืองปากซัน แขวงบอลิคำไซ
Issued Date
2566
Resource Type
Resource Version
Accepted Manuscript
Language
tha
File Type
application/pdf
ISSN
2350-983x
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ
Volume
10
Issue
1
Start Page
158
End Page
170
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
National University of Laos
National University of Laos
Bibliographic Citation
วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ. ปีที่ 10, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2566), 158-170
Suggested Citation
สมศักดิ์ อมรสิริพงศ์, Keophouthone Hathalong, Somsak Amornsiriphong การพัฒนาคุณภาพชีวิตของคนไทยและคนลาวบริเวณจุดเชื่อมต่อชายแดนระหว่างประเทศไทยและลาว: กรณีศึกษาสะพานมิตรภาพไทยลาวแห่งที่ 5 จังหวัดบึงกาฬ–เมืองปากซัน แขวงบอลิคำไซ. วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ. ปีที่ 10, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2566), 158-170. 170. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/109446
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การพัฒนาคุณภาพชีวิตของคนไทยและคนลาวบริเวณจุดเชื่อมต่อชายแดนระหว่างประเทศไทยและลาว: กรณีศึกษาสะพานมิตรภาพไทยลาวแห่งที่ 5 จังหวัดบึงกาฬ–เมืองปากซัน แขวงบอลิคำไซ
Author's Affiliation
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการพัฒนาคุณภาพชีวิตของคนไทยและคนลาวบริเวณจุดเชื่อมต่อชายแดน จังหวัดบึงกาฬ–เมืองปากซัน แขวงบอลิคำไซ และ ศึกษาแนวทางการยกระดับคุณภาพชีวิตของคนไทยและคนลาว การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูลสำคัญจำนวน 12 คน ได้แก่ ประชาชนที่อาศัยอยู่ในพื้นที่บริเวณจุดเชื่อมต่อชายแดนจังหวัดบึงกาฬ–เมืองปากซัน แขวงบอลิคำไซ ฝั่งไทยจำนวน 6 คน และฝั่งลาวจำนวน คน และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า ผู้ให้ข้อมูลชาวลาวต่างรายงานว่า ที่ผ่านมา หน่วยงานรัฐบาลลาวไม่ได้ให้ความสำคัญกับการพัฒนาคุณภาพชีวิตของประชาชนชาวลาว ทั้งในด้านชีวิตด้านร่างกาย คุณภาพชีวิตด้านจิตใจ คุณภาพชีวิตด้านสภาพแวดล้อม คุณภาพชีวิตด้านสังคม และคุณภาพชีวิตด้านเศรษฐกิจเท่าใดนัก ส่วนมากประชาชนชาวลาวในพื้นที่จะมีการพัฒนาคุณภาพชีวิตด้วยตนเองเป็นหลัก อย่างไรก็ตาม ผู้ให้ข้อมูลชาวลาวต่างรายงานว่า ตนมีคุณภาพชีวิตที่ดี มีความสุข และมีความพึงพอใจกับคุณภาพชีวิตที่ผ่านมาอยู่แล้ว ส่วนผู้ให้ข้อมูลชาวไทยรายงานว่า ผู้นำชุมชนในพื้นที่มีบทบาทสำคัญในการพัฒนาคุณภาพชีวิตในแต่ละด้าน โดยเฉพาะการปฏิบัติตามแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติไทย อย่างไรก็ตาม ในช่วงระยะเวลาของการก่อสร้างสะพานมิตรภาพไทยลาวแห่งที่ 5 ประชาชนชาวไทยในพื้นที่ได้รับผลกระทบ โดยเฉพาะด้านมลภาวะทางอากาศจากฝุ่นละออง ซึ่งอาจกระทบต่อสุขภาพในระยะยาว และในเรื่องความปลอดภัยตามท้องถนนที่มีความเสี่ยงต่อการเกิดอุบัติเหตุต่าง ๆ การศึกษายังพบว่า ประชาชนของทั้งสองประเทศมองว่า ภายหลังการก่อสร้างสะพานฯ แล้วเสร็จ จะก่อให้เกิดความเปลี่ยนแปลงทางเศรษฐกิจ เกิดการลงทุน การขนส่งสินค้า และการท่องเที่ยวมากขึ้น ประชาชนจะเดินทางได้สะดวกรวดเร็วมากขึ้น ส่งผลให้คุณภาพชีวิตของประชาชนทั้งสองประเทศดีขึ้น ในตอนท้ายผู้วิจัยได้เสนอแนวทางในการยกระดับคุณภาพชีวิตของประชาชนไทย-ลาวในพื้นที่ ได้แก่ การประสานงานกับหน่วยงานรัฐที่เกี่ยวข้องเพื่อแก้ไขปัญหาต่าง ๆ เช่น การเพิ่มไฟส่องทางช่วงกลางคืน การเร่งชดเชยเงินเวนคืนให้แก่ประชาชนที่สูญเสียพื้นที่ทำกิน ตลอดจนการสร้างกิจกรรมร่วมกันของทั้งสองประเทศ เพื่อดึงดูดนักท่องเที่ยวและนักลงทุน ซึ่งจะสามารถยกระดับคุณภาพชีวิตของประชาชนทั้งสองประเทศได้ในท้ายที่สุด
The objectives of this research were to study the quality of life of Thai and Lao people living on the Thai-Laos border, especially around the fifth Thai-Lao friendship bridge (Bueng Kan—Bolikhamxai) and provide the ways to improve the quality of life of these people. A qualitative research method was used in this research. The researchers conducted an in-dept interview with 12 key informants from both Thailand and Laos PDR and analyzed data using a contents analysis. This research found that before constructing the bridge, the Lao government agencies did not pay much attention to the quality of life of the Lao people. Lao people had to develop and take care of their own quality of life. Still, Lao people reported that they were satisfied with their quality of life, happiness, and life satisfaction. In terms of Thailand, before constructing the bridge, community leaders played a critical role in improving the quality of life of the Thai people. However, during the construction of the bridge, the quality of life of people from both countries has been affected in several ways, such as having a lot of dust emission from the road constructions, road safety hazards, social interaction problems due to commuting difficulties. When asking people’s perception about the quality of life after the completion of the bridge, both Thai and Lao people reported that they could travel easily and quickly, shorten travel time, and promote tourism in both countries. Moreover, there would be an increase in investment and ultimately boost economic growth in the area. Finally, guidelines for improving the quality of life of the Thai and Lao people living around the bridge included coordinating relevant government agencies to solve existing problems, namely accelerating road constructions, controlling dust during road constructions, adjusting the U-turn points, adding streetlights, accelerating the compensation of the expropriated land. After the bridge is completed, both countries should also create cultural activities, find tourist attractions, and provide enough homestay accommodations for tourists and investors. These will ultimately improve the quality of life of the Thai-Lao people living around the fifth Thai-Lao friendship bridge (Bueng Kan—Bolikhamxai).
The objectives of this research were to study the quality of life of Thai and Lao people living on the Thai-Laos border, especially around the fifth Thai-Lao friendship bridge (Bueng Kan—Bolikhamxai) and provide the ways to improve the quality of life of these people. A qualitative research method was used in this research. The researchers conducted an in-dept interview with 12 key informants from both Thailand and Laos PDR and analyzed data using a contents analysis. This research found that before constructing the bridge, the Lao government agencies did not pay much attention to the quality of life of the Lao people. Lao people had to develop and take care of their own quality of life. Still, Lao people reported that they were satisfied with their quality of life, happiness, and life satisfaction. In terms of Thailand, before constructing the bridge, community leaders played a critical role in improving the quality of life of the Thai people. However, during the construction of the bridge, the quality of life of people from both countries has been affected in several ways, such as having a lot of dust emission from the road constructions, road safety hazards, social interaction problems due to commuting difficulties. When asking people’s perception about the quality of life after the completion of the bridge, both Thai and Lao people reported that they could travel easily and quickly, shorten travel time, and promote tourism in both countries. Moreover, there would be an increase in investment and ultimately boost economic growth in the area. Finally, guidelines for improving the quality of life of the Thai and Lao people living around the bridge included coordinating relevant government agencies to solve existing problems, namely accelerating road constructions, controlling dust during road constructions, adjusting the U-turn points, adding streetlights, accelerating the compensation of the expropriated land. After the bridge is completed, both countries should also create cultural activities, find tourist attractions, and provide enough homestay accommodations for tourists and investors. These will ultimately improve the quality of life of the Thai-Lao people living around the fifth Thai-Lao friendship bridge (Bueng Kan—Bolikhamxai).