Publication: ปัจจัยที่สัมพันธ์กับการสูบบุหรี่ไฟฟ้าของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตกรุงเทพมหานคร
Issued Date
2564
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสุขศึกษา. ปีที่ 44, ฉบับที่ 2 (ก.ค.- ธ.ค. 2564), 88-101
Suggested Citation
พรทิพา สุวัฒภิญโญ, มณฑา เก่งการพานิช, ธราดล เก่งการพานิช ปัจจัยที่สัมพันธ์กับการสูบบุหรี่ไฟฟ้าของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารสุขศึกษา. ปีที่ 44, ฉบับที่ 2 (ก.ค.- ธ.ค. 2564), 88-101. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/72216
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ปัจจัยที่สัมพันธ์กับการสูบบุหรี่ไฟฟ้าของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตกรุงเทพมหานคร
Alternative Title(s)
Factors Related to E-Cigarette Smoking among Senior High School Students in Bangkok Metropolitan Srea
Other Contributor(s)
Abstract
การวิจัยเชิงสำรวจนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยคุณลักษณะส่วนบุคคล ปัจจัยนำ
ปัจจัยเอื้อ ปัจจัยเสริม และพฤติกรรมการสูบบุหรี่ กับพฤติกรรมการสูบบุหรี่ไฟฟ้าของนักเรียนมัธยมศึกษา
ตอนปลายในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายอายุระหว่าง 17-19 ปี
ปีการศึกษา 2562 คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างจำนวน 359 คน เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม ที่มีความเชื่อมั่น
(Reliability) ในหมวดความรู้เกี่ยวกับบุหรี่ไฟฟ้าของนักเรียนด้วยสถิติ Kuder-Richardson 20 ได้ค่าเท่ากับ
0.762 ในหมวดการรับรู้ความรุนแรง การรับรู้ประโยชน์ และเจตคติที่มีต่อบุหรี่ไฟฟ้า ด้วยสถิติ Cronbach’s
Alpha Coefficient ได้ค่าความเชื่อมั่นระหว่าง 0.825 - 0.862 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติความถี่ ร้อยละ
ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ด้วยสถิติ Chi-square test,
Continuity Correction Chi-square และ Fisher’s Exact Test
ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนร้อยละ 49.4 มีความรู้เกี่ยวกับบุหรี่ไฟฟ้าอยู่ในระดับต่ำ การรับรู้ความรุนแรง
ของการสูบบุหรี่ไฟฟ้าอยู่ระดับสูง ร้อยละ 58.7 การรับรู้ประโยชน์ของการสูบบุหรี่ไฟฟ้าอยู่ระดับน้อย
ร้อยละ 45 และเจตคติเชิงลบต่อบุหรี่ไฟฟ้า ร้อยละ 66.6 ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ พบว่า เพศ การสูบ
บุหรี่ของนักเรียน ผลการเรียน การรับรู้ความรุนแรงของการสูบบุหรี่ไฟฟ้า การรับรู้ประโยชน์ของการสูบบุหรี่
ไฟฟ้า เจตคติของนักเรียนที่มีต่อบุหรี่ไฟฟ้า การพบรายการสนับสนุนการขายบุหรี่ไฟฟ้า การสูบบุหรี่ไฟฟ้า
ของเพื่อนสนิท การพูดคุย ทิศทางเนื้อหาที่พูดคุย การชักชวนของเพื่อน และการเรียนการสอนเรื่องบุหรี่
ไฟฟ้าในโรงเรียน มีความสัมพันธ์กับการสูบบุหรี่ไฟฟ้าของนักเรียน ส่วนปัจจัยอื่น ๆ ไม่มีความสัมพันธ์
ข้อเสนอแนะจากการวิจัย คือการเลือกรูปแบบการสร้างการเรียนรู้ให้นักเรียนในโรงเรียนด้วยรูปแบบอื่น
แทนการบรรยาย และรัฐควรมีมาตรการที่เข้มงวดในการควบคุมช่องทางสนับสนุนการขายบุหรี่ไฟฟ้าของ
บริษัทบุหรี่ที่เข้าถึงกลุ่มนักเรียน และดำเนินการวิจัยกึ่งทดลองโปรแกรมควบคุมพฤติกรรมการสูบบุหรี่ไฟฟ้า
ในนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย
This survey research was aimed to study the relationship between personal factors, predisposal factors, enabling factors, reinforcing factors, cigarette smoking behavior and ecigarette behavior of senior high school students, Bangkok Metropolis. The samples were 359 senior high school students aged 17-19 years, enrolling in academic year 2562. Data collection was done by using a set of questionnaire developed by the researcher. The reliability value of the part on “Knowledge about e-cigarette, “calculated by employing Kuder-Richardson 20, was 0.762 and of the parts on “Perceived severity of e-cigarette smoking”, “Perceived benefits of e-cigarette smoking” and “Attitudes towards e-cigarette”, calculated by employing Cronbach’s Alpha Coefficient, were ranged between 0.825-0.862. Data analysis was done by calculating the following statistics: frequency, percentage, mean, standard derivation, Chi-square test, Continuity Correction Chi-square and Fisher’s Exact Test. The research result showed that 49.4 % of the sampled students had a low level of knowledge about e-cigarette, 58.7 % had a high level of perceived severity of e-cigarette smoking, 45 % had a low level of perceived benefits of e-cigarette smoking, and 66.6 % had negative attitudes toward e-cigarette. The association analysis showed significant correlation students’ e-cigarette smoking and the following factors: gender, students’ grades, perceived severity of e-cigarette smoking, perceived benefit of e-cigarette smoking, attitudes toward ecigarette, access to e-cigarette selling supporting programs, close friends’ e-cigarette smoking behavior, dialogues with friends, the content of dialogues, friends’ persuasion, and learningteaching about e-cigarette at schools. Recommendations for this study include using other effective learning development model at school rather than lecture in order to increase memory rate, that the government should have taken strict measures to control the channel for promoting e-cigarette sale by cigarette companies that reach school students, and the quasi-experimental research aiming to control e-cigarette smoking among senior secondary school students should be done.
This survey research was aimed to study the relationship between personal factors, predisposal factors, enabling factors, reinforcing factors, cigarette smoking behavior and ecigarette behavior of senior high school students, Bangkok Metropolis. The samples were 359 senior high school students aged 17-19 years, enrolling in academic year 2562. Data collection was done by using a set of questionnaire developed by the researcher. The reliability value of the part on “Knowledge about e-cigarette, “calculated by employing Kuder-Richardson 20, was 0.762 and of the parts on “Perceived severity of e-cigarette smoking”, “Perceived benefits of e-cigarette smoking” and “Attitudes towards e-cigarette”, calculated by employing Cronbach’s Alpha Coefficient, were ranged between 0.825-0.862. Data analysis was done by calculating the following statistics: frequency, percentage, mean, standard derivation, Chi-square test, Continuity Correction Chi-square and Fisher’s Exact Test. The research result showed that 49.4 % of the sampled students had a low level of knowledge about e-cigarette, 58.7 % had a high level of perceived severity of e-cigarette smoking, 45 % had a low level of perceived benefits of e-cigarette smoking, and 66.6 % had negative attitudes toward e-cigarette. The association analysis showed significant correlation students’ e-cigarette smoking and the following factors: gender, students’ grades, perceived severity of e-cigarette smoking, perceived benefit of e-cigarette smoking, attitudes toward ecigarette, access to e-cigarette selling supporting programs, close friends’ e-cigarette smoking behavior, dialogues with friends, the content of dialogues, friends’ persuasion, and learningteaching about e-cigarette at schools. Recommendations for this study include using other effective learning development model at school rather than lecture in order to increase memory rate, that the government should have taken strict measures to control the channel for promoting e-cigarette sale by cigarette companies that reach school students, and the quasi-experimental research aiming to control e-cigarette smoking among senior secondary school students should be done.