Publication:
Evaluation of the Web-based Critical Thinking Software: Diagnostic Reasoning Clinician in Ramathibodi's Medical Curriculum

dc.contributor.authorSuthida Sumritheen_US
dc.contributor.authorVipavee Kitkumhangen_US
dc.contributor.authorสุธิดา สัมฤทธิ์en_US
dc.contributor.authorวิภาวี กิจกำแหงen_US
dc.contributor.otherMahidol University. Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital. Medical Education Uniten_US
dc.contributor.otherMahidol University. Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital. Department of Psychiatryen_US
dc.date.accessioned2022-10-11T02:48:45Z
dc.date.available2022-10-11T02:48:45Z
dc.date.created2022-10-11
dc.date.issued2010
dc.description.abstractIntroduction: Clinical reasoning skills are essential for problem-solving process for medical students. DxR Clinician, a web-based critical thinking software, is a computerized case series, in which students learn to gather and interpret data, generate hypotheses and make decisions to solve patient problems. This study aimed to evaluate students' perceptions and satisfactions of DxR Clinician software in the fifth-year medical students at Ramathibodi Hospital, Faculty of Medicine, Mahidol University. Bangkok., Thailand. Methods: The questionnaires consisted of 33 questions (Likert scale 1-5) with an open response section which were developed to explore students' perceptions and satisfactions of the program. The respondents were 116 medical students who used the computer-based program to practice clinical reasoning skills in family medicine rotation. The data were analyzed by using SPSS program, version 11.5. Results: Students were found to high satisfaction in the area of feasibility in the use of the program, ability of this program to support the students' clinical reasoning skills and clinical learning. However, they evaluated low satisfaction in term of the ability to stimulate self-directed learning after practicing the program. Conclusions: The web-based software can be used as an effective educational tool for students to improve their diagnostic skills and refine their knowledge base. Key words: evaluation, Web-based software, computer program, DxR clinician, patient simulation, teaching toolen_US
dc.description.abstractบทนำ: การฝึกทักษะการแก้ปัญหาผู้ปวย เป็นสิ่งจำเป็นสำหรับนักศึกษาแพทย์ คณะแพทยศาสตร์โรงพยาบาลรามาธิบดี ได้มีการใช้โปรเกรม Diagnostic Reasoning Clinician เพื่อให้นักศึกษาแพทย์ขั้นปีที่ 5 เรียนรู้กรณีผู้ป่วยผ่านคอมทิวเตอร์ออนไลน์ ให้ชักประวัติ ตรวจร่างกาย และส่งตรวจทางห้องปฏิบัติการ เพื่อตั้งสมมุติฐานให้การวินิจฉัยและรักษาโรค วัตถุประสงค์: เพื่อประเมินความพึงพอใจและมุมมองของนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ 5 ต่อการเรียนรู้จากการใช้โปรแกรม Diagnostic Reasoning Clinician วิธีการวิจัย: สร้งแบบสอบถาม 33 ข้อ เพื่อประเมินความพึงพอใจและมุมมองของนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ 5 ต่อการเรียนรู้จากการใช้โปรแกรม Diagnostic Reasoning Clinician โดยมีดแนนตั้งแต่ 1-5 มีผู้เข้าร่วมการวิจัย 116 ราย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรม SPSS program, version 11.5 ผลการศึษา: นักศึกษาส่วนใหญ่มีความพึงพอใจต่อความสะดวก และให้ความเห็นว่โปรแกรมช่วยให้นักศึษาได้ฝึกทักษะทางการแพทย์และช่วยให้เกิดกระบวนการเรียนรู้ แต่ยังไม่สามารถกระตุ้นให้นักศึกษาส่วนใหญ่ศึกษาคันคว้าเพิ่มเติมหลังฝึกปฏิบัติได้ สรุปผลการศึกษา: โปรแกรมคอมพิวเตอร์ออนไลน์ สามารถเป็นเครื่องมือในการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพในการฝึกทักษะการแก้ปัญหา และประเมินตนเองของนักศึกษาในด้านความรู้ทางการแพทย์ได้en_US
dc.identifier.citationRamathibodi Medical Journal. Vol. 33, No. 4 (Oct-Dec 2010), 275-283en_US
dc.identifier.issn0125-3611 (Print)
dc.identifier.issn2651-0561 (Online)
dc.identifier.urihttps://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/79878
dc.language.isoengen_US
dc.rightsMahidol Universityen_US
dc.rights.holderMedical Education Unit Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital Mahidol Universityen_US
dc.rights.holderDepartment of Psychiatry Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital Mahidol Universityen_US
dc.subjectEvaluationen_US
dc.subjectWeb-based softwareen_US
dc.subjectComputer programen_US
dc.subjectDxR clinicianen_US
dc.subjectPatient simulationen_US
dc.subjectTeaching toolen_US
dc.titleEvaluation of the Web-based Critical Thinking Software: Diagnostic Reasoning Clinician in Ramathibodi's Medical Curriculumen_US
dc.title.alternativeการประเมินผลของการนำโปรแกรม Diagnostic Reasoning Clinician: Web-based Critical thinking Software มาใช้ในการเรียนการสอนนักศึกษาแพทย์ของโรงพยาบาลรามาธิบดีen_US
dc.typeOriginal Articleen_US
dspace.entity.typePublication
mods.location.urlhttps://he02.tci-thaijo.org/index.php/ramajournal/article/view/152478/111266

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
ra-ar-suthida-2010.pdf
Size:
7.66 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections