Publication: การประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์ คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ชั้นปีที่ ๒ และชั้นปีที่ ๕ ที่มีต่อคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2556
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
11 หน้า
Journal Title
วารสารเวชบันทึกศิริราช
Volume
6
Issue
2
Start Page
65
End Page
75
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารเวชบันทึกศิริราช. ปีที่ 6, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2556), 65-75
Suggested Citation
นุชจรีย์ หงษ์เหลี่ย, รัชฎาภรณ์ นะมาเส, พัชดาพรรณ อุดมเพ็ชร, Nucharee Hongliam, Ratchadaporn Namase, Phachadapan Odompet การประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์ คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ชั้นปีที่ ๒ และชั้นปีที่ ๕ ที่มีต่อคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารเวชบันทึกศิริราช. ปีที่ 6, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2556), 65-75. 75. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110156
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์ คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ชั้นปีที่ ๒ และชั้นปีที่ ๕ ที่มีต่อคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
Self Assessment of the Second- and Fifth- Year Students of Faculty of Medicine Siriraj Hospital on Their Competency Level on Mahidol University’s Expected Graduates Outcomes
Author's Affiliation
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์และหาค่าความสัมพันธ์ของผลการประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์ คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ต่อคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์มหาวิทยาลัยมหิดล จำแนกตามเพศ ชั้นปี และผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา โดยผู้วิจัยศึกษากับกลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาแพทย์คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ชั้นปีที่ ๒ และชั้นปีที่ ๕ มหาวิทยาลัยมหิดล จำนวน ๒๒๕ คน มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น (Stratified Random Sampling) และเก็บรวบรวมข้อมูลจากแบบสอบถามการ ประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล และวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบความสัมพันธ์ด้วยสถิติไคสแควส์ (Chi-square) ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษาแพทย์ส่วนใหญ่ร้อยละ ๕๓.๓๓ เป็นเพศหญิง ร้อยละ ๔๖.๖๗ เป็นเพศชาย ซึ่งมีค่าเฉลี่ยคะแนนการประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์ต่อคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ มหาวิทยาลัยมหิดล ทั้งด้านเป็นคนดี มีปัญญา และนำพาสุข อยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยรวม เท่ากับ ๓.๙๖ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ๐.๗๓ และเมื่อหาค่าความสัมพันธ์ระหว่างเพศ ชั้นปี และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ต่อคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ มหาวิทยาลัยมหิดล ณ ระดับ ความเชื่อมั่นร้อยละ ๙๕ พบว่า เพศของนักศึกษาแพทย์มีความสัมพันธ์ต่อคุณลักษณะบัณฑิตที่พึงประสงค์ด้านทางปัญญาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ ๐.๐๐๓ ชั้นปีของนักศึกษาแพทย์มีความสัมพันธ์ต่อคุณลักษณะบัณฑิตที่พึงประสงค์ด้านการเป็นคนดีอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับน้อยกว่า ๐.๐๐๑ และกลุ่มผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาแพทย์ไม่มีความสัมพันธ์ต่อคุณลักษณะบัณฑิตที่พึงประสงค์ด้านการเป็นคนดีมีปัญญา และนำพาสุขอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (ระดับ ๐.๒๗, ๐.๓๙ และ ๐.๑๑ ตามลำดับ) ดังนั้น เพศและชั้นปีมีความสัมพันธ์ต่อการประเมินตนเองของนักศึกษาแพทย์ คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ชั้นปีที่ ๒ และชั้นปีที่ ๕ ที่มีต่อคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ มหาวิทยาลัยมหิดล
The purpose of this study was to determine the self assessment of the medical student and to examine the relationships between the self assessment results of the medical students according to expected graduates qualifications, as perceived by gender, year of study and learning outcome. The sample were 225 the second and fifth year medical students of Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University by stratified random sampling. The survey was done by assessment questionnaire. The statistical tools used for the analysis were descriptive statistics, such as percentage, means and standard deviation and Chi-square test.With 53.33 percent female and 46.67 percent male students, the study showed that the self assessment of medical student score was mean 3.96 standard deviation 0.73 according to the expected graduates qualifications of Mahidol university (honorable, wise, beneficent). The relationships between gender, year of study, learning outcomes with the expected graduates qualifications of Mahidol University in the level of confidence 95 percent showed that; Gender of medical student was related to the expected graduates qualifications for wise with the statistical significance in the level of 0.003. Year of study student was related to the expected graduates qualifications for honorable with the statistical significance in the level of <0.001. Learning outcomes was not related to the expected graduates qualifications for honorable, wise and beneficent with the statistical significance in the level of 0.27 0.39 and 0.11.For self assessment results of the second and fifth year medical students at Faculty of Medicine Siriraj Hospital, gender and year of study were related to the expected graduates qualifications of Mahidol University of honorable and wise.
The purpose of this study was to determine the self assessment of the medical student and to examine the relationships between the self assessment results of the medical students according to expected graduates qualifications, as perceived by gender, year of study and learning outcome. The sample were 225 the second and fifth year medical students of Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University by stratified random sampling. The survey was done by assessment questionnaire. The statistical tools used for the analysis were descriptive statistics, such as percentage, means and standard deviation and Chi-square test.With 53.33 percent female and 46.67 percent male students, the study showed that the self assessment of medical student score was mean 3.96 standard deviation 0.73 according to the expected graduates qualifications of Mahidol university (honorable, wise, beneficent). The relationships between gender, year of study, learning outcomes with the expected graduates qualifications of Mahidol University in the level of confidence 95 percent showed that; Gender of medical student was related to the expected graduates qualifications for wise with the statistical significance in the level of 0.003. Year of study student was related to the expected graduates qualifications for honorable with the statistical significance in the level of <0.001. Learning outcomes was not related to the expected graduates qualifications for honorable, wise and beneficent with the statistical significance in the level of 0.27 0.39 and 0.11.For self assessment results of the second and fifth year medical students at Faculty of Medicine Siriraj Hospital, gender and year of study were related to the expected graduates qualifications of Mahidol University of honorable and wise.