Publication: การเรียนการสอนการขับร้องประสานเสียง โรงเรียนบ้านเทอดไทย
Issued Date
2563
Resource Type
Language
tha
ISSN
2586-9973 (Print)
2774-132X (Online)
2774-132X (Online)
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
Mahidol Music Journal. ปีที่ 3, ฉบับที่ 1 (มี.ค.-ส.ค. 2563), 46-59
Suggested Citation
ช่อลดา สุุริยะโยธิน, Chorlada Suriyayothin การเรียนการสอนการขับร้องประสานเสียง โรงเรียนบ้านเทอดไทย. Mahidol Music Journal. ปีที่ 3, ฉบับที่ 1 (มี.ค.-ส.ค. 2563), 46-59. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/64402
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การเรียนการสอนการขับร้องประสานเสียง โรงเรียนบ้านเทอดไทย
Alternative Title(s)
Choir Instruction: Ban Thoet Thai School
Author(s)
Other Contributor(s)
Abstract
บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่่อนำเสนอความรู้เบื้องต้นของการขับร้องประสานเสียงการร้องเพลง
การเปล่งเสียง และหลักการสร้างวงขับร้องประสานเสียงที่มีคุณภาพ กลุ่มลุ่มตัวอย่างได้รับการสุ่มแบบเฉพาะเจาะจง
คือ กลุ่มนักเรียนที่่เป็นคณะนักร้องประสานเสียงฝั่งประถมศึกษาของโรงเรียนจากการลงพื้้นที่่พบว่า นักเรียน
บางคนไม่สามารถออกเสียงในการขับร้องรวมถึงการออกเสียงภาษาไทยได้อย่างชัดเจน นักเรียนบางคนยังไม่
เข้าใจจุดมุ่งหมายในการเรียนการสอนการขับร้องประสานเสียง และบทเรียนมาตรฐานบางบทไม่สามารถใช้เพื่อ
สื่อถึงอารมณ์ของเพลงบางเพลงได้
จากการสังเกตและวิเคราะห์ถึงปัญหาแล้ว ผู้วิจัยได้นำเสนอแนวทางในการพัฒนาบทเรียนและกิจกรรม
การขับร้องประสานเสียง ดังนี้้ การเลือกใช้แบบฝึกหัดเพื่อการเปล่งเสียงขับร้อง แบบฝึกหัดในการนำ เสียงสระ
มาใช้ในการฝึกเปล่งเสียงภาษาไทย และกระตุ้นให้ผู้เรียนเข้าใจจุดมุ่งหมายในการฝึกซ้อม ผลที่ได้ทำให้วงขับร้อง
ประสานเสียงของโรงเรียนแห่งนี้มีคุณภาพที่ดีขึ้น นอกจากนั้นแล้วการขับร้องประสานเสียงนี้้เป็นกิจกรรมที่พัฒนา
ทักษะการเปล่งเสียงของนักเรียนและปรับปรุุงทักษะการประยุุกต์และเลือกแบบฝึกหัดในการสอนของครูผู้สอน
ให้สอดคล้องกับอารมณ์ของเพลงให้ดีขึ้น
This academic article aimed to present the basic theories of the choir, singing, voice, and the management of choir rehearsals. The samples (choir members of the primary school students) have been selected through a purposive sampling method. After the survey, some problematic issues were arising during the rehearsals. Some members could not utter their voices accurately including mispronunciation in the Thai language while some could not understand the objective of singing and choir exercises. Furthermore, some standard lessons did not fit in the song and could not enable the choirs to deliver the emotion of the song. After observing and analyzing the problems, the solutions were created to improve the choir lessons and activities. Some singing exercises and vowel practices have been carefully selected to improve Thai language pronunciation. Moreover, the purposes of the choir rehearsals have been reintroduced to the members. These helped boost the quality of the choir. As a result, the students can improve their pronunciation skills through these choir lessons, and the teachers can possess better senses of lesson selection and adaptation anticipating the sentiment of the song.
This academic article aimed to present the basic theories of the choir, singing, voice, and the management of choir rehearsals. The samples (choir members of the primary school students) have been selected through a purposive sampling method. After the survey, some problematic issues were arising during the rehearsals. Some members could not utter their voices accurately including mispronunciation in the Thai language while some could not understand the objective of singing and choir exercises. Furthermore, some standard lessons did not fit in the song and could not enable the choirs to deliver the emotion of the song. After observing and analyzing the problems, the solutions were created to improve the choir lessons and activities. Some singing exercises and vowel practices have been carefully selected to improve Thai language pronunciation. Moreover, the purposes of the choir rehearsals have been reintroduced to the members. These helped boost the quality of the choir. As a result, the students can improve their pronunciation skills through these choir lessons, and the teachers can possess better senses of lesson selection and adaptation anticipating the sentiment of the song.