Publication: ผลของโปรแกรมวางแผนจำหน่ายผู้ป่วยหลังผ่าตัดทำทางเบี่ยงหลอดเลือดหัวใจต่อความรู้ในการดูแลตนเองหลังผ่าตัด พฤติกรรมการดูแลตนเอง และความพึงพอใจต่อโปรแกรม
Issued Date
2567
Resource Type
Resource Version
Accepted Manuscript
Language
tha
ISSN
2822-1370 (Print)
2822-1389 (Online)
2822-1389 (Online)
Journal Title
วารสารวิจัยและนวัตกรรมทางการพยาบาล
Volume
30
Issue
1
Start Page
87
End Page
104
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
โรงเรียนพยาบาลรามาธิบดี คณะแพทยศาสตร์โรงพยาบาลรามาธิบดี มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารวิจัยและนวัตกรรมทางการพยาบาล. ปีที่ 30, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2567), 87-104
Suggested Citation
อัจฉรา พลไชย, สุมลชาติ ดวงบุบผา, กุสุมา คุววัฒนสัมฤทธิ์, Atchara Ponchai, Sumolchat Duangbubpha, Kusuma Khuwatsamrit ผลของโปรแกรมวางแผนจำหน่ายผู้ป่วยหลังผ่าตัดทำทางเบี่ยงหลอดเลือดหัวใจต่อความรู้ในการดูแลตนเองหลังผ่าตัด พฤติกรรมการดูแลตนเอง และความพึงพอใจต่อโปรแกรม. วารสารวิจัยและนวัตกรรมทางการพยาบาล. ปีที่ 30, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2567), 87-104. 104. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/98968
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ผลของโปรแกรมวางแผนจำหน่ายผู้ป่วยหลังผ่าตัดทำทางเบี่ยงหลอดเลือดหัวใจต่อความรู้ในการดูแลตนเองหลังผ่าตัด พฤติกรรมการดูแลตนเอง และความพึงพอใจต่อโปรแกรม
Alternative Title(s)
The Effect of a Discharge Planning Program for Patients after Coronary Artery Bypass Graft Surgery on Knowledge of Self-Care after Surgery, Self-Care Behaviors, and Satisfaction
Author's Affiliation
Abstract
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียววัดผลก่อนและหลังการทดลอง วัตุประสงค์เพื่อ 1)เปรียบเทียบคะแนนความรู้ในการดูแลตนเองหลังผ่าตัดของผู้ป่วยหลังผ่าตัดทำทางเบี่ยงหลอดเลือดหัวใจ (coronaryarterybypassgraft: CABG)ระหว่างระยะก่อน และหลีงเข้าร่วมโปรแกรมวางแผนจำหน่ายผู้ป่วยหลังผ่าตัดทำทางเบี่ยงหลอดเลือดหัวใจ 2) เปรียบเทียบคะแนนพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยหลังผ่าตัด CABG หลังเข้าร่วมโปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯ ระหว่างระยะการตรวจตามนัดครั้งที่ 1 และการตรวจตามนัดครั้งที่ 2 และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของผู้ป่วยหลังผ่าตัด CABG ต่อโปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ป่วยที่ได้รับการผ่าตัด CABG ที่โรงพยาบาลมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร จำนวน 26 ราย เครื่องมือที่ใช้ในการดำเนินการวิจัย ได้แก่ โปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯ ประกอบด้วย 3 ระยะ คือ 1) ระยะก่อนผ่าตัด เป็นการเตรียมความพร้อมของผู้ป่วยก่อนผ่าตัด 2) ระยะหลังผ่าตัด เป็นการติดตามเยี่ยมผู้ป่วยหลังผ่าตัด CABG ที่หอผู้ป่วย และเตรียมความพร้อมก่อนจำหน่าย และ 3) ระยะหลังจำหน่าย เป็นการติดตามเยี่ยมอาการและให้คำปรึกษาผู้ป่วยผ่านทางโทรศัพท์และที่แผนกผู้ป่วยนอก เก็บรวบรวมข้อมูลด้วย แบบบันทึกข้อมูลส่วนบุคคล แบบประเมินความรู้ในการดูแลตนเองหลังผ่าตัด CABG แบบสอบถามพฤติกรรมการดุแลตนเองหลังผ่าตัด CABG และแบบสอบถามความพึงพอใจต่อโปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา สถิติทีคู่ และสถิติทดสอบวิลคอกซัน ผลการศึกษาพบว่า 1) ค่าเฉลี่ยคะแนนความรู้ในการดูแลตนเองหลังเข้าร่วมโปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯสูงกว่าระยะก่อนเข้าร่วมโปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 2) ค่าเฉลี่ยอันดับคะแนนพฤติกรรมการดูแลตนเองในระยะตรวจตามนัดครั้งที่ 2 สูงกว่าตรวจตามนัดครั้งที่ 1 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติและ 3) ผู้ป่วยมีค่าเฉลี่ยคะแนนความพึงพอใจต่อโปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯในระดับมาก ผลการศึกษานี้ชี้ให้เห็นว่าโปรแกรมวางแผนจำหน่ายฯ สามารถส่งเสริมความรู้ และพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยหลังผ่าตัดทำทางเบี่ยงหลอดเลือดหัวใจอย่างไรก็ตาม การศึกษาครั้งนี้ไม่มีกลุ่มควบคุมอาจมีข้อจำกัดในการสรุปประสิทธิผลของโปรแกรมวางแผนจำหน่ายผู้ป่วยหลังผ่าตัดทำทางเบี่ยงหลอดเลือดหัวใจอย่างชัดเจน ดังนั้น จึงควรมีการทดสอบเพิ่มเติมก่อนนำไปใช้เป็นแนวทางปฏิบัติต่อไป
This quasi-experimental study with a one-group pretest-posttest design aimed to 1)compare the self-care knowledge of patients before and after receiving a discharge planning program for patients after coronary artery bypass graft (CABG) surgery; 2) compare the self-care behavior of the patients after receiving the discharge planning program between the first and the second hospital follow-ups; and 3) explore the satisfaction of the patients with the discharge planning program. A total of 26 patients after CABG surgery at a university hospital in Bangkok were recruited by purposive sampling. The discharge planning program consisted of three phases: the pre-operation phase—patient preparations before CABG surgery; the post-operation phase—visiting patients on the ward after CABG surgery and patient preparation before hospital discharge; and the post-discharge phase—patient follow-up by providing telephone calls and visiting at outpatient clinic. Data were collected using the Personal Data Questionnaire, Self-Care Knowledge Questionnaire, Self-Care Behaviors Questionnaire,and Satisfaction with Discharge Planning Program Questionnaire.Data were analyzed using descriptive statistics, paired t-test, and Wilcoxon signed rank test. The results of the study showed that 1)after receiving the discharge planning program, the mean score of self-care knowledge of patients after CABG surgery was significantly higher than that before receiving the discharge planning program; 2) at the second hospital follow-up, the mean rank of self-care behaviors of patients after CABG were significantly higher than that at the first hospital follow-up; and 3) the patients had a high level of satisfaction with the discharge planning program. In conclusion, the discharge planning program positively promoted knowledge and self-care behaviors of patients after CABG surgery. However, the generalization is limited because this study did not have a control group.Therefore, the program’s effectiveness should be further tested before being used as a guideline in patients undergoing CABG surgery.
This quasi-experimental study with a one-group pretest-posttest design aimed to 1)compare the self-care knowledge of patients before and after receiving a discharge planning program for patients after coronary artery bypass graft (CABG) surgery; 2) compare the self-care behavior of the patients after receiving the discharge planning program between the first and the second hospital follow-ups; and 3) explore the satisfaction of the patients with the discharge planning program. A total of 26 patients after CABG surgery at a university hospital in Bangkok were recruited by purposive sampling. The discharge planning program consisted of three phases: the pre-operation phase—patient preparations before CABG surgery; the post-operation phase—visiting patients on the ward after CABG surgery and patient preparation before hospital discharge; and the post-discharge phase—patient follow-up by providing telephone calls and visiting at outpatient clinic. Data were collected using the Personal Data Questionnaire, Self-Care Knowledge Questionnaire, Self-Care Behaviors Questionnaire,and Satisfaction with Discharge Planning Program Questionnaire.Data were analyzed using descriptive statistics, paired t-test, and Wilcoxon signed rank test. The results of the study showed that 1)after receiving the discharge planning program, the mean score of self-care knowledge of patients after CABG surgery was significantly higher than that before receiving the discharge planning program; 2) at the second hospital follow-up, the mean rank of self-care behaviors of patients after CABG were significantly higher than that at the first hospital follow-up; and 3) the patients had a high level of satisfaction with the discharge planning program. In conclusion, the discharge planning program positively promoted knowledge and self-care behaviors of patients after CABG surgery. However, the generalization is limited because this study did not have a control group.Therefore, the program’s effectiveness should be further tested before being used as a guideline in patients undergoing CABG surgery.