Publication: การมีส่วนร่วมของนักศึกษาในการสร้างนิสัยการปฏิบัติอย่างยั่งยืน: กรณีศึกษาวิวัฒนาการถังขยะที่วิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2560
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 4, (ส.ค. 2560), 1-8
Suggested Citation
ฑิตยนันท์ บุณยรัตพันธุ์, ธรรมนูญ จรัสเลิศรังษี, Ditthayanan Punyaratabandhu, Tumnoon Charaslertrangsi การมีส่วนร่วมของนักศึกษาในการสร้างนิสัยการปฏิบัติอย่างยั่งยืน: กรณีศึกษาวิวัฒนาการถังขยะที่วิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 4, (ส.ค. 2560), 1-8. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/56395
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การมีส่วนร่วมของนักศึกษาในการสร้างนิสัยการปฏิบัติอย่างยั่งยืน: กรณีศึกษาวิวัฒนาการถังขยะที่วิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
Student Involvement in Developing Sustainable Practices: A Case Study of Waste Receptacle Evolution at Mahidol University International College
Abstract
การจัดการขยะเป็นขั้นตอนสำคัญเพื่อการอยู่อย่างยั่งยืน การใช้แนวคิดแบบรวมองค์ประกอบมหาวิทยาลัย (whole-of-university approach) สามารถช่วยสร้างความยั่งยืนในมหาวิทยาลัยโดยการบูรณาการความรู้จากฝ่ายการศึกษางานวิจัยและงานปฏิบัติการ แต่กรอบความคิดนี้ไม่ได้คำนึงถึงการมีส่วนร่วมของนักศึกษา การศึกษานี้ได้สำรวจบทบาทของนักศึกษาในการปรับการออกแบบถังขยะที่วิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยมหิดล โดยใช้กรณีศึกษาจากงานกลุ่มในวิชา ICNS257 Environmental Issues (เทอม 3/2558-2559) นักศึกษาได้ใช้ผลการศึกษาและผลการวิเคราะห์จากงานกลุ่มเพื่อพัฒนาคำแนะนำเกี่ยวกับการปรับปรุงระบบจัดการขยะที่วิทยาลัยนานาชาติ และได้นำเสนอผลงานให้กับเจ้าหน้าที่และอาจารย์ จากการศึกษานี้พบว่า การมีส่วนร่วมของนักศึกษามีบทบาทสำคัญในการพัฒนาระบบการแยกขยะและการสร้างพฤติกรรมที่ยั่งยืนในอนาคต ดังนั้นจึงเสนอให้ดัดแปลงแนวคิดแบบ whole-of-university approach เพื่อรวมนักศึกษาเป็นองค์ประกอบสำคัญไม่ใช่เป็นเพียงผลผลิตของความยั่งยืนในมหาวิทยาลัย
Proper waste management is a key step to sustainability. A whole-of-university approach can be used to bring together curricula, research and campus operations to develop sustainable practices. However, this approach does not consider the possible contribution from students. This study examines the role of student involvement in the evolution of waste receptacles at Mahidol University International College using the case of a student project conducted in the ICNS257 Environmental Issues class, T.3/2015-2016. Results and analyses from the project were used to develop recommendations for improving the waste management system at the College which the students then presented to staff and faculty. The study concludes that student involvement plays an important role in contributing to the development of effective waste separation and sustainable practices in the future. Thus, a modified whole-of-university approach should be adopted that includes students as a main component, and not just a product, of institutional sustainability
Proper waste management is a key step to sustainability. A whole-of-university approach can be used to bring together curricula, research and campus operations to develop sustainable practices. However, this approach does not consider the possible contribution from students. This study examines the role of student involvement in the evolution of waste receptacles at Mahidol University International College using the case of a student project conducted in the ICNS257 Environmental Issues class, T.3/2015-2016. Results and analyses from the project were used to develop recommendations for improving the waste management system at the College which the students then presented to staff and faculty. The study concludes that student involvement plays an important role in contributing to the development of effective waste separation and sustainable practices in the future. Thus, a modified whole-of-university approach should be adopted that includes students as a main component, and not just a product, of institutional sustainability