Publication: ความสัมพันธ์ระหว่างภาพคำเตือนสุขภาพร้อยละ 85 กับการโทรเข้าสายด่วนเลิกบุหรี่ของประเทศไทย
Issued Date
2562
Resource Type
Language
tha
ISSN
2697-584X (Print)
2697-5866 (Online)
2697-5866 (Online)
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
ภาควิชาระบาดวิทยา คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสาธารณสุขศาสตร์. ปีที่ 49, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2562), 95-107
Suggested Citation
เจษฎาภรณ์ หารพรม, วัลลภ ใจดี, จินตนา ยูนิพันธุ์, อรุณรักษ์ คูเปอร์ มีใย, Chessadaporn Harnprom, Wanlop Jaidee, Jintana Yunibhand, Aronrag Cooper Meeyai ความสัมพันธ์ระหว่างภาพคำเตือนสุขภาพร้อยละ 85 กับการโทรเข้าสายด่วนเลิกบุหรี่ของประเทศไทย. วารสารสาธารณสุขศาสตร์. ปีที่ 49, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2562), 95-107. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/63670
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ความสัมพันธ์ระหว่างภาพคำเตือนสุขภาพร้อยละ 85 กับการโทรเข้าสายด่วนเลิกบุหรี่ของประเทศไทย
Alternative Title(s)
Association between Pictorial Health Warnings Increased to Eighty-Five Percent and Quitline Calls in Thailand
Other Contributor(s)
Abstract
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์
ระหว่างการขยายภาพคำเตือนสุขภาพร้อยละ 85
กับปริมาณโทรเข้าสายด่วนเลิกบุหรี่ โดยใช้การวิเคราะห์
Interrupted Time Series ทำาการวิเคราะห์ข้อมูล
ปริมาณโทรเข้าสายด่วนเลิกบุหรี่รายสัปดาห์ตั้งแต่
วันที่ 1 มกราคม พ.ศ.2554 ถึง 31 ธันวาคม พ.ศ.2557
หลังจากปรับแนวโน้มฤดูกาล (Seasonal Trend)
และตัวแปรกวน (ได้แก่ ปริมาณข่าวเกี่ยวกับบุหรี่
ราคาบุหรี่ ความชุกการสูบบุหรี่) พบว่า ปริมาณโทรเข้า
สายด่วนเลิกบุหรี่เพิ่มขึ้นในช่วงประกาศขยายภาพ
คำเตือนสุขภาพร้อยละ 85 มีสายโทรเข้า (Incoming
Calls) จำนวน 759,318 ครั้ง เป็นผู้โทรเข้าขอคำปรึกษา
เลิกบุหรี่ จำนวน 122,217 ราย เมื่อวิเคราะห์ข้อมูล
ปริมาณโทรเข้าก่อนและหลังประกาศขยายภาพคำเตือน
สุขภาพร้อยละ 85 พบว่า ไม่แตกต่างกัน (p = 0.880)
ทั้งนี้ ปริมาณข่าวเกี่ยวกับบุหรี่และข่าวเกี่ยวกับขยาย
ภาพคำเตือนในหนังสือพิมพ์มีความสัมพันธ์กับปริมาณ
โทรเข้าสายด่วนเลิกบุหรี่เป็น 4 เท่า (p = 0.006)
และ 14 เท่า (p <0.001) ตามลำดับ โดยสรุป
การเพิ่มขึ้นของปริมาณโทรเข้าสายด่วนเลิกบุหรี่ไม่ได้
เกี่ยวข้องกับการประกาศขยายภาพคำเตือนสุขภาพ
ร้อยละ 85 แต่ข่าวเกี่ยวกับบุหรี่ในหนังสือพิมพ์สามารถ
เพิ่มการใช้บริการสายด่วนเลิกบุหรี่ ดังนั้น การรณรงค์
เลิกบุหรี่ทางหนังสือพิมพ์จึงเป็นอีกหนึ่งช่องทาง
ในการเพิ่มการใช้บริการสายด่วนเลิกบุหรี่
This study aimed to investigate the relationship between the pictorial health warnings increased to 85% and the number of calls to Quitline. We used the Interrupted Time Series to analyze the weekly data from January 1, 2011 to December 31, 2014 to check the number of calls made to Quitline weekly after changing seasonal trends and confounder variables (volume of news, cost of cigarettes, smoking prevalence). We found that calls made to Quitline increased when advertising pictorial health warnings increased to 85%. Of the total 759,318 incoming calls, 122,217 were for consultations concerning smoking cessation. We found that the number of the incoming calls before and after advertising the increased pictorial health warnings to 85% were not signifi cant (p = 0.880). The correlations between the volume of news about cigarettes and the increased pictorial health warnings to 85% on newspaper with the number of calls to Quitline totaled 4 times (p = 0.006) and 14 times (p <0.001), respectively. In conclusion, the increased number of incoming calls to Quitline was not associated with the increased advertising of the pictorial health warnings to 85%. However, the impact of the news about tobacco could increase the use of Quitline. Therefore, the smoking cessation campaign using the newspaper medium remains one option to increase the number of people using Quitline.
This study aimed to investigate the relationship between the pictorial health warnings increased to 85% and the number of calls to Quitline. We used the Interrupted Time Series to analyze the weekly data from January 1, 2011 to December 31, 2014 to check the number of calls made to Quitline weekly after changing seasonal trends and confounder variables (volume of news, cost of cigarettes, smoking prevalence). We found that calls made to Quitline increased when advertising pictorial health warnings increased to 85%. Of the total 759,318 incoming calls, 122,217 were for consultations concerning smoking cessation. We found that the number of the incoming calls before and after advertising the increased pictorial health warnings to 85% were not signifi cant (p = 0.880). The correlations between the volume of news about cigarettes and the increased pictorial health warnings to 85% on newspaper with the number of calls to Quitline totaled 4 times (p = 0.006) and 14 times (p <0.001), respectively. In conclusion, the increased number of incoming calls to Quitline was not associated with the increased advertising of the pictorial health warnings to 85%. However, the impact of the news about tobacco could increase the use of Quitline. Therefore, the smoking cessation campaign using the newspaper medium remains one option to increase the number of people using Quitline.