Publication: ผลของการใช้หนังสือการ์ตูนต่อความกลัวการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองในผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียน
64
8
Issued Date
2560
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 35, ฉบับที่ 3 (ก.ค. - ก.ย. 2560), 14-24
Suggested Citation
ทัศนีย์ ไทยนิรันประเสริฐ, Tadsanee Thainirunprasert, สมพร สุนทราภา, Somporn Suntharapa, ศศิธร จันทรทิณ, Sasitorn Chantaratin, ฤดีมาศ อัยวรรณ, Rudeemas Aiyawan ผลของการใช้หนังสือการ์ตูนต่อความกลัวการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองในผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียน. วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 35, ฉบับที่ 3 (ก.ค. - ก.ย. 2560), 14-24. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/19938
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ผลของการใช้หนังสือการ์ตูนต่อความกลัวการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองในผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียน
Alternative Title(s)
The Effect of a Cartoon Book on Fear among Preschool Children Receiving Small Volume Nebulizer
Abstract
วัตถุประสงค์:เพื่อศึกษาผลของการใช้หนังสือการ์ตูนต่อความกลัวการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองในผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียน รูปแบบการวิจัย: การวิจัยกึ่งทดลองแบบสองกลุ่มวัดก่อนและหลัง วิธีดําเนินการวิจัย:กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียน อายุ 3-6 ปี จํานวน 24 คน ที่ได้รับการรักษาด้วยยาพ่นแบบฝอยละอองในโรงพยาบาลตติยภูมิแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานครสุ่มเข้ากลุ่มควบคุม จํานวน 12 คน และกลุ่มทดลอง จํานวน 12 คน กลุ่มควบคุมได้รับการดูแลตามปกติขณะได้รับยาพ่นแบบฝอยละออง กลุ่มทดลองได้รับการดูแลตามปกติขณะได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองร่วมกับได้ข้อมูลเพิ่มเติมด้วยหนังสือการ์ตูน เรื่อง“หนูไก่กับยาพ่นวิเศษ” ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น รวบรวมข้อมูลโดยใช้ 1) แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล 2) แบบสังเกตพฤติกรรมความกลัวต่อการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองของผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียน และ 3) แบบประเมินความกลัวการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา, Fisher Exact test, Student t-test, Mann-Whitney U test และ Wilcoxon Signed Ranks test ผลการวิจัย:ผลการศึกษาพบว่า คะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมความกลัวต่อการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองและคะแนนเฉลี่ยการประเมินความกลัวการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองในกลุ่มทดลองมีค่าน้อยกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p < .05) สรุปและข้อเสนอแนะ:จากผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าหนังสือการ์ตูนเรื่องหนูไก่กับยาพ่นวิเศษ สามารถนําไปใช้ลดความกลัวการได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองในผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียนได้พยาบาลจึงควรนําหนังสือการ์ตูนเรื่องหนูไก่กับยาพ่นวิเศษไปประยุกต์ใช้กับผู้ป่วยเด็กวัยก่อนเรียนที่ได้รับยาพ่นแบบฝอยละอองในหอผู้ป่วยเด็กอื่นๆ
Purpose: To examine the effect of a cartoon book on fear of preschool children receiving small volume nebulizer. Design:Quasi-experimental design (two group pretest-posttest design). Methods: The sample was 24 pediatric patients aged 3-6 years who were treated with small volume nebulizer in a tertiary hospital in Bangkok. The sample were randomly assigned to the control group (N = 12) and the experimental group (N = 12). The control group received routine nursing care. The experimental group received cartoon book called ‘Nu Kai and the magical nebulizer’ in addition to usual care. Data were collected using three questionnaires: 1) demographic information 2) fear behaviors observing form and 3) fear assessment form. Data were analyzed using Fisher Exact test, Student t-test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon Signed Ranks test.Main findings: The mean score of fear behavior and fear assessment of the experimental group were statistical significant lower than the control group (p < .05). Conclusion and recommendations: The results illustrated that the cartoon book called ‘Nu Kai and the magical nebulizer’ decreased fear of the pre-school pediatric patients who received small volume nebulizer. The researchers recommended nurses to read a cartoon book called ‘Nu Kai and the magical nebulizer’ to decrease fear on pediatric patients.
Purpose: To examine the effect of a cartoon book on fear of preschool children receiving small volume nebulizer. Design:Quasi-experimental design (two group pretest-posttest design). Methods: The sample was 24 pediatric patients aged 3-6 years who were treated with small volume nebulizer in a tertiary hospital in Bangkok. The sample were randomly assigned to the control group (N = 12) and the experimental group (N = 12). The control group received routine nursing care. The experimental group received cartoon book called ‘Nu Kai and the magical nebulizer’ in addition to usual care. Data were collected using three questionnaires: 1) demographic information 2) fear behaviors observing form and 3) fear assessment form. Data were analyzed using Fisher Exact test, Student t-test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon Signed Ranks test.Main findings: The mean score of fear behavior and fear assessment of the experimental group were statistical significant lower than the control group (p < .05). Conclusion and recommendations: The results illustrated that the cartoon book called ‘Nu Kai and the magical nebulizer’ decreased fear of the pre-school pediatric patients who received small volume nebulizer. The researchers recommended nurses to read a cartoon book called ‘Nu Kai and the magical nebulizer’ to decrease fear on pediatric patients.
