Publication: กลไกการปฏิบัติงานวิเทศสัมพันธ์ภายหลังการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา: กรณีศึกษาคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2566
Resource Type
Resource Version
Accepted Manuscript
Language
tha
File Type
application/pdf
ISSN
2350-983x
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ
Volume
10
Issue
1
Start Page
39
End Page
50
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ. ปีที่ 10, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2566), 39-50
Suggested Citation
ณภาส์ณัฐ คงคารัตน์, Naphanat Kongkarat กลไกการปฏิบัติงานวิเทศสัมพันธ์ภายหลังการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา: กรณีศึกษาคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ. ปีที่ 10, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2566), 39-50. 50. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/109447
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
กลไกการปฏิบัติงานวิเทศสัมพันธ์ภายหลังการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา: กรณีศึกษาคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Author(s)
Author's Affiliation
Abstract
บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลไกการปฏิบัติงานวิเทศสัมพันธ์ของคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล ภายหลังการแพร่ระบาดของเชื้อไวรัสโคโรนา ภายใต้กรอบแนวคิด ทฤษฎี และเอกสารที่เกี่ยวข้องกับงานวิเทศสัมพันธ์และความเป็นนานาชาติของสถาบันอุดมศึกษา ผลการศึกษาพบว่า กลไกการปฏิบัติงานด้านวิเทศสัมพันธ์ของคณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดลหลังการแพร่ระบาดของเชื้อไวรัสโคโรนา มีทั้งหมด 7 กลไกสำคัญ ดังต่อไปนี้ 1) การกำหนดยุทธศาสตร์ด้านวิเทศสัมพันธ์ของคณะฯ 2) การพัฒนาระบบสนับสนุนงานวิเทศสัมพันธ์ที่สำคัญ 3) การพัฒนาบุคลากรผู้ปฏิบัติงานด้านวิเทศสัมพันธ์ 4) การทำวิจัยและแลกเปลี่ยนองค์ความรู้ระหว่างสถาบันอุดมศึกษาทั้งในระดับชาติและระดับนานาชาติ 5) การเชื่อมต่อใหม่กับมหาวิทยาลัยพันธมิตรเดิมที่ขาดการติดต่อในช่วงสถานการณ์โรคติดเชื้อไวรัสโคโรนาระบาดอย่างหนัก และสร้างเครือข่ายใหม่กับมหาวิทยาลัยต่างประเทศที่มีหลักสูตรสาขาวิชาใกล้เคียงกัน 6) ยกระดับงานบริการวิชาการและวิเทศสัมพันธ์ผ่านระบบออนไลน์ และ 7) การสร้างอัตลักษณ์ของคณะฯ ที่เหมาะสม ให้เป็นที่ยอมรับในระดับนานาชาติ ทั้งนี้กลไกการปฏิบัติงานที่ดีนั้นควรมีระบบประเมินและตรวจสอบการดำเนินการของงานได้ด้วย
องค์ความรู้ใหม่ที่ได้รับจากการศึกษาค้นคว้าครั้งนี้ คือ แนวทางการทำงานด้านวิเทศสัมพันธ์รูปแบบใหม่ที่ไม่ได้ถูกจำกัดเฉพาะแบบ Onsite เท่านั้น การทำงานภายใต้รูปแบบ Hybrid (Online และ Onsite) จะช่วยสร้างความสะดวกและเพิ่มประสิทธิภาพ มีการนำเอาเทคโนโลยีดิจิทัลมาใช้ร่วมกับการปฏิบัติงานด้านวิเทศสัมพันธ์ เช่น การนำเอาโปรแกรมการประชุมออนไลน์ระบบ Zoom Cloud Meetings หรือ Cisco WebEx Meetings มาใช้กับงานเจรจาความร่วมมือและการจัดกิจกรรมผ่านระบบออนไลน์ เป็นต้น นอกจากนี้ การใช้เทคโนโลยีดิจิทัลยังช่วยผู้บริหารและเจ้าหน้าที่เก็บรวบรวมและวิเคราะห์ข้อมูล อันจะเป็นประโยชน์ต่อการตัดสินใจต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการดำเนินงานด้านวิเทศสัมพันธ์ให้มีประสิทธิภาพและประสิทธิผลมากขึ้น
This academic article focused on studying the operational mechanism of international affairs of the Faculty of Social Sciences and Humanities (SH) at Mahidol University after the Covid-19 pandemic. This study utilized concepts and theories related to international affairs and the internationalization of higher education institutions, incorporating documentary studies. This article found that there are 7 mechanisms of international affairs that SH has employed in the post-Covid-19 era: 1) setting strategic plans for SH’s international affairs, 2) developing support systems of SH’s international affairs, 3) enhancing SH’s international affairs personnel’s skills and knowledge, 4) promoting research collaborations and exchanging knowledge between higher education institutions in Thailand and around the world, 5) reconnecting with institutional partners which SH lost touch with during the Covid-19 pandemic and establishing new partnerships with new foreign universities offering courses similar to SH, 6) upholding online academic services and international affairs, and 7) making SH’s identity more internationally acceptable. More importantly, SH should utilize tools to monitor and evaluate these operational mechanisms. This article offers several contributions related to enhancing the effectiveness of international affairs in higher education institutions in the post-Covid-19 era. First, besides relying exclusively on onsite interactions, the international affairs in higher education institutions after the Covid-19 should adopt a hybrid model of international affairs which integrates online and onsite platforms to help international affairs personnel work conveniently, efficiently, and effectively. Furthermore, digital technology such as Zoom Clouding Meetings and Cisco WebEx Meetings should be used to promote international affairs activities such as collaborative negotiations and virtual events. Finally, digital tools can help executives and international affairs personnel collect data and make effective and efficient decisions on international affairs operations.
This academic article focused on studying the operational mechanism of international affairs of the Faculty of Social Sciences and Humanities (SH) at Mahidol University after the Covid-19 pandemic. This study utilized concepts and theories related to international affairs and the internationalization of higher education institutions, incorporating documentary studies. This article found that there are 7 mechanisms of international affairs that SH has employed in the post-Covid-19 era: 1) setting strategic plans for SH’s international affairs, 2) developing support systems of SH’s international affairs, 3) enhancing SH’s international affairs personnel’s skills and knowledge, 4) promoting research collaborations and exchanging knowledge between higher education institutions in Thailand and around the world, 5) reconnecting with institutional partners which SH lost touch with during the Covid-19 pandemic and establishing new partnerships with new foreign universities offering courses similar to SH, 6) upholding online academic services and international affairs, and 7) making SH’s identity more internationally acceptable. More importantly, SH should utilize tools to monitor and evaluate these operational mechanisms. This article offers several contributions related to enhancing the effectiveness of international affairs in higher education institutions in the post-Covid-19 era. First, besides relying exclusively on onsite interactions, the international affairs in higher education institutions after the Covid-19 should adopt a hybrid model of international affairs which integrates online and onsite platforms to help international affairs personnel work conveniently, efficiently, and effectively. Furthermore, digital technology such as Zoom Clouding Meetings and Cisco WebEx Meetings should be used to promote international affairs activities such as collaborative negotiations and virtual events. Finally, digital tools can help executives and international affairs personnel collect data and make effective and efficient decisions on international affairs operations.