Publication: กฎหมายควบคุมผลิตภัณฑ์ยาสูบ: กรณีศึกษาวิวัฒนาการภาพคำเตือนสุขภาพบนซองบุหรี่
Issued Date
2558
Resource Type
Language
tha
ISSN
2408-249X
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะสาธารณสุขศาสตร์. มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารกฎหมายสุขภาพและสาธารณสุข. ปีที่ 1, ฉบับที่ 3 (ก.ย.-ธ.ค. 2558), 272-286
Suggested Citation
นิทัศน์ ศิริโชติรัตน์, Nithat Sirichotiratana กฎหมายควบคุมผลิตภัณฑ์ยาสูบ: กรณีศึกษาวิวัฒนาการภาพคำเตือนสุขภาพบนซองบุหรี่. วารสารกฎหมายสุขภาพและสาธารณสุข. ปีที่ 1, ฉบับที่ 3 (ก.ย.-ธ.ค. 2558), 272-286. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/36911
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
กฎหมายควบคุมผลิตภัณฑ์ยาสูบ: กรณีศึกษาวิวัฒนาการภาพคำเตือนสุขภาพบนซองบุหรี่
Alternative Title(s)
Tobacco Product Control Law: A Case Study on Cigarette Pictorial Health Warning Development
Author(s)
Other Contributor(s)
Abstract
หีบห่อผลิตภัณฑ์ยาสูบมีบทบาทที่สำคัญเป็นอย่างมากสำหรับการโฆษณาผลิตภัณฑ์ยาสูบ เมื่อ
การโฆษณาและส่งเสริมการขายถูกจำกัดด้วยกฎหมายในประเทศต่างๆ ทั่วโลก และผู้บริหารของ
อุตสาหกรรมยาสูบต่างมองเห็นอนาคตว่าวันหนึ่งหีบห่อผลิตภัณฑ์จะเป็นช่องทางเดียวสำหรับการ
ส่งเสริมการขาย กรอบอนุสัญญาการควบคุมการบริโภคยาสูบขององค์การอนามัยโลก เสนอว่าพื้นที่คำ
เตือนด้านสุขภาพจะต้องไม่น้อยกว่า 30% แต่ควรจะเป็น 50% หรือมากกว่าของพื้นที่บนหีบห่อ
ผลิตภัณฑ์ยาสูบ และอาจจะมีภาพคำเตือนรวมอยู่ด้วย ข้อความสุขภาพบนหีบห่อผลิตภัณฑ์ยาสูบ
ต้องการสื่อสารถึงความเสี่ยงทางสุขภาพจากการสูบบุหรี่ ข้อความสุขภาพมีประสิทธิผลในการลดการ
บริโภคยาสูบโดยจูงใจให้ผู้สูบบุหรี่พยายามเลิกสูบบุหรี่ หรือสูบให้น้อยลง คำเตือนสุขภาพช่วยลดความ
น่าสนใจของซอง/กล่องบุหรี่ที่มีต่อกลุ่มเยาวชน ประเทศไทยเป็นประเทศที่สี่ของโลกที่พิมพ์คำเตือน
พร้อมภาพสี่สี และพบว่ามีผลทำให้ผู้สูบบุหรี่เปลี่ยนแปลงค่านิยมโดยกระตุ้นเตือนใจและความจำของผู้
สูบ รวมทั้งทำให้เริ่มคิดถึงการเลิกสูบบุหรี่ มาตรการการใช้หีบห่อปราศสีสันแบบเรียบง่าย ซึ่งหมายถึง
การทำให้พื้นที่ส่วนที่ไม่ใช่คำเตือนเป็นสีเดียวกันทุกยี่ห้อ ชื่อของยี่ห้อพิมพ์เป็นมาตรฐานเดียวกันหมดทั้ง
ขนาดและรูปร่างตัวอักษร พื้นที่ส่วนใหญ่จะเป็นคำเตือนด้านสุขภาพซึ่งกำหนดโดยรัฐบาล ความ
เคลื่อนไหวที่มุ่งสู่หีบห่อปราศสีสันแบบเรียบง่ายได้เริ่มขึ้นในประเทศออสเตรเลีย และงานวิจัยหลายชิ้น
สำรวจผลกระทบของหีบห่อผลิตภัณฑ์ยาสูบแบบเรียบง่าย พบว่า ไม่เป็นที่ดึงดูดความสนใจ โดยเฉพาะ
ในกลุ่มเด็กและเยาวชน หีบห่อผลิตภัณฑ์ยาสูบปราศสีสันแบบเรียบง่ายเป็นการแก้ไขปัญหาอย่าง
ครอบคลุมเพื่อไม่ให้อุตสาหกรรมยาสูบใช้เป็นช่องทางการสื่อสารที่ทำให้ผู้บริโภคเกิดความเข้าใจผิด
ซอง/กล่องบุหรี่ปราศจากสีสันจะทำให้หีบห่อผลิตภัณฑ์ยาสูบเป็นมาตรฐานเดียวกันหมดซึ่งจะลดสถานะ
และบทบาทของหีบห่อผลิตภัณฑ์ในการสื่อสารและดึงดูดความสนใจ
Cigarette packaging has an important role in advertising tobacco product, when advertisement and sale promotion are limited by laws in countries around the world. Executives of trans-national tobacco industry foresee the future that cigarette packaging will become the only channel for sale promotion. World Health Organization Framework Convention on Tobacco Control recommends that health warning area on cigarette packaging should not be less than 30% but at least 50% or more of the total area on the all sides, and should include color graphic warning pictures. The objective of health warning on cigarette packaging is to communicate health risk from smoking cigarette. Health warning is effective in reducing tobacco consumption, by motivating smokers to put an effort to stop smoking or reducing consumption. Health warning reduces the attractiveness of cigarette package on young smokers. Thailand is the fourth country in the world to implement color graphic warning pictures on cigarette packs, which result in changing smokers’ value by reminding and refreshing memory of smokers to stop smoking. Measure on plain and standardized cigarette packaging, which uses the same color on the non-health warning area for all cigarette brands, name of the brand use the same standardized font and size, and majority of the area will be used for color graphic warning pictures indicated by government. Australia set the trend for implementing plain and standardized cigarette packaging, with several research results indicate that it is not attractive, especially to children and young people. Plain and standardized cigarette packaging solves the problem completely of preventing tobacco industry to use cigarette pack as a channel to misinform smokers. Moreover, plain and standardized cigarette package reduces status and role of cigarette pack in communication and attraction.
Cigarette packaging has an important role in advertising tobacco product, when advertisement and sale promotion are limited by laws in countries around the world. Executives of trans-national tobacco industry foresee the future that cigarette packaging will become the only channel for sale promotion. World Health Organization Framework Convention on Tobacco Control recommends that health warning area on cigarette packaging should not be less than 30% but at least 50% or more of the total area on the all sides, and should include color graphic warning pictures. The objective of health warning on cigarette packaging is to communicate health risk from smoking cigarette. Health warning is effective in reducing tobacco consumption, by motivating smokers to put an effort to stop smoking or reducing consumption. Health warning reduces the attractiveness of cigarette package on young smokers. Thailand is the fourth country in the world to implement color graphic warning pictures on cigarette packs, which result in changing smokers’ value by reminding and refreshing memory of smokers to stop smoking. Measure on plain and standardized cigarette packaging, which uses the same color on the non-health warning area for all cigarette brands, name of the brand use the same standardized font and size, and majority of the area will be used for color graphic warning pictures indicated by government. Australia set the trend for implementing plain and standardized cigarette packaging, with several research results indicate that it is not attractive, especially to children and young people. Plain and standardized cigarette packaging solves the problem completely of preventing tobacco industry to use cigarette pack as a channel to misinform smokers. Moreover, plain and standardized cigarette package reduces status and role of cigarette pack in communication and attraction.