Publication: ความรู้ทักษะและความพึงพอใจในการดำเนินงานงานสุขศึกษา ตามมาตรฐานงานสุขศึกษาของบุคคลากรในสถานบริการสุขภาพ สังกัดกระทรวงสาธารณสุข
Issued Date
2554
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสุขศึกษา. ปีที่ 34, ฉบับที่ 119 (ก.ค.- ธ.ค. 2554), 49-67
Suggested Citation
มณีรัตน์ ธีระวิวัฒน์, นิรัตน์ อิมามี, สุดาพร ดำรงวานิช, Manirat Therawiwat, Nirat imamee, Sudaporn Dramrongvanit ความรู้ทักษะและความพึงพอใจในการดำเนินงานงานสุขศึกษา ตามมาตรฐานงานสุขศึกษาของบุคคลากรในสถานบริการสุขภาพ สังกัดกระทรวงสาธารณสุข. วารสารสุขศึกษา. ปีที่ 34, ฉบับที่ 119 (ก.ค.- ธ.ค. 2554), 49-67. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/63103
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ความรู้ทักษะและความพึงพอใจในการดำเนินงานงานสุขศึกษา ตามมาตรฐานงานสุขศึกษาของบุคคลากรในสถานบริการสุขภาพ สังกัดกระทรวงสาธารณสุข
Alternative Title(s)
The Assessment of Health Education Standard Development Process of Health Care Unit Officers, Ministry of Public Health
Other Contributor(s)
Abstract
การประเมินความรู้ และทักษะในกระบวนการดำเนินงานสุขศึกษาตามมาตรฐานงานสุขศึกษา และ
ประเมินความพึงพอใจในการพัฒนางานสุขศึกษาตามแนวทางการดำเนินงานมาตรฐานงานสุขศึกษา
นี้ประยุกต์ใช้รูปแบบการวิจัยเชิงสำรวจในการดำเนินการประเมิน กลุ่มตัวอย่างเป็นเจ้าหน้าที่สาธารณสุข
ที่รับผิดชอบงานสุขศึกษาของสถานบริการสาธารณสุข สังกัดกระทรวงสาธารณสุข ทุกระดับ จำนวน 315
คน การเลือกกลุ่มตัวอย่างกำหนดเกณฑ์ว่าเป็นผู้ปฏิบัติงานในสถานบริการสาธารณสุขที่เคยผ่านการ
ตรวจประเมินมาตรฐานงานสุขศึกษา รวบรวมข้อมูลปริมาณและคุณภาพ โดยใช้แบบสอบถามและแบบ
สัมภาษณ์ ทำการวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการศึกษาพบว่า ผู้รับผิดชอบงานสุขศึกษาของสถานบริการสาธารณสุขร้อยละ 70 เป็น เพศหญิง
อายุเฉลี่ย 40 ปี ส่วนใหญ่จบการศึกษาระดับปริญญาตรี สาขาสาธารณสุขศาสตร์ ร้อยละ 39.0 รองลงมา
จบการศึกษาพยาบาลศาสตรบัณฑิต ร้อยละ 26.0 และรับผิดชอบงานสุขศึกษามาโดย เฉลี่ย 5 ปี มีความรู้
เกี่ยวกับงานสุขศึกษาในระดับพอใช้ ร้อยละ 89.8 ส่วนการพัฒนางานสุขศึกษาตามมาตรฐานงาน
สุขศึกษา 9 องค์ประกอบ มีการดำเนินงานตามคู่มือหรือแนวทางการดำเนินงานมาตรฐานงานสุขศึกษา
ของกองสุขศึกษา กรมสนับสนุนบริการสุขภาพ ซึ่งส่วนใหญ่มีความพึงพอใจต่อเอกสาร/คู่มือแนวทางการ
พัฒนางานสุขศึกษาตามมาตรฐานงานสุขศึกษาในระดับมาก ( x =3.85, S.D.=0.74) ความพึงพอใจต่อ
การสนับสนุนส่งเสริมการพัฒนางานสุขศึกษาตามมาตรฐานงานสุขศึกษาในระดับมาก (
x
=3.55 ,
S.D.=0.80) และความพึงพอใจต่อกระบวนการพัฒนา คุณภาพงานสุขศึกษาของหน่วยงาน ตาม
องค์ประกอบ 9 องค์ประกอบ อยู่ในระดับมาก (
=3.66, S.D.=0.78) เช่นเดียวกัน ผลการศึกษานี้ชี้
ให้เห็นถึงความจำเป็นที่ผู้รับผิดชอบงานสุขศึกษาต้องมีความรู้เกี่ยวกับการดำเนินงานสุขศึกษามีคู่มือ
หรือแนวทางการดำเนินงานที่ชัดเจน และควรได้รับการอบรมด้านสุขศึกษาและส่งเสริมสุขภาพที่ต่อเนื่อง
ทุกปี จึงจะช่วยให้การดำเนินงานสุขศึกษาของสถานบริการสาธารณสุขมีคุณภาพตามมาตรฐาน
งานสุขศึกษา
The objective of the assessment of health education standard development process was to evaluate knowledge of health care unit officers, Ministry of Public Health regarding the implementation process of the health education standard and to evaluate satisfaction on health education practices according to the health education standard practice guidelines. The survey research design was devised for this study. The study samples were 315 health officers who were responsible for the implementation of health education in health care units of the Ministry of Public Health. They were selected from primary, secondary, and tertiary health care units that passed the health education standard criteria and was certified by Health Education Department, Health Service Support Division, Ministry of Public Health. Both quantitative and qualitative data was collected via self-administered questionnaire and structured interview questionnaire. Percentage, mean, and standard deviation were mainly employed to analyze the data. Results of the study revealed that 70 percent of the health care unit officers who were responsible for the implementation of health education were women with the average age of 40 years. About 39 percent of them gained bachelor degree in public health and 26 percent had degree in nursing. Most of them were responsible for health education of the units about 5 years. Almost 90 percent had knowledge in relation to health education standard at the moderate level. In implementing 9 elements of health education, mostly followed the procedures guided in the health education standard guideline/handbook of Health Education Department, Health Service Support Division. Most of them had high level of satisfaction on the handbook ( x =3.85, S.D.=0.74), the supportive in implementing health education standard from the Health Education Department ( x =3.55, S.D.=0.80), and the process in implementing the 9 elements standard ( x =3.66, S.D.=0.78). These results indicate the necessary that the health care unit officers who will be in charge of health education services of the unit must have essential knowledge in implementing health education. In order to enhance them to elevate the quality of health education practices up to the standard level, a clear and practical handbook or guideline must be available for them. It is recommended that the Health Education Department or the Provincial Health Office should provide yearly continuation training on health education standard for the responsible health officers.
The objective of the assessment of health education standard development process was to evaluate knowledge of health care unit officers, Ministry of Public Health regarding the implementation process of the health education standard and to evaluate satisfaction on health education practices according to the health education standard practice guidelines. The survey research design was devised for this study. The study samples were 315 health officers who were responsible for the implementation of health education in health care units of the Ministry of Public Health. They were selected from primary, secondary, and tertiary health care units that passed the health education standard criteria and was certified by Health Education Department, Health Service Support Division, Ministry of Public Health. Both quantitative and qualitative data was collected via self-administered questionnaire and structured interview questionnaire. Percentage, mean, and standard deviation were mainly employed to analyze the data. Results of the study revealed that 70 percent of the health care unit officers who were responsible for the implementation of health education were women with the average age of 40 years. About 39 percent of them gained bachelor degree in public health and 26 percent had degree in nursing. Most of them were responsible for health education of the units about 5 years. Almost 90 percent had knowledge in relation to health education standard at the moderate level. In implementing 9 elements of health education, mostly followed the procedures guided in the health education standard guideline/handbook of Health Education Department, Health Service Support Division. Most of them had high level of satisfaction on the handbook ( x =3.85, S.D.=0.74), the supportive in implementing health education standard from the Health Education Department ( x =3.55, S.D.=0.80), and the process in implementing the 9 elements standard ( x =3.66, S.D.=0.78). These results indicate the necessary that the health care unit officers who will be in charge of health education services of the unit must have essential knowledge in implementing health education. In order to enhance them to elevate the quality of health education practices up to the standard level, a clear and practical handbook or guideline must be available for them. It is recommended that the Health Education Department or the Provincial Health Office should provide yearly continuation training on health education standard for the responsible health officers.