Publication: การมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐของบุคลากรกรมวิทยาศาสตร์การแพทย์ กระทรวงสาธารณสุข
Issued Date
2566
Resource Type
Resource Version
Accepted Manuscript
Language
tha
ISSN
2697-6285 (Online)
Journal Title
วารสารกฎหมายและนโยบายสาธารณสุข
Volume
9
Issue
2
Start Page
241
End Page
254
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
ภาควิชาบริหารงานสาธารณสุข คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
ภาควิชาระบาดวิทยา คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
ภาควิชาระบาดวิทยา คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารกฎหมายและนโยบายสาธารณสุข. ปีที่ 9, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2566), 241-254
Suggested Citation
อชิรา เหล่าศุภวณิชย์, ฉัตรสุมน พฤฒิภิญโญ, ณัฐนารี เอมยงค์, Achira Laosupawanit, Chardsumon Prutipinyo, Natnaree Aimyong การมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐของบุคลากรกรมวิทยาศาสตร์การแพทย์ กระทรวงสาธารณสุข. วารสารกฎหมายและนโยบายสาธารณสุข. ปีที่ 9, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2566), 241-254. 254. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/98973
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐของบุคลากรกรมวิทยาศาสตร์การแพทย์ กระทรวงสาธารณสุข
Alternative Title(s)
Participatory quality management in public sector by personnel at Department of Medical Sciences, Ministry of Public Health
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบสำรวจภาคตัดขวาง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐของบุคลากรกรมวิทยาศาสตร์การแพทย์ กระทรวงสาธารณสุข กลุ่มตัวอย่างคือบุคลากรของกรมวิทยาศาสตร์การแพทย์ กระทรวงสาธารณสุขทั้งส่วนกลางและส่วนภูมิภาค จำนวน 390 คน เก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามออนไลน์ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่ามัธยฐาน ค่าต่ำสุด ค่าสูงสุด ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานค่าสัมประสิทธิสหสัมพันธ์แบบเพียรสัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุแบบขั้นตอน
ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง (ร้อยละ 77.7) มีอายุระหว่าง 31 – 40 ปี (ร้อยละ 33.8) การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี (ร้อยละ 54.1) เป็นข้าราชการ (ร้อยละ 80.5) ระยะเวลาในการปฏิบัติงานในกรมวิทยาศาสตร์การแพทย์อยู่ระหว่าง 1 -5 ปี (ร้อยละ 37.4) โดยส่วนใหญ่ไม่เป็นคณะกรรมการหรือคณะทำงานด้านการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ (ร้อยละ 72.3) มีระดับการมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐโดยรวมค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง (gif.latex?X = 64.84, S.D = 16.15) ปัจจัยส่วนบุคคลมีความสัมพันธ์กับการมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ ปัจจัยจูงใจและปัจจัยค้ำจุน ปัจจัยทัศนคติด้านการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ และระยะเวลาในการปฏิบัติงาน สามารถร่วมกันพยากรณ์การมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐได้ ร้อยละ 51.9 (R2 = 0.519 )
การนำผลของวิทยานิพนธ์ไปใช้ ผู้บริหารควรส่งเสริม ผลักดัน และให้การสนับสนุนกิจกรรมที่สร้างแรงจูงใจในการมีส่วนร่วมของบุคลากรในการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐอย่างต่อเนื่อง กำหนดนโยบายที่ชัดเจนเกี่ยวกับการพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ และมีการกำหนดและแต่งตั้งผู้รับผิดชอบงานด้านการพัฒนาคุณภาพให้ครบทุกประเภทบุคลากรเพื่อเปิดโอกาสให้บุคลากรทุกระดับได้แสดงความคิดเห็นและมีส่วนร่วมในการดำเนินการมากยิ่งขึ้น
This research aimed to study participatory quality management in the public sector by personnel at the Department of Medical Sciences, Ministry of Public Health. A total of 390 personnel from the Department of Medical Sciences were recruited as samples. Data were collected through a self-administered online questionnaire and analyzed for frequency distribution, percentage, mean, and standard deviation. Pearson’s correlation coefficient and stepwise multiple regression analysis were also included in the data analysis. The results indicated that most of the sample were female (77.7%), between 31-40 years old (33.8%), receiving a bachelor’s degree (54.1%), being civil servants (80.5%), and experiencing 1-5 years of service (37.3%). Moreover, the majority was not a member of the committee for quality management in the public sector (72.3%). The participatory quality management in the public sector was at a moderate level (gif.latex?X= 64.8, S.D. =16.15). Factors that affected participatory quality management in the public sector were duration of work; a committee of quality management in the public sector; attitudes toward quality management in the public sector; and motivation and maintenance factors. These factors had 56.1% co-predictability power for participatory quality management in the public sector (R2 = 0.561). Recommendation for study as a guideline for improving and supporting the motivation activities in participatory quality management in the public sector, formulating policy and goals in quality management, and assigning personnel for quality management responsibilities, in order to provide opportunities for participating in quality management.
This research aimed to study participatory quality management in the public sector by personnel at the Department of Medical Sciences, Ministry of Public Health. A total of 390 personnel from the Department of Medical Sciences were recruited as samples. Data were collected through a self-administered online questionnaire and analyzed for frequency distribution, percentage, mean, and standard deviation. Pearson’s correlation coefficient and stepwise multiple regression analysis were also included in the data analysis. The results indicated that most of the sample were female (77.7%), between 31-40 years old (33.8%), receiving a bachelor’s degree (54.1%), being civil servants (80.5%), and experiencing 1-5 years of service (37.3%). Moreover, the majority was not a member of the committee for quality management in the public sector (72.3%). The participatory quality management in the public sector was at a moderate level (gif.latex?X= 64.8, S.D. =16.15). Factors that affected participatory quality management in the public sector were duration of work; a committee of quality management in the public sector; attitudes toward quality management in the public sector; and motivation and maintenance factors. These factors had 56.1% co-predictability power for participatory quality management in the public sector (R2 = 0.561). Recommendation for study as a guideline for improving and supporting the motivation activities in participatory quality management in the public sector, formulating policy and goals in quality management, and assigning personnel for quality management responsibilities, in order to provide opportunities for participating in quality management.