Publication: ความเที่ยงตรงและความเชื่อมั่นของแบบสอบถามเรื่องการถูกรังแกของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางด้านการได้ยิน ฉบับภาษามือ
Issued Date
2565
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
Journal Title
วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ
Volume
18
Issue
2
Start Page
76
End Page
93
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ. ปีที่ 18, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2565), 76-93
Suggested Citation
กนกพร เอี่ยมวัฒนศิลป์, สิรินัดดา ปัญญาภาส, ฑิฆัมพร หอสิริ, Kanokporn Iamwattanasin, Sirinadda Punyapas, Tikumporn Hosiri ความเที่ยงตรงและความเชื่อมั่นของแบบสอบถามเรื่องการถูกรังแกของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางด้านการได้ยิน ฉบับภาษามือ. วารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ. ปีที่ 18, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2565), 76-93. 93. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/99222
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ความเที่ยงตรงและความเชื่อมั่นของแบบสอบถามเรื่องการถูกรังแกของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางด้านการได้ยิน ฉบับภาษามือ
Alternative Title(s)
Psychometric properties of the sign language version of the Thai version-Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire - victim scale
Author's Affiliation
Abstract
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนา วิเคราะห์ความเที่ยงตรง ความเชื่อมั่นของแบบสอบถามเรื่อง การถูกรังแกของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางด้านการได้ยิน ฉบับภาษามือ และศึกษาการถูกรังแกในเด็กกลุ่มนี้ ผู้วิจัยได้แปลแบบสอบถาม The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ) ฉบับภาษาไทย เฉพาะส่วนการถูกรังแก เป็นภาษามือในรูปแบบของวิดีโอ ตามหลัก Guidelines for the Process of Cross-Culture Adaptation of Self-Report Measure วิเคราะห์ความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา หรือ Index of Item Objective Congruence (IOC) โดยให้ผู้เชี่ยวชาญทางด้านภาษามือ ผู้มีความบกพร่องด้านการได้ยิน และผู้มีความรู้ด้านจิตวิทยา ทั้งหมด 3 ท่าน
เป็นผู้ประเมิน พบว่า ผลลัพธ์ได้มากกว่า 0.50 ในทุกข้อคำถาม ทดสอบความเข้าใจจากนักเรียน 5 คน โดยให้ตอบแบบสอบถามและสัมภาษณ์ผ่านล่ามภาษามือ กลุ่มตัวอย่างเข้าใจในข้อคำถามดี ผู้เข้าร่วมวิจัยเป็นผู้มีความบกพร่องทางด้านการได้ยินจากโรงเรียนโสตศึกษาแห่งหนึ่ง ในจังหวัดนครปฐม จำนวน 38 คน คำนวณความเชื่อมั่นของแบบสอบถามฯ โดยวิเคราะห์ Intraclass Correlation Coefficient ของ Test-Retest Reliability และ Cronbach’s Alpha Coefficient ผลการศึกษา พบว่า เท่ากับ 0.867 (95% CI 0.54-0.95) และ 0.871 ตามลำดับ การศึกษานี้แสดงให้เห็นว่าแบบสอบถามฯ มีความเที่ยงตรงและความเชื่อมั่นอยู่ในเกณฑ์ดี เด็กที่มีความบกพร่องทางด้านการได้ยินมีอัตราการถูกรังแกตั้งแต่เดือนละ 2-3 ครั้ง ร้อยละ 47.37 ซึ่งมากกว่าเด็กปกติที่มีการศึกษาในงานวิจัยก่อนหน้านี้
This study aimed to develop and verify psychometric properties of the sign language version of Thai-version -Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire, victim scale in junior high school with hearing impairment and study about the experience being bullied in this group of students. The researcher translated the Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ) Thai version was translated into sign language according to Guidelines for the Process of Cross-Culture Adaptation of Self-Report Measure. Content validity was verified using Index of Item Objective Congruence (IOC) by the 3-expert committee. The committee members consist of sign-language interpreter, hearing impaired and psychological expert. The results found that IOC score was greater than 0.50 for every item of the questionnaire. A pilot study was done excellently in 5-hearing impairment students on self-report questionnaire and sign language interview. 38 junior high school students from the School for the Deaf were enrolled. Cronbach’s Alpha Coefficient and intraclass correlation coefficient of test-retest reliability was used to assess the reliability of the victim scale. Cronbach’s Alpha Coefficient was 0.871 and intraclass correlation coefficient of test-retest reliability was 0.867 (95% CI 0.54-0.95). And, this study shows that the results suggest that the sign language version of Thai-version OBVQ, victim scale has good validity and reliability. It appears 47.37 % of student with hearing impairment being bullied at rate 2-3 time a month which is higher than reported by hearing students in another study before.
This study aimed to develop and verify psychometric properties of the sign language version of Thai-version -Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire, victim scale in junior high school with hearing impairment and study about the experience being bullied in this group of students. The researcher translated the Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ) Thai version was translated into sign language according to Guidelines for the Process of Cross-Culture Adaptation of Self-Report Measure. Content validity was verified using Index of Item Objective Congruence (IOC) by the 3-expert committee. The committee members consist of sign-language interpreter, hearing impaired and psychological expert. The results found that IOC score was greater than 0.50 for every item of the questionnaire. A pilot study was done excellently in 5-hearing impairment students on self-report questionnaire and sign language interview. 38 junior high school students from the School for the Deaf were enrolled. Cronbach’s Alpha Coefficient and intraclass correlation coefficient of test-retest reliability was used to assess the reliability of the victim scale. Cronbach’s Alpha Coefficient was 0.871 and intraclass correlation coefficient of test-retest reliability was 0.867 (95% CI 0.54-0.95). And, this study shows that the results suggest that the sign language version of Thai-version OBVQ, victim scale has good validity and reliability. It appears 47.37 % of student with hearing impairment being bullied at rate 2-3 time a month which is higher than reported by hearing students in another study before.