Publication: ความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ การรับรู้สมรรถนะตนเองของพยาบาล และอุปสรรคในการปฏิบัติการพยาบาลกับการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคมสำหรับผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการรักษาในโรงพยาบาล
Issued Date
2560
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 35, ฉบับที่ 2 (เม.ย. - มิ.ย. 2560), 28-38
Suggested Citation
กาญจนา ครองธรรมชาติ, Kanjana Krongthammachart, อาภาวรรณ หนูคง, Apawan Nookong, กันยารัตน์ วงษ์เหมือน, Kanyarat Wongmuan ความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ การรับรู้สมรรถนะตนเองของพยาบาล และอุปสรรคในการปฏิบัติการพยาบาลกับการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคมสำหรับผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการรักษาในโรงพยาบาล. วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 35, ฉบับที่ 2 (เม.ย. - มิ.ย. 2560), 28-38. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/25265
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ การรับรู้สมรรถนะตนเองของพยาบาล และอุปสรรคในการปฏิบัติการพยาบาลกับการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคมสำหรับผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการรักษาในโรงพยาบาล
Alternative Title(s)
The Relationships between Knowledge, Perceived Self-Efficacy, and Barriers to Nursing Practice for Psychosocial Nursing Care in Hospitalized Children
Other Contributor(s)
Abstract
วัตถุประสงค์: ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ การรับรู้สมรรถนะตนเองของพยาบาล และอุปสรรคในการปฏิบัติการพยาบาล กับการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคมสำหรับผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการรักษาในโรงพยาบาล
รูปแบบการวิจัย: การศึกษาเชิงพรรณนา
วิธีดำเนินการวิจัย: กลุ่มตัวอย่างเป็นพยาบาลในหอผู้ป่วยเด็ก จำนวน 103 คน ที่มีประสบการณ์ตั้งแต่ 1 ปีขึ้นไป ในโรงพยาบาลตติยภูมิแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม 1) ข้อมูลส่วนบุคคล 2) ความรู้การพยาบาลด้านจิตสังคม 3) การรับรู้สมรรถนะตนเอง 4) อุปสรรคในการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคม และ 5) การปฏิบัติของพยาบาลด้านจิตสังคม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน
ผลการวิจัย: การรับรู้สมรรถนะตนเองของพยาบาลมีความสัมพันธ์ทางบวกกับการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (r = .28, p < .05) ความรู้และอุปสรรคในการปฏิบัติการพยาบาลไม่มีความสัมพันธ์กับการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคม
สรุปและข้อเสนอแนะ: การรับรู้สมรรถนะตนเองของพยาบาลเป็นปัจจัยสำคัญที่สนับสนุนการปฏิบัติการพยาบาลด้านจิตสังคม หน่วยงานควรมีการส่งเสริมสมรรถนะของพยาบาลในการปฏิบัติด้านจิตสังคม เช่น การฝึกอบรมระยะสั้นการฝึกขณะปฏิบัติงาน โดยเฉพาะอย่างยิ่งสำหรับผู้ป่วยเด็กที่มีปัญหาซับซ้อน
Purpose: To study the relationships between knowledge, perceived self-efficacy, and barriers to nursing practice for psychosocial nursing care in hospitalized children. Design: Descriptive correlational research. Methods: The study sample consisted of 103 registered nurses who had experiences more than one year in Pediatric Unit of one tertiary hospital in Bangkok, Thailand. Data were collected using following questionnaires: 1) Personal information, 2) Nurses’ knowledge, 3) Perceived self-efficacy, 4) Barriers to nursing practice, and 5) Psychosocial nursing care. Data were analyzed using descriptive statistics and Pearson’s product moment correlation coefficient. Main findings: Perceived self-efficacy of nurses was positively correlated with psychosocial nursing care (r = .28, p < .05), nurses’ knowledge and barriers to nursing practice were not correlated with psychosocial nursing care. Conclusion and recommendations: Perceived self-efficacy is one of the factors supported psychosocial nursing care. The organization should promote nursing competency for psychosocial care with short-course training, on the job training, especially for hospitalized children with complex psychosocial problems. Keywords: nurses’ knowledge, perceived self-efficacy, barriers to nursing practice, psychosocial nursing care
Purpose: To study the relationships between knowledge, perceived self-efficacy, and barriers to nursing practice for psychosocial nursing care in hospitalized children. Design: Descriptive correlational research. Methods: The study sample consisted of 103 registered nurses who had experiences more than one year in Pediatric Unit of one tertiary hospital in Bangkok, Thailand. Data were collected using following questionnaires: 1) Personal information, 2) Nurses’ knowledge, 3) Perceived self-efficacy, 4) Barriers to nursing practice, and 5) Psychosocial nursing care. Data were analyzed using descriptive statistics and Pearson’s product moment correlation coefficient. Main findings: Perceived self-efficacy of nurses was positively correlated with psychosocial nursing care (r = .28, p < .05), nurses’ knowledge and barriers to nursing practice were not correlated with psychosocial nursing care. Conclusion and recommendations: Perceived self-efficacy is one of the factors supported psychosocial nursing care. The organization should promote nursing competency for psychosocial care with short-course training, on the job training, especially for hospitalized children with complex psychosocial problems. Keywords: nurses’ knowledge, perceived self-efficacy, barriers to nursing practice, psychosocial nursing care
Sponsorship
งานวิจัยนี้ได้ทุนสนับสนุนจาก China Medical Board of New York Inc. คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล