Publication: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูและผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก
Issued Date
2564
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 39, ฉบับที่ 4 (ต.ค.- ธ.ค. 2564), 13-26
Suggested Citation
ภัทรนุช วิทูรสกุล, ชญาภา ชัยสุวรรณ, สมสิริ รุ่งอมรรัตน์, Pattaranuch Witoonsakul, Chayapa Chaisuwan, Somsiri Rungamornrat ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูและผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก. วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 39, ฉบับที่ 4 (ต.ค.- ธ.ค. 2564), 13-26. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/64406
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูและผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก
Alternative Title(s)
Factors Influencing Behaviors in Preventing COVID-19 of Teachers and Caregivers in Child Care Centers
Other Contributor(s)
Abstract
วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาความสามารถในการทำนายของการรับรู้ความสามารถของตนเอง ความรอบรู้ด้านสุขภาพ และการสนับสนุนจากองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นต่อพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อและการแพร่กระจายเชื้อโควิด-19 ของครูหรือผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก
รูปแบบการวิจัย: การวิจัยความสัมพันธ์เชิงทำนาย
วิธีดำเนินการวิจัย: กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูหรือผู้ดูแลที่ปฏิบัติหน้าที่ในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก จำนวน 100 คน คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างด้วยวิธีแบบสะดวกตามคุณสมบัติที่กำหนด เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม ได้แก่ แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล แบบสอบถามการรับรู้ความสามารถของตนเอง แบบสอบถามความรอบรู้ด้านสุขภาพ แบบสอบถามการสนับสนุนจากองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น และแบบสอบถามพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูหรือผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและสถิติถดถอยเชิงเส้นพหุคูณแบบขั้นตอน
ผลการวิจัย: การรับรู้ความสามารถของตนเองและการสนับสนุนจากองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นสามารถร่วมกันอธิบายพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูหรือผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กได้ร้อยละ 32.5% (R2 = .33, F = 23.33, p < .001) และปัจจัยที่สามารถทำนายพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูหรือผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ คือ การรับรู้ความสามารถของตนเอง (β = .46, p < .001) และการสนับสนุนจากองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น (β = .21, p = .020)
สรุปและข้อเสนอแนะ: การรับรู้ความสามารถของตนเองและการสนับสนุนจากองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นเป็นปัจจัยสำคัญในการทำนายพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูหรือผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก ทีมสุขภาพสามารถนำข้อมูลไปใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาโปรแกรมการส่งเสริมพฤติกรรมการป้องกันการติดเชื้อโควิด-19 ของครูหรือผู้ดูแลในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก โดยการส่งเสริมการรับรู้ความสามารถของตนเองของครูหรือผู้ดูแลและการสนับสนุนจากองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น
Purpose: To examine the predictive power of self-efficacy, health literacy, and support from the provincial administrative organizations on behaviors of teachers or caregivers in preventing infection and transmission of COVID-19 in child care centers. Design: Correlational predictive design. Methods: The sample comprised of 100 teachers or caregivers in child care centers. This study was done with a convenience sampling who met the inclusion criteria. The instruments for data collection included a demographic questionnaire, a self-efficacy questionnaire, a health literacy questionnaire, a questionnaire on perceived support from provincial administrative organizations, and a COVID-19 preventive behaviors questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics and stepwise multiple regression. Main findings: Perceived self-efficacy and support from the provincial administrative organizations could be jointly predicted teachers’ or caregivers’ behaviors in preventing infection and transmission of COVID-19 in child care centers 33% (R2 = .33, F = 23.33, p < .001). The factors that significantly predicted teachers’ or caregivers’ behaviors in preventing infection and transmission of COVID-19 in child care centers were perceived self-efficacy (β = .46, p < .001) and support from the provincial administrative organizations (β = .21, p = .020). Conclusion and recommendations: Perceived self-efficacy and support from the provincial administrative organizations are key predictors of behaviors in preventing infection and transmission of COVID-19. The healthcare team will be able to use the research findings to guide the development of programs that promote preventive behaviors of COVID-19 infection and transmission for teachers or caregivers in child care centers by enhancing perceived self-efficacy and support from the provincial administrative organizations.
Purpose: To examine the predictive power of self-efficacy, health literacy, and support from the provincial administrative organizations on behaviors of teachers or caregivers in preventing infection and transmission of COVID-19 in child care centers. Design: Correlational predictive design. Methods: The sample comprised of 100 teachers or caregivers in child care centers. This study was done with a convenience sampling who met the inclusion criteria. The instruments for data collection included a demographic questionnaire, a self-efficacy questionnaire, a health literacy questionnaire, a questionnaire on perceived support from provincial administrative organizations, and a COVID-19 preventive behaviors questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics and stepwise multiple regression. Main findings: Perceived self-efficacy and support from the provincial administrative organizations could be jointly predicted teachers’ or caregivers’ behaviors in preventing infection and transmission of COVID-19 in child care centers 33% (R2 = .33, F = 23.33, p < .001). The factors that significantly predicted teachers’ or caregivers’ behaviors in preventing infection and transmission of COVID-19 in child care centers were perceived self-efficacy (β = .46, p < .001) and support from the provincial administrative organizations (β = .21, p = .020). Conclusion and recommendations: Perceived self-efficacy and support from the provincial administrative organizations are key predictors of behaviors in preventing infection and transmission of COVID-19. The healthcare team will be able to use the research findings to guide the development of programs that promote preventive behaviors of COVID-19 infection and transmission for teachers or caregivers in child care centers by enhancing perceived self-efficacy and support from the provincial administrative organizations.