Publication:
Impact of a 2-hour Multi-Approach-Palliative Care Class on Knowledge, Attitudes and Behavior in Fifth-Year Medical Students in Ramathibodi Hospital

dc.contributor.authorWatcharaporn Tabureeen_US
dc.contributor.authorDarin Jaturapatpornen_US
dc.contributor.authorSasivimol Ratanasirien_US
dc.contributor.authorวัชราภรณ์ ตาบูรีen_US
dc.contributor.authorดาริน จตุรภัทรพรen_US
dc.contributor.authorศศิวิมล รัตนสิริen_US
dc.contributor.otherMahidol University. Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital. Department of Family Medicineen_US
dc.date.accessioned2022-10-10T02:32:18Z
dc.date.available2022-10-10T02:32:18Z
dc.date.created2022-10-10
dc.date.issued2011
dc.description.abstractBackground: Medical student have traditionally received no education in palliative care. However, in 2002, as part of a revised medical curriculum, Year 5 undergraduates at Ramathibodi Hospital, Mahidol University, Bangkok, Thailand participated in a 2-hour class in palliative care. Purpose: The aim of this study was to assess the effect of the education programme from the pre and post self-evaluation form in perceived interest, knowledge, attitude and skills. Methods: 35 medical students (100%) completed the pre and post self-evaluation form. Stuat Maxwell Analysis was performed to test statistic significance of the improvement. Results: After the 2-hour class, all students (100%) rate that the highest scale for their interest in palliative care, compared to 62.5% prior to the class. For knowledge, it showed that approximately 80% rated themselves up to average level prior to the class, while 97% rated themselves to be improved to high and highest level after the class. Attitudes toward palliative care tended to be improved by increasing the number of people who rated ‘highest’ for attitude domain from 5.71% to 74.29%. As for the confidence to Conclusion: This 2-hour lecture has significantly raised 5th year medical students’ understanding of palliative medicine in many domains including interest, knowledge, attitude and skills.en_US
dc.description.abstractวัตถุประสงค์: เพื่อประเมินผลของการเรียนการสอน เรื่องการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายในด้านความสนใจ ความรู้ ทัศนคติ และความมั่นใจในการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายของนักศึกษาแพทย์ วัสดุและวิธีการ: การวิจัยแบบกึ่งทดลอง (Quasi-experimental study) โดยวัดผลก่อนและหลังการเรียนการสอน เรื่องการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายในนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ 5 รวม 35 คน ใช้การวิเคราะห์ทางสถิติวิธี Stuat Maxwell Analysis ผลการศึกษา: หลังจากการเรียนการสอนเรื่องการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้าย 2 ชั่วโมง นักศึกษาแพทย์ทั้งหมด (ร้อยละ 100) ให้ความสนใจในระดับมากที่สุด เทียบกับก่อนจัดการเรียนการสอน (ร้อยละ 62.5) นักศึกษาแพทย์ให้คะแนนระดับความรู้เรื่องการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายเพิ่มขึ้นจากเดิมโดยร้อยละ 80 ให้คะแนนระดับความรู้ระดับต่ำที่สุด ต่ำ และปานกลาง ก่อนการเรียนการสอน แต่ให้คะแนนระดับความรู้เพิ่มเป็นระดับมาก และมากสุดถึงร้อยละ 97 หลังการเรียนการสอน นักศึกษาแพทย์มีทัศนคติในการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายดีขึ้นจากเดิม โดยเพิ่มจากร้อยละ 5.71 ซึ่งให้คะแนนทัศนคติดีมากที่สุดต่อการเรียนการสอนวิชานี้ เป็นร้อยละ 74.29 สำหรับเรื่องความมั่นใจในการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายเดิมนักศึกษาแพทย์ให้ความมั่นใจในระดับน้อยถึงปานกลางร้อยละ 92 และเพิ่มเป็นมั่นใจระดับมากถึงมากที่สุดร้อยละ 92 หลังจากจัดการเรียนการสอนเรื่องการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้าย สรุป: การจัดการเรียนการสอน เรื่องการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้าย 2 ชั่วโมง ให้กับนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ 5 สามารถเพิ่มความสนใจ ความรู้ความเข้าใจ ทัศนคติ และความมั่นใจในการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติen_US
dc.identifier.citationRamathibodi Medical Journal. Vol. 34, No. 3 (Jul-Sep 2011), 161-166en_US
dc.identifier.issn0125-3611 (Print)
dc.identifier.issn2651-0561 (Online)
dc.identifier.urihttps://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/79835
dc.language.isoengen_US
dc.rightsMahidol Universityen_US
dc.rights.holderDepartment of Family Medicine Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital Mahidol Universityen_US
dc.subjectPalliative careen_US
dc.subjectUndergraduateen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectAssessmenten_US
dc.subjectEffectivenessen_US
dc.titleImpact of a 2-hour Multi-Approach-Palliative Care Class on Knowledge, Attitudes and Behavior in Fifth-Year Medical Students in Ramathibodi Hospitalen_US
dc.title.alternativeการประเมินผลการเรียนการสอนด้านความรู้ ทัศนคติและความมั่นใจในการดูแลผู้ป่วยระยะสุดท้ายในนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ 5en_US
dc.typeOriginal Articleen_US
dspace.entity.typePublication
mods.location.urlhttps://he02.tci-thaijo.org/index.php/ramajournal/article/view/137813/102502

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
ra-ar-watchara-2011.pdf
Size:
1.97 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections