Publication: 5 เพลงทํานองสวด ประพันธ์โดยบรูซ แกสตัน
Issued Date
2566
Resource Type
Resource Version
Accepted Manuscript
Language
tha
File Type
application/pdf
ISSN
2774-132X (Online)
2586-9973 (Print)
2586-9973 (Print)
Journal Title
Mahidol Music Journal
Volume
6
Issue
2
Start Page
1
End Page
19
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
Mahidol Music Journal. ปีที่ 6, ฉบับที่ 2 (ก.ย. 2566 -ก.พ. 2567), 1-19
Suggested Citation
ทรงศักดิ์ งามศรี, ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์, Songsak Ngamsri, Narongchai Pidokrajt 5 เพลงทํานองสวด ประพันธ์โดยบรูซ แกสตัน. Mahidol Music Journal. ปีที่ 6, ฉบับที่ 2 (ก.ย. 2566 -ก.พ. 2567), 1-19. 19. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110210
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
5 เพลงทํานองสวด ประพันธ์โดยบรูซ แกสตัน
Alternative Title(s)
FIVE MODERN MASS COMPOSED BY BRUCE GASTON
Author's Affiliation
Abstract
บทความทางวิชาการนี้มีจุดประสงค์เพื่อนำเสนอให้เห็นแนวความคิดสร้างสรรค์ในการประพันธ์ 5 เพลงทำนองสวดร่วมสมัยของอาจารย์บรูซ แกสตัน ดังต่อไปนี้ 1. เพลงข้าแต่พระเจ้า 2. เพลงศักดิ์สิทธิ์ 3. เพลงลูกแกะพระเจ้า 4. เพลงพระสิริ และ 5. เพลงสดุดีที่ 84 ในปี พ.ศ. 2517 อาจารย์บรูซ แกสตันได้ประพันธ์เพลงทำนองสวดทั้ง 5 บทเพลงนี้ขณะสอนอยู่ที่มหาวิทยาลัยพายัพ จังหวัดเชียงใหม่ เป็นบทเพลงที่ใช้ใน คริสตศาสนพิธีกรรมโดยเฉพาะอย่างยิ่งพิธีมิสซาบูชาขอบพระคุณ 5 เพลงทำนองสวดประพันธ์ในสังคีตลักษณ์แบบดนตรีตะวันตก แต่การขับร้องและการบรรเลงใช้ระบบเสียงแบบดนตรีไทย เพลงข้าแต่พระเจ้าประพันธ์ในรูปแบบเพลงล้อไล่ เพลงศักดิ์สิทธิ์ประพันธ์ในรูปแบบเพลงกึ่งขับร้องกึ่งเจรจา เพลงลูกแกะพระเจ้าประพันธ์แบบเพลงชานท์ในยุคกลาง ส่วนเพลงพระสิริและเพลงสดุดีที่ 84 ประพันธ์ในรูปแบบอิสระ มีการประสานเสียง 4 แนว แต่เพลงสดุดีที่ 84 มีแนวขับร้องเดี่ยวสำหรับนักร้องเสียงเทเนอร์ ปัจจุบันเพลงพระสิริและเพลงสดุดีที่ 84 ยังคงมีโน้ตเพลงต้นฉบับปรากฏให้พบเห็น ส่วนเพลงข้าแต่พระเจ้า เพลงศักดิ์สิทธิ์ และเพลงลูกแกะพระเจ้านั้นโน้ตเพลงต้นฉบับได้หายสาบสูญไปหมดแล้ว จนกระทั่งในปี พ.ศ. 2565 เดือนมีนาคม เพลงทำนองสวดทั้ง 3 เพลงนี้มีการบันทึกโน้ตขึ้นใหม่อีกครั้งโดยผู้เขียนและนำมาใช้ศึกษาแนวความคิดสร้างสรรค์ในการประพันธ์เพลงทำนองสวดร่วมสมัยของผู้ประพันธ์
This academic article aims to present the creative idea for composing Five Modern Mass by Bruce Gaston as follows: 1. Kyrie (Lord have Mercy) 2. Sanctus (Holy) 3. Agnus Dei (Lamb of God) 4. Gloria (Glory to God) and 5. Psalm 84. In 1974, he composed Five Modern Mass while teaching at Payap University Chiang Mai, it was music used in Christian liturgy, especially the Catholic Mass. Five Modern Mass were composed in the Western music style, but the singing and playing used the Thai music system. Kyrie composed in the Canon counterpoint, Sanctus composed in the Recitative solo, Agnus Dei composed in the Middle Ages Chant style, Gloria and Psalm 84 both composed in free form and also composed in the four-part harmony, but Psalm 84 has more tenor solo part. Currently, Gloria and Psalm 84 have original scores appearing, but Kyrie, Sanctus, Agnus Dei, original scores disappeared until 2022 three pieces of mass music to be rewritten by the author and brought to study his creative idea for composing Five Modern Mass.
This academic article aims to present the creative idea for composing Five Modern Mass by Bruce Gaston as follows: 1. Kyrie (Lord have Mercy) 2. Sanctus (Holy) 3. Agnus Dei (Lamb of God) 4. Gloria (Glory to God) and 5. Psalm 84. In 1974, he composed Five Modern Mass while teaching at Payap University Chiang Mai, it was music used in Christian liturgy, especially the Catholic Mass. Five Modern Mass were composed in the Western music style, but the singing and playing used the Thai music system. Kyrie composed in the Canon counterpoint, Sanctus composed in the Recitative solo, Agnus Dei composed in the Middle Ages Chant style, Gloria and Psalm 84 both composed in free form and also composed in the four-part harmony, but Psalm 84 has more tenor solo part. Currently, Gloria and Psalm 84 have original scores appearing, but Kyrie, Sanctus, Agnus Dei, original scores disappeared until 2022 three pieces of mass music to be rewritten by the author and brought to study his creative idea for composing Five Modern Mass.