Publication: การจัดการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกสําหรับนักเรียนเจเนอเรชันแอลฟา: กรณีศึกษา เสกข์ ทองสุวรรณ
Issued Date
2567
Resource Type
Resource Version
Accepted Manuscript
Language
tha
File Type
application/pdf
ISSN
2774-132X (Online)
2586-9973 (Print)
2586-9973 (Print)
Journal Title
Mahidol Music Journal
Volume
7
Issue
1
Start Page
83
End Page
101
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
Mahidol Music Journal. ปีที่ 7, ฉบับที่ 1 (มี.ค.-มิ.ย. 2567), 83-101
Suggested Citation
ธันยพร อัศววีระเดช, ตรีทิพ บุญแย้ม, ปรีญานันท์ พร้อมสุขกุล, Thunyaporn Assawaweeradej, Treetip Boonyam, Preeyanun Promsukkul การจัดการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกสําหรับนักเรียนเจเนอเรชันแอลฟา: กรณีศึกษา เสกข์ ทองสุวรรณ. Mahidol Music Journal. ปีที่ 7, ฉบับที่ 1 (มี.ค.-มิ.ย. 2567), 83-101. 101. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110220
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การจัดการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกสําหรับนักเรียนเจเนอเรชันแอลฟา: กรณีศึกษา เสกข์ ทองสุวรรณ
Alternative Title(s)
CLASSICAL PIANO LEARNING MANAGEMENT FOR GENERATION ALPHA STUDENTS: A CASE STUDY OF SEK THONGSUWAN
Author's Affiliation
Abstract
บทความวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกสําหรับนักเรียนเจเนอเรชันแอลฟาของครูเสกข์ ทองสุวรรณ รวมถึงประวัติและผลงานของครูเสกข์ ทองสุวรรณ เนื่องด้วยในปัจจุบันนี้ครูเสกข์ ทองสุวรรณ เป็นครูสอนเปียโนคลาสสิกชาวไทยที่มีชื่อเสียงและประสบความสําเร็จในด้านการสอนอย่างมาก โดยครูเสกข์ ทองสุวรรณ ยังเป็นคนไทยคนแรกที่จบการศึกษาด้านเปียโนคลาสสิกในระดับ A Specialist in Piano Performance จาก St. Petersburg State Conservatory ประเทศรัสเซีย ด้วยศักยภาพในการสอนและความสามารถในการถ่ายทอดของครูเสกข์ ทองสุวรรณ ทําให้นักเรียนของครูเสกข์ ทองสุวรรณ มีพัฒนาการในการเรียนรู้ได้อย่างรวดเร็ว ทั้งนี้พบว่าภายในระยะเวลา 10 ปี นักเรียนของครูเสกข์ ทองสุวรรณ ได้รับรางวัลจากการเข้าร่วมการแข่งขันเปียโนทั้งในประเทศและต่างประเทศกว่า 100 รางวัลจากที่กล่าวมาในข้างต้น ผู้วิจัยจึงเกิดความสนใจในการจัดการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกของครูเสกข์ทองสุวรรณ สําหรับนักเรียนเจเนอเรชันแอลฟา เพื่อนําข้อมูลที่ได้ไปเป็นแนวทางในการพัฒนาการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกแก่คุณครูสอนเปียโนทุกท่านการศึกษาวิจัยครั้งนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ มีการเก็บข้อมูลภาคสนามด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกและการสังเกตการณ์แบบไม่มีส่วนร่วม ผลการวิจัยพบว่า 1) ครูเสกข์ ทองสุวรรณ เป็นครูสอนเปียโนผู้เชี่ยวชาญที่มีความสามารถในการสอนนักเรียนอย่างหลากหลายประเภท ช่วงวัย โดยเฉพาะความสามารถในการถ่ายทอดความรู้แก่นักเรียนเยาว์วัย 2) การจัดการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกสําหรับนักเรียนเจเนอเรชันแอลฟา ได้แก่ (1) จุดประสงค์ ประกอบด้วย การพัฒนาด้านสมาธิ ความพยายาม และความอดทน ตลอดจนให้สอดคล้องกับความคาดหวังจากผู้ปกครอง (2) เนื้อหา ประกอบด้วย หลักสูตรเฉพาะบุคคล การอ่านโน้ต การฝึกความแข็งแรงของนิ้ว การตีความและสื่อสารอารมณ์เพลง การสอนบทเพลง และการสอนทักษะอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง (3) กิจกรรมการเรียนการสอน ประกอบด้วย การรับสมัครและข้อตกลงเบื้องต้น หลักการสอน เทคนิคและวิธีการสอน และลําดับขั้นตอนการจัดการเรียนการสอน (4) สื่อการสอน ประกอบด้วย แกรนด์เปียโน โน้ตเพลง แฟลชการ์ด เมโทรนอม ไอแพด และแอปพลิเคชัน Note Rush และ (5) การวัดและประเมินผล ประกอบด้วย การส่งงานและการสอบวัดระดับความสามารถทางดนตรีของศูนย์สอบ ABRSM ผลการศึกษานี้สามารถนําไปเป็นแนวทางในการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนเปียโนคลาสสิกให้มีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น
This article aimed to study the classical piano learning management of Sek Thongsuwan, biography, and achievements of Sek Thongsuwan. Presently, Sek Thongsuwan is recognized as a highly esteemed Thai classical piano teacher and notable achievements in teaching. Particularly noteworthy, he held the distinction of being the first Thai national to graduate with a Specialist in Piano Performance degree from St. Petersburg State Conservatory in Russia. With his exceptional teaching abilities and proficiency, he facilitates rapid advancement in the learning processes of his students. Over a span of ten years, students under Sek Thongsuwan have garnered more than 100 awards in piano competitions, both nationally and internationally. Given the aforementioned significance, the researcher was motivated to investigate Sek Thongsuwan's classical piano learning management for Generation Alpha students, aiming to enrich classical piano instruction among all piano instructors. The research employed a qualitative research methodology. Data were collected by using in-depth interviews and non-participatory observations. The results indicated that: 1) Sek Thongsuwan was s professional piano teacher with the ability to teach students of various ages and different skill levels, especially excelling in transferring knowledge to young students. 2) Classical piano instruction for the Alpha Generation students encompassed the following aspects: (1) the objectives aimed at fostering concentration, diligence, and patience to meeting parental expectations, (2) the materials comprised individualized plans, note reading, finger strengthening exercises, music interpretation and expression, musical pieces, and relevant skills, (3) learning management included enrollment and initial agreements, instructional principles, techniques, methods, and a structured teaching and learning sequence, (4) instructional media encompassed a grand piano, sheet music, flashcards, a metronome, an iPad, and the Note Rush application, and (5) the assessment incorporated task submissions and ABRSM examinations. This study's findings can serve as a valuable guide for enhancing the effectiveness of classical piano learning management.
This article aimed to study the classical piano learning management of Sek Thongsuwan, biography, and achievements of Sek Thongsuwan. Presently, Sek Thongsuwan is recognized as a highly esteemed Thai classical piano teacher and notable achievements in teaching. Particularly noteworthy, he held the distinction of being the first Thai national to graduate with a Specialist in Piano Performance degree from St. Petersburg State Conservatory in Russia. With his exceptional teaching abilities and proficiency, he facilitates rapid advancement in the learning processes of his students. Over a span of ten years, students under Sek Thongsuwan have garnered more than 100 awards in piano competitions, both nationally and internationally. Given the aforementioned significance, the researcher was motivated to investigate Sek Thongsuwan's classical piano learning management for Generation Alpha students, aiming to enrich classical piano instruction among all piano instructors. The research employed a qualitative research methodology. Data were collected by using in-depth interviews and non-participatory observations. The results indicated that: 1) Sek Thongsuwan was s professional piano teacher with the ability to teach students of various ages and different skill levels, especially excelling in transferring knowledge to young students. 2) Classical piano instruction for the Alpha Generation students encompassed the following aspects: (1) the objectives aimed at fostering concentration, diligence, and patience to meeting parental expectations, (2) the materials comprised individualized plans, note reading, finger strengthening exercises, music interpretation and expression, musical pieces, and relevant skills, (3) learning management included enrollment and initial agreements, instructional principles, techniques, methods, and a structured teaching and learning sequence, (4) instructional media encompassed a grand piano, sheet music, flashcards, a metronome, an iPad, and the Note Rush application, and (5) the assessment incorporated task submissions and ABRSM examinations. This study's findings can serve as a valuable guide for enhancing the effectiveness of classical piano learning management.