Publication:
The performance of peer educators on HIV/AIDS prevention among high school students in Bangkok, Thailand

dc.contributor.authorSaito Ken_US
dc.contributor.authorSillabutra Jen_US
dc.contributor.authorจุฑาธิป ศีลบุตรen_US
dc.contributor.authorkeiwkarnka Ben_US
dc.contributor.correspondenceJutatip Sillabutraen_US
dc.contributor.otherMahidol University. ASEAN Institute for Health Development
dc.date.accessioned2012-03-20T07:07:15Z
dc.date.accessioned2017-04-07T11:17:49Z
dc.date.available2012-03-20T07:07:15Z
dc.date.available2017-04-07T11:17:49Z
dc.date.issued2009
dc.description.abstractA cross-sectional descriptive study was conducted to assess the performance of peer educators on HIV/AIDS prevention among high school students in Bangkok, Thailand. There were 157 students in this study and data were collected from eight schools in Bangkok. 50.96% of the peer educators had high performance for peer education on HIV/ AIDS prevention. More than 70% of them performed all kinds of roles for HIV/AIDS prevention. The role which they performed the most was to facilitate students to think about their ideas and attitudes (85.99%). Significant associations were found between performance of peer educators and duration of working, perception towards peer education, internal motivation, availability of resources including place, time, training courses and number of training courses attended, accessibility of resources including place, materials, budget and training courses, and social support. The results suggest the need to strategically start selecting and training peer educators from secondary level, to help them form their opinions about peer education, to apply criteria of internal motivation to selection of peer educators, to allocate more time to conduct their activities, to improve accessibility of budget and materials for them, and to strengthen social support for them in order to improve their performance.
dc.description.abstractการศึกษาแบบตัดขวาง เพื่อศึกษาการปฏิบัติหน้าที่ของแกนนำเพื่อนเกี่ยวกับการป้องกันเอชไอวี/เอดส์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในกรุงเทพมหานคร ประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างในครั้งนี้คือแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อนจำนวน 157 คนจาก 8 โรงเรียนในเขตกรุงเทพมหานคร ผลการศึกษาพบว่า ร้อยละ 50.96 ของแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อนมีระดับการปฏิบัติหน้าที่ในเรื่องการป้องกันป้องกันเอชไอวี/เอดส์ในระดับสูง มากกว่าร้อยละ 70 ของแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อนทำกิจกรรมทุกอย่างที่เกี่ยวกับป้องกันเอชไอวี/เอดส์ โดยเฉพาะอย่างยิ่งคือ การช่วยให้นักเรียนปรับแนวความคิดและทัศนคติ การศึกษายังพบว่าปัจจัยที่มีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติกับปฏิบัติหน้าที่ของแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อนป้องกันเอชไอวี/เอดส์ ได้แก่ ระยะเวลาในการปฏิบัติ การรับรู้ต่อวิธีเพื่อนช่วยเพื่อน ความสมัครใจในการปฏิบัติหน้าที่ การมีปัจจัยต่างๆ ที่สนับสนุนในการปฏิบัติหน้าที่ของแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อน เช่น สถานที่ เวลา การอบรม จำนวนครั้งที่ได้รับการอบรม สิ่งตีพิมพ์ งบประมาณสนับสนุนที่ใช้ในการทำกิจกรรม และการให้การสนับสนุนทางด้านสังคม เช่น การสนับสนุนด้านข้อมูลข่างสาร วัสดุอุปกรณ์และด้านจิตใจกับแกนนำเพื่อนและเพื่อน ผลการศึกษาชี้ให้เห็นว่าควรเลือกนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นเข้าอบรมแกนนำ เพื่อนช่วยเพื่อนเพื่อสร้างแนวความคิดเกี่ยวกับวิธีเพื่อนช่วยเพื่อน และเลือกแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อนจากบุคคลที่อยากจะทำโดยสมัครใจ ควรจัดสรรเวลาในการทำกิจกรรมเพื่อนช่วยเพื่อนให้มากขึ้น ควรจัดเตรียมงบประมาณที่ใช้ในการทำกิจกรรมและสิ่งพิมพ์อีกทั้งควรให้การสนับสนุนทางด้านสังคม เช่น การสนับสนุนด้านข้อมูลข่าวสาร วัสดุอุปกรณ์และด้านจิตใจกับแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อนเพื่อปรับปรุงการปฏิบัติหน้าที่
dc.identifier.citationJournal of Public Health and Development. Vol.7, No.3, (2009), 14-28en_US
dc.identifier.issn1905-1387
dc.identifier.urihttps://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/1617
dc.language.isoengen_US
dc.rightsMahidol Universityen_US
dc.rights.holderASEAN Institute for Health Development. Mahidol Universityen_US
dc.subjectPerformanceen_US
dc.subjectPeer educatorsen_US
dc.subjectHIV/AIDS preventionen_US
dc.subjectJournal of Public Health and Developmenten_US
dc.subjectวารสารสาธารณสุขและการพัฒนา
dc.titleThe performance of peer educators on HIV/AIDS prevention among high school students in Bangkok, Thailanden_US
dc.title.alternativeการปฎิบัติหน้าที่ของแกนนำเพื่อนช่วยเพื่อนเกี่ยวกับการป้องกันเอชไอวี/เอดส์สำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในกรุงเทพมหานคร ประเทศไทยen_US
dc.typeOriginal Articleen_US
dcterms.dateAccepted2009-08
dcterms.dateSubmitted2009-06
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
ad-ar-jutatip-2009-1.pdf
Size:
2.31 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections