Publication: การเปรียบเทียบผลการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์กับภาพพลิกต่อความรู้ และความวิตกกังวลของมารดาในการดูแลผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการสวนหัวใจ
Issued Date
2557
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 32, ฉบับที่ 2 ( เม.ย. - มิ.ย. 2557), 41-51
Suggested Citation
อรุณรัตน์ ศรีจันทรนิตย์, Arunrat Srichantaranit, ปวีณา จึงสมประสงค์, Paweena Chungsomprasong, ชดชนก วิจารสรณ์, Chodchanok Vijarnsorn, วิภารัตน์ สุขทองสา, Wiparat Sukthongsa, นวลจันทร์ อุดมพงศ์ลักขณา, Nuanchan Udomponglukana, ชญานี จตุรชัยเดช, Chayanee Jaturachaidech การเปรียบเทียบผลการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์กับภาพพลิกต่อความรู้ และความวิตกกังวลของมารดาในการดูแลผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการสวนหัวใจ. วารสารพยาบาลศาสตร์. ปีที่ 32, ฉบับที่ 2 ( เม.ย. - มิ.ย. 2557), 41-51. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/21927
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การเปรียบเทียบผลการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์กับภาพพลิกต่อความรู้ และความวิตกกังวลของมารดาในการดูแลผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการสวนหัวใจ
Alternative Title(s)
Comparing the Effects of Teaching with VCD and Teaching with Flip Chart on Knowledge and Anxiety of Mothers in Caring for Children Undergoing Cardiac Catheterization
Abstract
วัตถุประสงค์: เพื่อเปรียบเทียบผลการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์กับภาพพลิกต่อความรู้และความวิตกกังวลของมารดาในการดูแล
ผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการสวนหัวใจ รูปแบบการวิจัย: การวิจัยเชิงทดลอง วิธีดําเนินการวิจัย:กลุ่มตัวอย่างคือมารดาของเด็กโรคหัวใจอายุ 1 เดือน - 6 ปีที่เข้ารับการตรวจสวนหัวใจในโรงพยาบาลศิริราช จํานวน 90 คน สุ่มเข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบ กลุ่มละ 45 คน กลุ่มทดลองได้รับการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์ กลุ่มเปรียบเทียบได้รับการสอนด้วยภาพพลิกในวันแรกที่บุตรเข้ารับการรักษาในโรงพยาบาล (1 วันก่อนได้รับการสวนหัวใจ) เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามความรู้และแบบประเมินความวิตกกังวลก่อนและหลังการสวนหัวใจ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ Mann-Whitney U test, Friedman test และ Wilcoxon signed-ranks test
ผลการวิจัย: คะแนนความรู้ หลังการสอนทันทีและหลังการสวนหัวใจ 1-2 ชั่วโมงของกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบไม่แตกต่างกันที่นัยสําคัญทางสถิติ .05 แต่เมื่อเปรียบเทียบภายในกลุ่ม พบว่า แต่ละกลุ่มมีคะแนนความรู้เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p < .001) ส่วนความวิตกหลังการสอนทันทีของกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบไม่แตกต่างกันที่นัยสําคัญทางสถิติ .05 แต่เมื่อ
เปรียบเทียบภายในกลุ่ม พบว่า แต่ละกลุ่มมีคะแนนความวิตกกังวลลดลงอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ
(p < .01) สรุปและข้อเสนอแนะ:
มารดาที่ได้รับข้อมูลจากการสอนด้วยสื่อวีดิทัศน์หรือภาพพลิกต่างมีความรู้เพิ่มขึ้น และความวิตกกังวล
ลดลง จึงควรส่งเสริมให้นําสื่อการสอนทั้งสองชนิดไปใช้ในการให้ข้อมูลแก่ผู้ดูแลของผู้ป่วยกลุ่มนี้
Purpose: To compare the effects of teaching between using VCD and flip chart on knowledge and anxiety of mothers in caring for children undergoing cardiac catheterization.Design: Experimental study design.Methods: The study subjects included 90 mothers of children aged 1 month-6 years undergoing cardiac catheterization at Siriraj Hospital. Subjects were randomly assigned into experimental and comparison groups of 45 each. The experimental group received teaching with VCD, while the comparison group received teaching with flip chart on the first admission day (1 day before cardiac catheterization). Data were collected by using a knowledge questionnaire and an anxiety scale before and after cardiac catheterization. The data were analyzed by using Mann-Whitney U test, Friedman test, and Wilcoxon signed-ranks test. Main findings: The knowledge scores after teaching and 1-2 hours after cardiac catheterization of both groups were not significantly different (p > .05). When compared to the scores at pretest within each group, the knowledge scores of each group was significantly increased (p < .001). The scores of anxiety after teaching of both groups were not significantly different (p > .05). When compared to the scores at pretest within each group, the anxiety scores of each group was significantly decreased (p < .01).Conclusion and recommendations: Mothers who receive information from teaching with VCD or with flip chart have increased knowledge and decreased anxiety. Provision information via VCD or flip chart should be encouraged and implemented in a routine nursing practice for caregivers of these children
Purpose: To compare the effects of teaching between using VCD and flip chart on knowledge and anxiety of mothers in caring for children undergoing cardiac catheterization.Design: Experimental study design.Methods: The study subjects included 90 mothers of children aged 1 month-6 years undergoing cardiac catheterization at Siriraj Hospital. Subjects were randomly assigned into experimental and comparison groups of 45 each. The experimental group received teaching with VCD, while the comparison group received teaching with flip chart on the first admission day (1 day before cardiac catheterization). Data were collected by using a knowledge questionnaire and an anxiety scale before and after cardiac catheterization. The data were analyzed by using Mann-Whitney U test, Friedman test, and Wilcoxon signed-ranks test. Main findings: The knowledge scores after teaching and 1-2 hours after cardiac catheterization of both groups were not significantly different (p > .05). When compared to the scores at pretest within each group, the knowledge scores of each group was significantly increased (p < .001). The scores of anxiety after teaching of both groups were not significantly different (p > .05). When compared to the scores at pretest within each group, the anxiety scores of each group was significantly decreased (p < .01).Conclusion and recommendations: Mothers who receive information from teaching with VCD or with flip chart have increased knowledge and decreased anxiety. Provision information via VCD or flip chart should be encouraged and implemented in a routine nursing practice for caregivers of these children
Sponsorship
โครงการนี้ได้รับทุนสนับสนุนจากสํานักงานโครงการพัฒนางานประจําสู่งานวิจัย คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล มหาวิทยาลัยมหิดล