Publication: ปัจจัยที่ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมของนักศึกษาหลักสูตร รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานโยบายสาธารณะและ การจัดการภาครัฐ (ภาคปกติและภาคพิเศษ) ภาควิชาสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2557
Resource Type
Language
tha
ISSN
2350-983x
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
ภาควิชาสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ. ปีที่ 1, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2557), 132-149
Suggested Citation
น้ำอ้อย คำชื่น, ภานุการณ์ สนใจ ปัจจัยที่ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมของนักศึกษาหลักสูตร รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานโยบายสาธารณะและ การจัดการภาครัฐ (ภาคปกติและภาคพิเศษ) ภาควิชาสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ. ปีที่ 1, ฉบับที่ 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2557), 132-149. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/43771
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ปัจจัยที่ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมของนักศึกษาหลักสูตร รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานโยบายสาธารณะและ การจัดการภาครัฐ (ภาคปกติและภาคพิเศษ) ภาควิชาสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
Factors that Influent Activity Participation of Graduate Students of Public Administration (Public Policy and Public Management) in Regular and Special Program, Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences and Humanities, Mahidol University
Author(s)
Other Contributor(s)
Abstract
การวิจัยเรื่องปัจจัยที่ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมของนักศึกษา
หลักสูตรรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานโยบายสาธารณะและการ
จัดการภาครัฐ (ภาคปกติและภาคพิเศษ) ภาควิชาสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์
และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งเสริม
การเข้าร่วมกิจกรรมของนักศึกษาและเพื่อทราบระดับการเข้าร่วมกิจกรรมของ
นักศึกษาหลักสูตรรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานโยบายสาธารณะ
และการจัดการภาครัฐ (ภาคปกติและภาคพิเศษ)
ระเบียบวิธีวิจัยเป็นการศึกษาวิจัยเชิงสำรวจ โดยใช้แบบสอบถาม
(Questionnaire) รวบรวมข้อมูลในเชิงปริมาณจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักศึกษา
หลักสูตรรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานโยบายสาธารณะและการจัดการภาครัฐ (ภาคปกติและภาคพิเศษ) ภาควิชาสังคมศาสตร์ จำนวนกลุ่ม
ตัวอย่าง 45 คน ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยที่ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมของ
นักศึกษามากที่สุดคือ ปัจจัยการมีส่วนร่วมในผลประโยชน์ (Mean = 1.50) โดย
มีการได้รับผลดีหรือผลประโยชน์จากการเข้าร่วมได้รับคะแนนเฉลี่ยมากที่สุด
ส่วนปัจจัยที่ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมของกลุ่มตัวอย่างน้อยที่สุดคือ ปัจจัย
การมีส่วนร่วมในการวางแผน (Mean = 0.75) โดยมีการทักท้วงเมื่อไม่ได้มี
บทบาทในการตัดสินใจในกิจกรรมได้รับคะแนนเฉลี่ยน้อยที่สุด ส่วนปัญหา
และอุปสรรคที่ส่งผลต่อการเข้าร่วมกิจกรรมของนักศึกษาภาคพิเศษคือ เวลา
เนื่องจากนักศึกษาภาคพิเศษส่วนใหญ่มีงานประจำที่ทำอยู่แล้ว ทำให้ไม่มีเวลา
ในการมาเข้าร่วมกิจกรรมที่จัดได้ ในขณะที่นักศึกษาภาคปกติ มีปัญหาและ
อุปสรรคคือการไม่ค่อยได้รับข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับกิจกรรมที่จัด
สำหรับข้อเสนอแนะจากการวิจัยคือ หลักสูตรควรจัดกิจกรรมที่ให้
รุ่นพี่และรุ่นน้องมีส่วนร่วมกันและควรแจ้งรายละเอียดกิจกรรมที่ชัดเจน
ล่วงหน้า 5-7 วัน และหากมีการเปลี่ยนแปลงข้อมูลในการจัดกิจกรรม ขอให้
แจ้งนักศึกษาให้ทราบด้วย นอกจากนี้ ทางหลักสูตรฯควรจัดรูปแบบกิจกรรม
ให้มีความน่าสนใจมากขึ้น
This research studies factors that influence activity participation of graduate students of Public Administration (Public Policy and Public Management) in regular and special program, Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences and Humanities, Mahidol University. The objectives of research are to investigate factors that encourage graduate students to involve in the activities and to find out about the level of activity involvement of students. The survey method was applied and questionnaire was used for data collection. The samples included 45 graduate students of Public Administration (Public Policy and Public Management) in regular and special program. The result found that the most influence factor was benefits sharing (Mean = 1.50). The average maximum score included benefits of involvement The least influence factor was participation in planning (Mean = 0.75). The average minimum score was students’ objection when did not have rights to make decision The obstacles that students in special program could not involve in activities because they had a permanent job and could not allocate time to join the activities. In contrast, the obstacle of students in regular program was that they did not receive any information of activities. The suggestions from this research included setting up activities between the senior and junior students. In additions, activities must be informed in details at least one week in advance. Any changes in activities must be also informed. The last recommendation was that the program should create more interesting activities to attract more students.
This research studies factors that influence activity participation of graduate students of Public Administration (Public Policy and Public Management) in regular and special program, Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences and Humanities, Mahidol University. The objectives of research are to investigate factors that encourage graduate students to involve in the activities and to find out about the level of activity involvement of students. The survey method was applied and questionnaire was used for data collection. The samples included 45 graduate students of Public Administration (Public Policy and Public Management) in regular and special program. The result found that the most influence factor was benefits sharing (Mean = 1.50). The average maximum score included benefits of involvement The least influence factor was participation in planning (Mean = 0.75). The average minimum score was students’ objection when did not have rights to make decision The obstacles that students in special program could not involve in activities because they had a permanent job and could not allocate time to join the activities. In contrast, the obstacle of students in regular program was that they did not receive any information of activities. The suggestions from this research included setting up activities between the senior and junior students. In additions, activities must be informed in details at least one week in advance. Any changes in activities must be also informed. The last recommendation was that the program should create more interesting activities to attract more students.