Publication: การพัฒนารูปแบบและระบบการให้คะแนน Popular vote ของโปสเตอร์กลุ่มผลงานนวัตกรรมและงานประจำสู่งานวิจัยในมหกรรมคุณภาพมหาวิทยาลัยมหิดล
Received Date
2563-05-29
Accepted Date
2564-08-10
Issued Date
2565
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
11 หน้า
ISSN
2392-5515
Journal Title
วารสาร Mahidol R2R e-Journal
Volume
9
Issue
2
Start Page
84
End Page
94
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
วารสาร Mahidol R2R e-Journal
Bibliographic Citation
วารสาร Mahidol R2R e-Journal. ปีที่ 9, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2565), 84-94
Suggested Citation
ปิยะณัฐ พรมสาร, Piyanat Promsarn การพัฒนารูปแบบและระบบการให้คะแนน Popular vote ของโปสเตอร์กลุ่มผลงานนวัตกรรมและงานประจำสู่งานวิจัยในมหกรรมคุณภาพมหาวิทยาลัยมหิดล. วารสาร Mahidol R2R e-Journal. ปีที่ 9, ฉบับที่ 2 (พ.ค.-ส.ค. 2565), 84-94. 94. doi:http://doi.org/10.14456/jmu.2022.18 สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/110148
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การพัฒนารูปแบบและระบบการให้คะแนน Popular vote ของโปสเตอร์กลุ่มผลงานนวัตกรรมและงานประจำสู่งานวิจัยในมหกรรมคุณภาพมหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
Development of Poster Vote Format and System for Innovation and Routine to Research Poster Award in Mahidol University Quality Fair
Author(s)
Author's Affiliation
Abstract
มหาวิทยาลัยมหิดลได้จัดกิจกรรมมหกรรมคุณภาพมหาวิทยาลัยมหิดล เพื่อให้บรรลุวิสัยทัศน์ขององค์กรในการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ (Learning Organization) และดำเนินการตามยุทธศาสตร์เพื่อเป็นพื้นที่แลกเปลี่ยนเรียนรู้ในพันธกิจต่าง ๆ ตั้งแต่ปี 2557 โดยได้เปิดรับผลงานพัฒนาคุณภาพเพื่อพิจารณารางวัลและนำเสนอในวันมหกรรมใน 4 ประเภท ซึ่งในโปสเตอร์กลุ่มผลงานนวัตกรรมและงานประจำสู่งานวิจัยได้มีการตัดสินผลงานในประเภท Popular Vote โดยใช้การให้คะแนนจากผู้เข้าร่วมกิจกรรมและก่อนปี 2561 ได้ให้คะแนนโดยบัตรให้คะแนน ซึ่งต้องใช้ทรัพยากร พลังงาน มีความผิดพลาด และมีอัตราการได้ผลคะแนนกลับมาต่ำกว่าร้อยละ 30 ผู้วิจัยจึงได้พัฒนาระบบการให้คะแนนดังกล่าวโดยใช้ระบบ Online (Google Drive & Quick Response Code) ในปี 2561 และ 2562 มีอัตราการได้ผลคะแนนกลับมาเพิ่มขึ้นจากเดิมร้อยละ 26.47 ในปี 2560 เป็น ร้อยละ 67.39 ในปี 2561 และร้อยละ 75.50 ในปี 2562 อีกทั้งลดการใช้ทรัพยากรและบุคลากร แสดงผลข้อมูลที่เป็นเวลาจริง (Real-time) ระยะเวลาการเปิดรับผลคะแนนเพิ่มขึ้น 2 ชั่วโมง เป็นมิตร (User friendly) แก่ผู้เข้าร่วมกิจกรรม และยังเป็นวิธีการที่ช่วยให้บรรลุวัตถุประสงค์ของกิจกรรมเพิ่มขึ้นด้วย
Mahidol University organised the Mahidol University Quality Fair in 2014 to achieve its vision of becoming a learning organisation and followed a strategy to develop a mission sharing centre. The university encourages participation in quality improvement works to be considered for awards and it presented four categories for the fair. For the Innovation and Routine to research poster award, a popular vote is used as the selection criteria from participants. Before 2018, the vote system was paper-based which was energy and resource intensive, created errors, and had a low feedback rate of below 30%. The author therefore developed an online voting system (Google Drive and Quick Response Code) in 2018 and 2019. The feedback rate increased from 26.47% in 2017 to 67.39% in 2018, and then to 75.50% in 2019. This also reduced resource consumption and manpower, while the data could be shown in real-time. The voting period also increased by 2 hours. The system was user friendly for the participants and the objective of the activity was achieved better than before.
Mahidol University organised the Mahidol University Quality Fair in 2014 to achieve its vision of becoming a learning organisation and followed a strategy to develop a mission sharing centre. The university encourages participation in quality improvement works to be considered for awards and it presented four categories for the fair. For the Innovation and Routine to research poster award, a popular vote is used as the selection criteria from participants. Before 2018, the vote system was paper-based which was energy and resource intensive, created errors, and had a low feedback rate of below 30%. The author therefore developed an online voting system (Google Drive and Quick Response Code) in 2018 and 2019. The feedback rate increased from 26.47% in 2017 to 67.39% in 2018, and then to 75.50% in 2019. This also reduced resource consumption and manpower, while the data could be shown in real-time. The voting period also increased by 2 hours. The system was user friendly for the participants and the objective of the activity was achieved better than before.