Publication:
Technologies-Enhanced Anatomical Study in Undergraduate Medical Students in One of the Medical Schools in Thailand

dc.contributor.authorPakpoom Thintharuaen_US
dc.contributor.authorPermphan Dharmasarojaen_US
dc.contributor.authorภาคภูมิ ถิ่นท่าเรือen_US
dc.contributor.authorเพิ่มพันธุ์ ธรรมสโรชen_US
dc.contributor.otherMahidol University. Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital. Chakri Naruebodindra Medical Institute,en_US
dc.date.accessioned2022-07-22T03:07:56Z
dc.date.available2022-07-22T03:07:56Z
dc.date.created2022-07-22
dc.date.issued2021
dc.description.abstractAnatomy is an essential preclinical subject of undergraduate medical education. The traditional practical studies on cadavers are widely used in medical schools. It enhances active and deep learning, preparing students for clinical practice. However, the high costs, the time-consuming, and the health problems from chemical hazards, to which the staff exposed are considered. Computer-based learning (CBL) technologies can increase the efficiency of students in understanding anatomy. This review provides an overview of CBL technologies such as Anatomage table 7.0, zSpace, Complete Anatomy app, and 4D Interactive Anatomy that prepare Ramathibodi medical students for enhanced anatomical understanding and self-learning. The integration methods between traditional cadaveric dissection and the CBL in the curriculum can enhance the classroom experience, student engagement, learning, retention, and improvement of Ramathibodi medical student’s knowledge in anatomy.en_US
dc.description.abstractกายวิภาคศาสตร์เป็นวิชาที่มีความสำคัญอย่างยิ่งต่อการเรียนหลักสูตรแพทยศาสตร์ในชั้นพรีคลินิก การใช้ร่างอาจารย์ใหญ่เป็นสื่อการสอนยังคงเป็นที่นิยมในหมู่โรงเรียนแพทย์ เนื่องจากสามารถส่งเสริมให้เกิดกระบวนการเรียนรู้ในเชิงลึก รวมทั้งเป็นการเตรียมความพร้อมให้นักศึกษาแพทย์ก่อนขึ้นชั้นคลินิก อย่างไรก็ตาม ปัญหาด้านค่าใช้จ่ายและระยะเวลาที่เพิ่มขึ้นจากการใช้ร่างอาจารย์ใหญ่ รวมถึงปัญหาด้านสุขภาพจากการได้รับสารเคมีอันตรายเป็นเวลานาน เป็นสิ่งที่ควรนำมาพิจารณาในหลักสูตร การใช้คอมพิวเตอร์เป็นพื้นฐานในการเรียนรู้ (Computer-based learning, CBL) จึงมีส่วนช่วยเพิ่มประสิทธิภาพในการเรียนกายวิภาคศาสตร์ บทความนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะนำเสนอวิธีการเรียนโดยใช้ CBL ส่งเสริมกระบวนการเรียนรู้ เช่น Anatomage Table 7.0, zSpace, Complete Anatomy app, และ 4D Interactive Anatomy ให้แก่นักศึกษาแพทยศาสตร์ในระดับปริญญาตรี สังกัดคณะแพทยศาสตร์โรงพยาบาลรามาธิบดี เพื่อให้เกิดความเข้าใจเนื้อหามากขึ้น เพิ่มกระบวนการเรียนรู้ด้วยตนเอง โดยสอนด้วยวิธีการชำแหละอาจารย์ใหญ่แบบดั้งเดิมร่วมกับการใช้ CBL ในหลักสูตร เพื่อสนับสนุนการเรียนรู้ในห้องเรียน เพิ่มความกระตือรือร้นของผู้เรียน ส่งเสริมทักษะความจำให้ดีขึ้น และพัฒนาปรับปรุงองค์ความรู้ทางกายวิภาคศาสตร์ของนักศึกษาในหลักสูตรแพทยศาสตร์ระดับปริญญาตรีen_US
dc.identifier.citationRamathibodi Medical Journal. Vol. 44, No. 4 (October-December 2021), 44-52en_US
dc.identifier.issn0125-3611 (Print)
dc.identifier.issn2651-0561 (Online)
dc.identifier.urihttps://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/72224
dc.language.isoengen_US
dc.rightsMahidol Universityen_US
dc.rights.holderChakri Naruebodindra Medical Institute Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital Mahidol Universityen_US
dc.subjectAnatomy Medical educationen_US
dc.subjectComputer-based learning (CBL)en_US
dc.subjectTraditional cadaveric dissectionen_US
dc.subjectกายวิภาคศาสตร์en_US
dc.subjectแพทยศาสตรศึกษาen_US
dc.subjectการใช้คอมพิวเตอร์เป็นพื้นฐานในการเรียนen_US
dc.subjectการชำแหละอาจารย์ใหญ่แบบดั้งเดิมen_US
dc.titleTechnologies-Enhanced Anatomical Study in Undergraduate Medical Students in One of the Medical Schools in Thailanden_US
dc.title.alternativeเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนกายวิภาคศาสตร์สำหรับนักศึกษาแพทยศาสตร์ระดับปริญญาตรีของโรงเรียนแพทย์แห่งหนึ่งในประเทศไทยen_US
dc.typeReview Articleen_US
dspace.entity.typePublication
mods.location.urlhttps://he02.tci-thaijo.org/index.php/ramajournal/article/view/250876/173570

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
ra-ar-pakpoom-2021.pdf
Size:
3.64 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections