Publication:
การพัฒนารูปแบบกระบวนการสอนการออกแบบเครื่องดินเผาสำหรับนักศึกษาหูหนวก วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล

dc.contributor.authorรานี เสงี่ยมen_US
dc.contributor.authorธีรศักดิ์ ศรีสุรกุลen_US
dc.contributor.authorจรรยา ชัยนามen_US
dc.contributor.authorนัทที ศรีถมen_US
dc.contributor.authorอารี ภาวสุทธิไพศิฐen_US
dc.contributor.authorเสรี เทียนเจลี้en_US
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยมหิดล. วิทยาลัยราชสุดาen_US
dc.date.accessioned2017-03-09T07:26:05Z
dc.date.available2017-03-09T07:26:05Z
dc.date.created2560-03-09
dc.date.issued2556
dc.description.abstractการวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพและปัญหากระบวนการสอนการออกแบบเครื่องดินเผาสำหรับนักศึกษาหูหนวก วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล และ 2) พัฒนารูปแบบกระบวนการสอนการออกแบบเครื่องดินเผาสำหรับนักศึกษาหูหนวก วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล ผลการวิจัยสรุปดังนี้ 1. สภาพและปัญหากระบวนการเรียนการสอน พบว่า ปัญหาจะอยู่ในส่วนของผู้เรียนที่ สืบเนื่องมาจากวิธีการรับรู้ของคนหูหนวกและส่งผลต่อการเตรียมการสอนและการดำเนินการสอน จึงได้พัฒนารูปแบบกระบวนการสอนการออกแบบเครื่องดินเผาสำหรับนักศึกษาหูหนวก วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล ประกอบด้วย 9 ขั้นตอนคือ 1)นำเข้าสู่การสร้างงานออกแบบ 2)การสร้างหัวข้อและขอบเขตในการออกแบบ 3)การเก็บข้อมูล 4)การค้นคว้าหาข้อมูล(ผลิตภัณฑ์) 5)การค้นคว้าหาข้อมูล(ที่มาของการออกแบบ) 6)การวิเคราะห์ข้อมูล 7)การร่างแบบ 8)การคัดเลือกแบบและออกแบบรายละเอียด และ 9)การประเมินผลงาน 2. ปัจจัยเงื่อนไขที่เกื้อหนุนให้กระบวนการสอนการออกแบบเครื่องดินเผาสำหรับนักศึกษาหูหนวกมีประสิทธิภาพต้องประกอบไปด้วย ด้านผู้สอน ด้านผู้เรียน และด้านการสนับสนุนการจัดการเรียนการสอน ได้แก่ ล่ามภาษามือไทย ผู้จดคำบรรยาย ผู้ช่วยสอน และเจ้าหน้าที่โสตทัศนูปกรณ์ 3. ผลการประเมินรูปแบบกระบวนการสอนการออกแบบเครื่องดินเผาสำหรับนักศึกษาหูหนวกโดยผู้เชี่ยวชาญจำนวน 10 ท่าน พบว่ามีความเหมาะสม (Mean อยู่ระหว่าง 4.30 ถึง 4.60) และความเป็นไปได้ (Mean อยู่ระหว่าง 4.30 ถึง 4.50) มากถึงมากที่สุดในการนำไปใช้en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study were to: 1) study states and problems of a ceramic design teaching process and 2) develop a teaching process model of ceramic design for deaf student in Ratchasuda College, Mahidol University. Results indicate that the main problem of the ceramic design instruction co mes from the deaf students’ perception problem resulting in negative effects on preparation and teaching processes. A model of teaching processes, therefore, has been developed for the purpose of solving the problem. The model includes 9 important steps as follow ; 1) introducing the ceramic design works, 2) posting a construct to ground the creation of topic and scope of ceramic design, 3) teaching how to collect the product data, 4) searching for product information, 5) searching for the data base of ceramic designs, 6) conducting data analyses, 7) sketching and modeling, 8) selecting the designs and discussing on the product details, and 9) evaluating the product. With regard to the key supportive factors that could be helpful in the development of effective teaching process, the researcher can give the list namely; 1) the instructor factors, 2) the student factors, and 3) the academic support factors including interpreter, the note taker, the teaching assistant, and the audio-visual technician. The evaluation results giving by 10 experts, in terms of the degrees of suitability and feasibility, the design model were on the averages of 4.30 to 4.60 and 4.30 to 4.50, respectively.en_US
dc.identifier.citationวารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ. ปีที่ 9, ฉบับที่ 12 (2556), 59-69en_US
dc.identifier.issn1686-6959
dc.identifier.urihttps://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/1347
dc.language.isothaen_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยมหิดลen_US
dc.rights.holderวิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดลen_US
dc.subjectกระบวนการสอนการออกแบบเครื่องเคลือบดินเผาen_US
dc.subjectนักศึกษาหูหนวกen_US
dc.subjectเครื่องเคลือบดินเผาen_US
dc.subjectA Ceramic Design Teaching Processen_US
dc.subjectDeaf studentsen_US
dc.subjectวารสารวิทยาลัยราชสุดาเพื่อการวิจัยและพัฒนาคนพิการ
dc.subjectOpen Access article
dc.subjectJournal of Ratchasuda College, Research and Development of Persons With Disabilities
dc.titleการพัฒนารูปแบบกระบวนการสอนการออกแบบเครื่องดินเผาสำหรับนักศึกษาหูหนวก วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดลen_US
dc.title.alternativeThe Development of a Ceramic Design Teaching Process Model for Deaf Student in Ratchasuda College, Mahidol Universityen_US
dc.typeResearch Articleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
rs-ar-ranee-2556.pdf
Size:
1.82 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections